Skip to main content

cuti raya

lewat petang semalam, ondway menyelesaikan urusan kerja, terima panggilan dari wan. dia tanya kita nak cuti bape hb ni? wah, cepatnye. sebab HR ofis wan dah nak masuk dalam sistem.kalau ofis aku time raya mmg cuti seminggu sebab company melayu kan. so, tak fikir pun lagi pasal cuti cuma rancangan nye sebelum raya sampai raya pertama kat kedah. sebab tahun ni turn aku beraya dirumah mertua ku. dan raya ke-2 balik perak.

tapi sebab hari raya akan jatuh pada hujung minggu, banyak la cuti kena apply. maka kitorg dah decide untuk pulang ke kedah pada 8hb malam dan berada di kedah sampai hari raya ke-2. raya ke-3 pagi kitorg balik umah parents aku lak kat perak. 

sistem giliran ni senang je diamalkan kalau adil di 2 belah pihak. kalau 4hari 3malam di kedah, 4hari 3malam jugaklah perlu berada di perak. begitu la setiap kali kitorg balik kampung. maka tak timbul la isu kat sini. maka, ahli keluarga ku, aku akan pulang pada hari raya ke-3 ye. 4 hari kita bole berjimba- jimba.

ni la 1st time kitorg buat sistem macam ni. sebab last 2 years i was about to deliver. so tak beraya kat perak pun. nanti akan duduk lama kat perak gak. masa last year pun tak raya kat kedah sebab nak adil macam 2 tahun sebelum tu. tahun ni kita buat sistem baru dan akan diamalkan untuk tahun- tahun akan datang.

raya pertama di perak. adel dalam perut lagi time ni. aku tgh 5 bulan masa ni. tahun ni tema kaler apa lak ek? baju dah siap. belum amik je lagi.

note : macam ni la kalau dua dua punya kampung jauh. tapi lebih senang nak arrange kot kan?

Comments

Iryani Noor said…
achecheche... sweet nyer tgk gambar cium tgn tu =p..

btw mmg betul ckp alya, skrg nie kena wat sistem bergilir, so xder la masam2 muka time raya kn.. hehe
thn nie turn yani balik bt pahat plak... baju beli yg siap je sbb dh xder org nk amik tempahan lg.. sob sob..
*hehe tu la suke wat keje last min =p
fieza said…
Kita sama alyya. Fiza pun Kedah dan Perak. Tahun ni tahun ketiga kawin n tahun ketiga gak la mengamalkan sistem giliran macam alyya cakap ni. Tahun ni giliran raya kat Perak. So raya ke 3 baru balik Kedah. Selalu raya haji kami balik gak jap tapi kadang2 tak balik pun sebab cuti sekejap. Cian syakil nak main2 pun tak sempat. So bila cuti seminggu baru la leh bahagi sama rata cuti tue..adel kan..

Actually alyya kita ni agak beruntung coz dua2 org utara so tiap kali cuti perayaan kita leh beraya didua2 pihak. Jalan pun satu hala jer kalau dari kl kan. Cuba bayangkan kalu utara n selatan, utara n pantai timur. hmm raya sebelah pihak jer la. Nk balik dua2 may b tak kot budget tinggi kan
r|nA @ ja|j|na said…
tahun ni raya umah rina pulak..tahun lepas dah raye belah FIL..tahun lepas raya th sarat preggy kan echa..

kitaorg blom plan lagi nak cuti brape hari..biasanya seminggu..tahun ni kene balik PD & Johor, penat travel nnti..
izzahazfar said…
oh...cuti lum apply la kak...mau raya mana ni...?

mak zah kat pahang:

mertua:mmg penang (tp dok sini) tiap-tipa minggu balik..

dan giliran this year giliran beraya umah ibu...

maybe balik sana jugak...tp tula...cuti taklamakan...tu yg tak best..
mrs.ecam said…
ha ah mcm aku kg aku n asben 15min jek...jenuh la duk terkjo sne sini...so ktorg amalkn cam kg ktorg jauh lak...rye pertama smpi ke 2 or 3 kt umh yg giliran tu pastu br tuko...x yah terkjo2 nk lari sna sini...tp asben ku koje polis....bukan koje opis..so die lak la coti kne gilir2 ngan bdk opis die...huuuuuuuu
nome said…
terasa cam esok plak nak raya....awal tol korang plan apply cuti...satu peracangan yg bagus...ate kg korang dua2 jauh...sorang kat kedah..sorang kat perak...mmg perlukan perancangan yg rapi...

to my dearest alya...aku memohon ampun dan maaf sekiranyer aku ada menyinggung ati ko yer....kalau aku terlebey mkn kat umah ko aritu...halalkan yer...
Elyn Sani said…
aku rase kg jauh lagi senang kot dr yg dekat ni. main belasah je nk beraya ke mana. kekadang mende ni pun leh wat gaduh heheheheh
suhida said…
hehehe...nape ko tergelak dalam gambar tu alya.org ngusik ko ke?aku lak tiap2 kali raya,mesti kat rumah mak aku dulu.pastu tgk la program macammana.tahun ni tak tau lah..maybe abg cha keje kot.da 3 tahun dia dapat cuti raya.tahun ni nak kena mengalahla kot bagi org cuti raya pulak.
*oh ye,tahun ni raya pakai shawl la kan....hik3..
suhida said…
hehehe...nape ko tergelak dalam gambar tu alya.org ngusik ko ke?aku lak tiap2 kali raya,mesti kat rumah mak aku dulu.pastu tgk la program macammana.tahun ni tak tau lah..maybe abg cha keje kot.da 3 tahun dia dapat cuti raya.tahun ni nak kena mengalahla kot bagi org cuti raya pulak.
*oh ye,tahun ni raya pakai shawl la kan....hik3..
amal_fc1303 said…
la blik raya ke-3 pulak ko. kata raya ke-2 nk blik perak dh. ceh. xpe2. yg pnting lama di perak. hehehehhe.. lama giler ko cuti raya. 8 hari tu. lebih kurang seminggu la ko cuti kan. kitorang cuti raya 2 minggu. hehehehe.
alongaishah said…
naseb baik aku satu negeri je...silap haribulan taun ni...mak mentua aku yang melawat aku....menantu tak larat dek nun...aduhai....cheh...dah la first time...saje carik pasal ye aku...btw...risaunye aku tgk perut ke 5 bulan macam kempis je...aku yang baru awal2 ni...siang kempis...malam nampak perutnye...apesal camtu ek...
Mag said…
farah satu negeri..orang cakap senang..tapi susah woo..penat ulang alik..
Anonymous said…
Pada saya.. raya pertama elok jika dirayakan di rumah suami jika ibu bapa suami masih hidup.

Jangan sampai parent suami terasa.. akan mendapat bala.. kadang mulut saja kata ok.. hati terasa siapa yg tahu.

lagi2 kalo suami terasa..

ingatan.. tamsilannya.. syurga suami ditapak kaki ibu.. syurga isteri..? ditapak kaki suami..

jangan sampai bergadoh dah lee..
mamashasha said…
alya, dari kedah nak ke perak tu moh singgah umah MIL aku kat penang....awal beno nk apply cuti ye..hehe pose pun belum...

sistem giliran kau sama jugak dgn aku iye la kan dah sehala ke utara orang kata....dah dekat ni macam tu pulak balik 2 malam, semalam umah MIL semalam umah mak aku....gitula kan timbang tara yang diamalkan....
Unknown said…
takut lak baca komen anonymous tu..hehehe...btw ayu tiap2 tahun pun pagi raya memang rumah PIL..tgahri baru balik rumah mak ayu...kira ok lah kan...pastu raya ke 2 dan seterusnya baru bagi berapa hari kat sini, berapa hari kat sana...hehe
terpulanh pada ketua keluarga

tapi kalau kita dapat suami yg memahami tak salah kita beraya dgn sisitem gilirankan?

masing2 ada parents lainlah kawin dgn anak yatimpiatu...

pada saya berbincang antara suami isteri paling baik..
MUMMYAR said…
picsa tu alya ngah ngandung 5bln ye...x nmpak pun...slim sgt tu...hehhe...kalau org kurus ni...ngandung pun x nmpak kan...tu yg best tu....
baguskn buat giliran camtu..sennag x gaduh2...cuma kadang2 pelik bila ada org yg gaduh2 pasal raya ni...mengarut tol....

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber