Skip to main content

tips jimat bateri - torch user

sejak aku pakai hp ni, mmg aku dapati bateri cepat habis. bateri kong pun tak bagi salam. tetibe je dia mcm hibernate mode. aiyo, masalah jugak. so, setelah dibuat kajian, observation sendiri dan mengambil pandangan member se-torch, aku nak share camne korang leh jimatkan bateri so that bole pakai lama.

mula- mula tak terfikir pun akan pakai pouch ni. tapi bila org kedai tu cakap pakai pouch ni boleh jumat bateri untuk beberapa jam, maka terus la pakai pouch ni. aku rasa mcm hp org tua je bila pakai pouch ni. ayah aku pun takde pouch gini. so, after few weeks using this pouch, didapati, lagi hebat bateri dia cepat habis. ni disebabkan pouch ni ada censor which all the incoming notification dia akan alert kan kita dgn vibrate. so korang bayangkan la, notification email, sms, twitter, fb. mau tak bateri cepat drained. so baik tak yah pakai bateri ni. tapi macam boss aku cakap, apa susah, bateri habis charge je la. heheh..

memula beli hp ni, aku pakai casing ni. then tukar pouch then kena tukar balik kepada casing ni sebab lebih tahan lama bateri dia. notification yang masuk pun takde vibrate. tgk kat lampu je. oh kepada yang berminat nak beli casing ni harga dia RM25 sahaja. banyak terdapat dipasaran. ewah.

and semalam manager aku cakap cara lain nak save bateri, switch off wi-fi. sebab kalau bia on dia akan hp akan sentiasa sibuk cari coverage.

tips lain untuk semua pengguna smartphone, sila pastikan ada extra charger diamana- mana. di rumah, pejabat, kereta dan hadbag. mmg semua smartphone makan bateri dgn jayanya sebab banyak application. 

kalau ada lain- lain tips, bole share dgn aku ye. tq! :)

Comments

r|nA @ ja|j|na said…
betulah alya, rina pakai pouch tu mmg batt cepat abis..then, baru semalam beli casing mcm alya tu..kalau bb rina batt paling tahan pon 2 hari jek..
wanie md zain said…
aar la alya..wanie yg tak pakai bb ni pakai xperia pun cepat jer abis bateri..
memang kena off wifi tu...
ooo... tips yang bagus niee.. hehehe..
ada. said…
ada tak pakai torch ada pakai bb yang paling murah sekali. so far, battery ada tahan 4 hari. tapi, ada jarang call, msg dengan wifi. kalau nak jimat, boleh off wifi dengan off data. tapi tadek tenet la pulak :P
amal_fc1303 said…
allah hai payah la pakai smart phone.
cpt sgt abeh batery nyer..
pakai hp biasa je la weyh...
xpon beli spare baterry sng.
Ztee_Azwanis said…
btul alya. asben pun pkai bb, pkai jer pouch die tu... mmg jimat..., dulu die serabut nk pakai pouch tu sbb besarkan poket die, so tk pakai dlm 3, 4 ari cpt hasis bateri. skrg pkai je pouch tu, 2hari setengah skali jer die cas hset :)

tp iphone tkde smart pouch centu :(
Ibu Mifzal said…
ya la alya...mmg cepat sgt abis bateri..ainey x de pun pakai pouch tuh...skang ni tiap2 mlm sure kena charge..kalau x esok mmg off la tepon tuh..

thanks 4 e tips

ps: br perasan alya x update status kt twitter...rupernya dah x follow..x sure la mgkin ainey tertekan unfollow kot..try nk follow balik x dpt sbb cm kena block..apa2 pun..thanks sudi add ainey hari tuh..
Elyn Sani said…
ha seb baik bb aku dh ade baju baru. nak tips? aku pun takde. senang cite kat office pun kene ade charger dan sentiasa la bwk charger kemana2 huhuhu
mamashasha said…
wei aku dah lama campak pouch bb tu...tak sior teman pakai...very ther!!!!!kahhhhhh smartphone apa brand pun mmg bateri mkn kuat...selain dari tips charger kena ada dimana2....aku akan switch off function bila sedar bateri dah kuning such as off mobile devices...for the time being email ke, intenet access mmg ter OFF la, then wi-fi. bluetooth mmg off sekali...at least bb ko masih boleh receive call/sms ...aku buat gini kalau emergency la....cthnya kat pasaraya ke, pasar ke, atau kat tempat customer ke....itu saje la pesanan saya....hehhhhh sgt lama tdk meninggalkan jejak di nayville.blogspot!
Farah Shamsudin said…
aar.. mmg kena off wifi.. kalo x, mmg batt cepat kong..
another tips, switch pada 2G kat setting network tu .

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber