Skip to main content

adat berkhatan bagi kanak- kanak perempuan


Adat bersunat bagi bayi perempuan lazimnya dilakukan ketika bayi itu masih kecil iaitu beberapa hari selepas dilahirkan. 

Namun demikian, kebanyakan kanak-kanak perempuan akan menjalani upacara ini sekurang-kurangnya ketika berumur setahun atau lebih. 

Adat ini akan dijalankan oleh bidan dan kini hospital dan klinik perbidanan turut menyediakan khidmat khatan untuk bayi atau kanak-kanak perempuan . 

Bersunat baik untuk kesihatan. Kebiasaannya majlis bersunat kanak-kanak perempuan tidak semeriah majlis berkhatan kanak-kanak lelaki dan ada juga yang menjalankannya serentak dengan majlis perkahwinan.

Cara yang wajib bagi perempuan ialah dengan memotong daging yang ada di sebelah atas faraj yang seakan-akan bonggolan atau jambul di kepala ayam jantan. Yang lebih afdhal ialah dengan memotong sedikit sahaja dari daging itu.

Nikmah menjelaskan, bayi sebaik-baiknya dikhatan selepas 45 hari lahir dan terdapat juga orang dewasa seperti yang baru memeluk agama Islam yang ingin dikhatan.

Ditanya tentang kebaikan berkhatan, Nikmah berkata, selain untuk mengawasi kesihatan batin ia juga dapat memelihara diri daripada dihinggapi pelbagai penyakit serta perkara-perkara yang diingkari Allah.

“Selain tuntutan dalam Islam, berkhatan ini juga merupakan satu cara untuk kita berdoa agar anak perempuan kita ini menjadi seorang yang baik dan soleh apabila dia dewasa kelak.

“Selepas berkhatan, saya akan memandikan mereka dengan air limau sambil membaca selawat. Tidak lupa saya memohon kepada Allah supaya mereka sentiasa taat kepada perintah Nya,’’ katanya.

al-kisah, mama dgn papa adel yang sangat sibuk kononnya, boleh terlupa nak khatan kan anak nye sorang ni. aduhai, camne leh terlupa. mujur belum setahun. pergi klinik semalam, cakap pun slow2 je. nurse pun tekujat. bape bulan ni kak? nak masuk 11bulan. oh ok lagi. jangan sampai setahun. kalau setahun, doktor tak nak terima. huhu.. alhamdulillah, selesai satu lagi tanggungjawab kami.

yang bakal dikhatankan. sedang lena tido sementara menunggu turn.

nia yang nak conquer slide sorang- sorang. ish2...

adel dah bangun, turn dah nak sampai. kejadian berkhatan? tak dan pulak nak snap sebab kena pegang bahu adel. kos berkhatan di klinik pakar kanak- kanak annur bangi ialah RM102.50. naik 2 kali ganda ye. time nia dulu RM70 jek.

note : lepas ke an-nur, ke az-zahrah pulak..

Comments

Mag said…
huhu..naseb baek ingat..adel menjerit x?
Unknown said…
adat je ea bekhatan utk pompuan ni, bkn wajib kn!
Mama Damia said…
nangis tk adel?time tiya dl kita nk menggigil lutut..pdhal bkn lama pn tk smpi 2min..hehe
BIONIC WOMEN said…
Saya khatan Dhiya masa umur dia 4bulan asenya. seb bek dia x ngis kuat2. Skit jer kan, tgk doc buat mudah ajer...baru ler tahu..hehe
alongaishah said…
ko kijam aly....sian adel..dah besar baru nak khatan...ngilu aku weh....tolong ingatkan aku nanti weh...khatankan anak aku cepat2...hehe....
Iela Fazielah said…
akak buat kat PKU UPm je..ms syafiqah umor 5bln dulu... ada doc boleh buatkan... FOC je.. hehe...
Mrs. Simplicity said…
mrs. spicy : hahaha.. tu la, tangguh2 last2 dah nak setahun pun dia. nangis sebab kena kepung kaki tangan!

ainal : adat dalan entry ni bermaksud biasanya. hukum tetap wajib!

mama kyra : tu la, sekejapan je. nangis sebab kena pegang kaki tangan. then nangis mcm kena inject. bila dukung ok suda.. :)

bionic women : tu la, kejap je. dengar mcm benda besar, tp simple je kan? :)

along : ko banak mana weh? kalau private kasik potong terus! senang. kahhhhhhhh

k.iela : hahaha.. tu la kak, takde link dgn klinik kesihatan ,maka tak buat kat situ. :)
nome said…
uishhh...dah naik tuh...time leesya dulu lebey kurang nia...esok2 bape hengget la plak yer...ish3x

selamat sudah adel bersunat...alhamdulillah...
Mrs. Simplicity said…
nome : rege khatan sama naik dgn rege minyak dan barang dpaur lain. kahhhhhh...
sll khatan utk pompuan buat lps2 lahir kan..

cm ne bleh tlupa ye..hehe
Mrs. Simplicity said…
zura : haish tu la dia. sambil lewa. huhuhu..
Qistina said…
Ulamak Majlis Fatwa Malaysia dah menetapkan WAJIB bagi pompuan bersunat.

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-pemotongan-genitalia-wanita-female-genital-mutilation

Khitan bagi wanita dinamakan khafd iaitu merendahkan (Ibnu al-Qayyim: Tuhfatu al-Maudud 106) kerana bahagian yang dipotong itu merendahkan hujung kelentit.Daripada pengertian syarak itu, dapat disimpulkan bahawa khitan bagi perempuan adalah dengan “Memotong Sedikit Hujung Kelentit”. Bahagian yang wajib dipotong adalah hujungnya yang menonjol tinggi daripada faraj, bukan memotong semua sekali.

Sebenarnya ramai pompuan yg tak sunat skrg ni, hanya buat syarat aje, tu yg tak betul, sebab tu nafsu budak pompuan skrg terlebih gedik.

http://gadisdanwanita.com/2011/02/perempuan-berkhatan-kurangkan-ransangan-seks/
UmmuFitrah said…
Saya pun terlupa, anak dah setahun 10 bulan. Tapi call tanya klinik Annisa kat area rmh kata ok je. Fee pun rm35 je.
Anonymous said…
Nak tanye-klu umor lbh 1tahun,dokto nak lagi ke?

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber