Skip to main content

lanjutan hospital kerajaan vs swasta

previous entry, aku terkedu bila membaca komen dari iela fazilah ni menceritakan pengalaman dia sendiri masa melahirkan kembar di hospital putrajaya...

"akak kan.. mmg sgt risau bab sakit2.. lebih2 baby... so far irfan n syafiqah xpernah kena cirit birit ni... bab spital pulak.. xberani nak komen... anak aku mati pun pasal kes mcm ni jgkla..tak bg treatment awal n xbg antibiotik"

masa kerumah kak ila melawat baby dia. tak la baby, masa tu irfan pun dah 6 bulan. ok la tu kan. hehehe... dia cerita pengalaman dia melahirkan sampai lah saat kematian anak kembar nye. dalam masa yang sama, cakap kat k.ila, mujurlah yang sihat tu lelaki kak, merasa sepasang. actually k.ila dan suami dikurniakan sepasang kembar lelaki dan perempuan. malangnya kembar irfan meninggal masa usia berapa hari aku tak ingat. bape eh kak? akibat jangkitan kuman.

so my point is, sampai bila kita nak dengar perkara- perkara macam ni eh? setiap masa ada je cerita pasal hospital ni macam ni la, macam tu lah. especially nurse- nurse dia. bukan sekali dua, banyak kali.
  • dulu masa ayah aku admitted, aku yg jaga, aku mintak ganti air, aku kena marah nurse tu siap cakap "ni tak nampak ke kat botol ni, time tukar dia?" aku masa tu tgh matrix, angguk je la. padahal drip air ayah aku bocor. - HOSPITAL KAJANG
  • baru- baru ni mak aku operation ditempatkan kelas 1 punya wad, bila mak aku request something nurse situ siap perli mak aku sambil bercakap kat nurse lain. kurang ajar tak? - HOSPITAL SERI MANJUNG, PERAK
  • terbaru aku dengar, kes kawan aku bersalin, bila masih belum keluar susu, nurse kat situ tak nak assist or tolong dia bagi anak dia dgn formula milk. 9 jam dibiarkan tidur, walaupun dah diarah oleh doktor, nurse tu boleh cakap "eh dia bukan dah 3 kali beranak ke? takkan tak  tau lagi?" kurang ajar tak? - HOSPITAL PUTRAJAYA
aku tau tak semua nurse macam tu. bak kata mak aku, jgn kerana nila setitik rosak susu sebelanga. tp tu la, rata- rata nya begitu. dan aku tak kondem pun hospital government ni, tapi kalau macam ni lah budaya nya kat hospital ni, kecewa la disitu. boleh effect pesakit. sekian laporan hospital govt vs swasta aku :)

Comments

nad said…
pengalaman saya pulak kak..
nenek saya baru pas operate..umo 68thn dh..mane la terdaya nak gerak2 kan badan..yg nurse tu pulak bleh tak dia goncang2 nenek saya sambil ckp "makcik bangun, bangun!jgn tido jek!!" takde cara paling sopan ke? geram pulak saya..

1st hormat la org tu dah tua,ckp la leklok sket
2nd org tua tu baru jek pas operate..taktau rase sakit ke?cemane nak gerak2?? atleast bagi la masa 304 hari lagi bagu luka tu baek sket..ni tak, arini bedah, esoknya dah goncang2 lagi la sakit!

saya pun penah kene gak..masa bersalin.kene marah2..malas la nak citer..bertambah menyampah pulak bila recall balik pengalaman tu

**dua2 kat HOSP. TELUK INTAN :(**
nad said…
** 3-4 hari** bukan 304 hari ^_^
Mama Damia said…
bln 11 lepas ank sy dmm panas..lama 4-5..ms tu kat uma musim denggi kebetulan plak bdn ank sy bintik2 igtkn denggi rupanya alergik ubat antibiotik klinik swasta kasi..masa naik bintik2 ati dh risau so bw la ke hospital.ms tu cousin sy ade dgn harapan cptla result darah dptkn..skali hb ank sy 8..terus kena admit ward..tkt anemia..doc siap perli sy ank awk mkn nasi ngn kicap je ke..bkn sorang tau 2org..hati panas je..dh la sy pn tgh dmm..mlm tu 3x ank sy amik darah..bl result kuar pg tu..rs nk mecarut2 je kt doc n nuse2 yg buat ank sy kena admit..rupanya mesin diaorg rosak..result pg tu kuar hb 11..kitaorg dok hospital tu mcm org g bercuti..ubat tk ks pn..-Hospital Klang
Iela Fazielah said…
thanks allyani up kan topik ni.. arwah meninggal umor 7hari... tp tu la.. bkn nak blame.. even akak skrg pun keje dgn pusat kesihatan.. tp kami kat PK ni.. mmg pening nak berurusan dgn hospital sbb servis hops mmg semua org tau... lambat.. sakit hati.... kureng.. semua ada.... tp nak wat camne..
sbb.. dlm secanggih2 hosp. private pun.. bila kes2 yg diaorg xleh selesai.. gov. hosp. jugak diaorg tuju balik...

pada akak.. sikap kakitangan tersebut.. bkn salah hosp. tu.. tp bak kata kamu kerana nila setitik, habis susu sebelanga...huhu
Mrs. Simplicity said…
nad : hospital teluk intan eh. adik akak penah operate buang tonsil kat situ. tatau la service dia tak ok. yaAllah gitu sekali nurse dia buat. ape la masalah nurse2 ni kan.

mama kyra : diorg ni mulut takde insurance agaknye. ada je kan. dah la tgh susah hati pasal anak sakit. awak pulak sakit, dah tu di kondem lagi. patut bagi moral support. dah tu pulak silap diorg, mesin pulak rosak. ish. klang eh. ampuan rahimah tu eh?

k.iela : sy rasa doktor pakar semua ok, tp tu la, perangai2 nurse2 ni. tah apa la masalah diorg ni ada je yg tak kena. abis dah keje diorg begitu, takkan nak expect, duduk kat kaunter borak2 je kan. y la, akak dlm bidang ni lagila masak dgn flow hospital kan.
hospital gomen workload byk kot..indon ngn warga asing len sume dok menempek kat situ gak sbb private takmo amek..

saya dulu dpt layanan ok je masa admitted kat hospital putrajaya. (tapi bersalin kat Annur). nak harap lebih2 memang la tak boleh.

mak saya pernah admitted kat ICU Hospital Seberang Jaya. Nurses disitu adalah tip top (sister). menjaga dengan penuh dedikasi. bagi mandi, basuh berak etc.

kalo masuk private, layanan mungkin lagi lebih (baik) tapi fulus pon banyak habis on ridiculously over charge hospital bill.
eiman's mummy said…
wan pun mcm adik gak..bukan nak blame hosp. omen tp byk yg di dengar tak menyedapkan hati.dulu masa alah teruk masuk hosp gomen,kalau nak tdo siang takleh tarik selimut.dioarang pagi2 datang kemas katil even kita ada kat atas tu.segan la ngan org2 yg mai melawat kalau tak tarik selimut.kalau mlm nak panggil nurse cukup susah..wan bersalin kat hosp. gomen gak tp bayar byk sikit untuk 1st class,dia mcm bayaq private,ada doc and nurse untuk kita.no nursing student.tapi nama pun hosp gomen kan,even bayar byk pun,the mentality still the same..or duk tgh sakit,diaorg still blh gelak2,buat dek jer..
Mrs. Simplicity said…
kinna : agree dgn pendapat u... tp dah nama kerja kena lah amanah kan. takleh la nak asal boleh je especially masa tgh layan org sakit. tp tu la, bak kata awak, tak semua tempat service nye teruk :)

wan : mentality eh? betul2 setuju degnan wan. laaa kalau siang takleh tarik selimut? apakah? ish... macam2..
Gieyana said…
diorang nie actually lack of budibahasa kan..tue yg jd mcm2 tue..kena p enhange depa punya customer service skill dulu..sbb tue ku pon fobia nk bsalin kt GH..but now, x semua GH yg bad service kan..ikut luck juga..huhu
Mrs. Simplicity said…
gieyana : betul tu beb, ada rezeki org tu dpt service ok, ok la kan, ada yg dapat nurse yg tak berbudi bahasa, maka bad service la kita dapat.
Chik Na said…
tak pernah ada pengalaman admitted kat gov hospital.. tapi banyak dengar cerita -ve dr kawan-kawan.

Setakat demam or selsema akak selalu gak pergi klinik kesihatan kerajaan sebab bayar RM 1 dapat ubat yg sama kat klinik swasta yg reganya dlm lebih RM 50 .. BUT kalu dlm 2 or 3 hari tak ok gak .. MESTI p private hospital or paed..
Elyn Sani said…
wokeh beb ni kes adik aku. beranak kat sepital ptrjy.

anak 1st die dekat 1 week asik muntah lepas mnm susu. pi check kat sana jwpn tetap sama. baby ok. lepas balik umah tu.... anak die muntah kuar ketulan x abih sedut. ko rase mende ni normal ke jadi?

2nd yg buat aku cam marah, lepas adik aku beranak mlm pukul 1 tu. nurse lnsg x assist die yg br 1st time beranak tu. anak die sampai nak jatuh sbb die kepenatan. dah la x bagi laki masuk. lak tu laki adik aku ni kayu skit. die x call we all tlg jaga huhu....
Anonymous said…
Ally ,takutnye bila baca experience masing-masing ni..hosp sg buloh camner plak eh..ada kes x? sbb dkt ngn umah ajer, husbanad 1st priority mmg nk elly deliver kt govt je..wa!!!!!!!!!!
Mrs. Simplicity said…
chik na : tu la kak, belum ada experience lagi. esok2 mana tau kan, so kena mentally ready jugak la nanti.

elyn : putrajaya lagi? wad bersalin ni mmg hampeh ko nurse2 dia. tah la weh, sian ko dgn mak2 yg baru deliver,

elly : member aku baru deliver kat sg buloh last month. service ok. insyaAllah time ko nanti ok2 je ek :)
Mama Damia said…
a'aa ampuan rahimah tu..sbb silap dia kyra kena admit wad,amik darah berkali2..skt anemia la pastu kata tkt ati bengkak la..sy mmg tkt sgt ms tu..sbb arwah ank sedara sy meninggal skt leukimia so tkt la kn kena kt ank dia sbb doc ckp tkt klu hb bwh 5 thalasemia..
chekna said…
own experience xpernah lagi la.. tp dr cerita org mostly -ve la.. my hubby mmg reject trus hospital gomen ni, apa2 hal trus g private..
Mrs. Simplicity said…
kyra : saba je la, darah ni mmg bahaya gak. so bila dpt result mcm tu mana tak cemas. mujur la tak go for further treatment ke hape. nasib dapat tau mesin tu rosak. lepas ni kita as parents kena alert kan? :)

chekna : husband saya kureng govt sebab dia bukan jenis yg suka menunggu. so private je la. esok2 tak tau la kan. so kena la prepare hadap masalah2 mcm ni.
BIONIC WOMEN said…
cousin saya fobia nak bersalin sebab kelalaian nurse buat anak dia lemas masa bersalin. mujurlah selamat tapi sampai skang dh 3 tahun anak dia ada masalah jantung lemah..Alkisahnya, masa bersalin dah berjam2 dalam blik bersalin sampai dia rasa betul2 x larat..mintak bedah ajer tapi nurse tu jerit kat dia "ngko nak tengok anak ngko mati ker" pastuh suruh teran sedangkan cousin tu kata dia memang xder tenaga langsung dah..yg paling sadis time tu doc xder tau.
pas bersalin anak dia kena tahan selama 2 bulan kat wad sebab ada komplikasi, jantung lemah, hampir lemas ler..doc siap kata kena redha jer anak pergi..ada ke patutgitu..
hospital serdang
Ayu Zarina said…
ayu memang selalu dengar pasal hospital kerajaan ni yg busuk2 jer..jarang2 sangat dengar yg wangi2..selalu yg busuk2 tu nurse lah kan...huhu..mampos kalau nurse baca ni..

sebab tu ayu tak pernah gi check up kat gomen...apatah lagi nak beranak....tapi tak semua lah macam tu kan
airis naufal said…
hmmm.. tu la die kalo kat hos gov.. mase sya bersalinkan arwah anak saya, diorng lgsung mcm xde prsaan.. suh saya bt semua sendiri. xde srg pun doc n nurse dtg bg smgat... baby dh meninggal dlm perut, so phm2 la kan..dh la ank 1st.. dgn ubt thn skit pun x bagi.. alasannya sya bersalin wktu tgh mlm.. ubt thn skit cuma ada pda ofis hour.. logik ke? alhamdulillah..Allah bntu sy bersalinkan arwah dgn mudah ..hmm.. itu la sbb sy bt kptusan bersalinkan ank2 yg strusnya kt private... sejuk je ati..
idanoor said…
aku pun ada pengalaman macam ko ly
FIL aku drip memang dah habis bila aku mintak dia tukar boleh nurse tu jawab kat aku lambat lagi tu pukul 7 baru habis. time aku complaint tu baru jam 5 .last2 aku yang tukar sendiri itu pun dia bagi jelingan tajam kat aku !!!!
idanoor said…
aku pun ada pengalaman macam ko ly
FIL aku drip memang dah habis bila aku mintak dia tukar boleh nurse tu jawab kat aku lambat lagi tu pukul 7 baru habis. time aku complaint tu baru jam 5 .last2 aku yang tukar sendiri itu pun dia bagi jelingan tajam kat aku !!!!
Mrs. Simplicity said…
mama kyra : kisahnye ye. senang2 je nak diagnose org. serious case lak tu. padahal tak perlu warded pun kan. jadikan pengajaran la kan.

bionic women : kes mcm tu penah gak dgr kat hospital kajang. part yg nurse tak bagi semangat masa push. siap sound lagi. sian nye budak tu, sampai sekarang kesannye kan. ntah diorg rasa menyesal ke tak bila benda2 ni jadi. ke buat dek je.

ibuamia : sama la kita. tak penah ada experience tp bila dgr cerita org, yg tak sedap je kan. esok2 kalau kata kita kena kat hospital kerajaan jugak, kena bersedia je la.

ayunaufal : owh, arwah abang airis meninggal dalam perut eh. haish tu la, ada cousin sy pun sama kes dgn awak. ingat lagi masa gi wad nak lawat dia lepas deliver, jenuh turun naik wad sebab kejap kata kat wad bersalin, kejap kata kat wad lain. rupanya kat wad yg belum deliver. dibia sorg2 pulak tu. benda2 ni jadikan pengajaran la kan. hope awak senang melahirkan adik airis nanti ye :)

ida : nurse ni ingat diorg je terror. kita ni bodoh sgt agaknya. ingat kita tak reti membaca and faham situasi sekeliling ke. aku mmg bengkek je ko. dah la kerek. benci ah.
Anonymous said…
salam..xsemua nurse cmtu..psl drip tu mmg ikut time die..sbb klau lbh air msuk dlm bdn blh jd overload..pskt blh sesak nafas dan komplikasi yg len..tu ramai yg xfhm..sesuka ati je adjust regulator drip tu..ade sbbnya time di tulis kat situ.yg psl nurse2 kat labour room xbg smgt tu,actually kat labour room xde nurse yg akn ckp lmbut2..sbb mother dlm pain..ye kami tau..tp kami t'pksa b'tegas supaya mother2 ni dgr ckp dorg..tau jela org dlm pain klu kt ckp lmbut sape nk dgr kan??prolong labour mmg akn wt baby lemas..thats why la nurse tu ckp mcm tu supaya mother tu push more utk lahirkn baby tu..n lps b'salin mmg kt d galakkn utk ambulate scpr mgkn utk elakkn dvt(deep vein thrombosis)..melainkn klu seseorg tu b'sln scara operation 1st day mmg kami bantu,tp day by day suppost pskt tu blh ambulate sdkt demi sdkt..utk glkkn aliran drh dlm bdn..jgn sbb segelintir nurse yg wt slp,smp sume nurse nk d slhkn..xsemua mcm tu..hrp maklum

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber