Skip to main content

berpuasa ketika mengandung

aku ditanya oleh ramai orang bagaimana berpuasa ketika mengandung. ramai yang tahu (malah ramai gak yang tak tau) masa 1st pregnancy aku mengandungkan nia, usia kandungan aku mencecah 35minggu semasa hari pertama puasa. mula- mula aku musykil jugak ok ke nak puasa nanti. aku refer pada gynea. then gynea cakap takde masalah pun nak puasa. cuma baby's movement akan kurang dari biasa sebab baby pun puasa jugak.

ooo, aku take note disitu. maka berpuasa la aku dengan jayanya selama 30hari. larat ke ek? bila aku recall balik, dengan keadaan aku yang agak sarat. sebab pregnant kan nia perut aku sangat besar. dengan kena naik ofis turun naik tingkat 3 agak mencabar jugak. tu pasal bila time puasa je, pukul 3 petang je aku dah melepek. bukan lah lapar sangat cuma penat. tak larat nak gerak sana sini. tu belum kira shopping raya kat sogo dengan jalan TAR lagi. ish, kenangan la masa tu.

bila tiba time beli juadah pulak semua wan yang buat. sama jugak dengan time siapkan hidangan berbuka. aku tunggu time berbuka je. mmg flat la jugak. tapi hati kena kuat. kalau ikut tak larat mmg tak larat tapi tak larat nak mengganti puasa, baik la berpuasa pada masa bulan puasa. 

tiba time berbuka mmg aku la champion! selagi ada makanan, semua aku makan. recharge energy yang dah kehabisan. tapi apa yang penting aku nak share kat sini bila time sahur wajib lah kita makan nasi dan kalau bole minum susu. aku minum horlicks masa tu. insyaAllah kita akan dapat habiskan sehari berpuasa tu.

so bila 2nd pregnancy pulak aku lebih steady sebab masa bulan puasa tu aku baru 5 bulan pregnant. 

ni masa sehari sebelum raya, tolong mak siapkan juadah raya. time ni gigih lagi berpuasa walaupun masa tu aku nak balik kedah. aku tgk gambar ni pun takut tgk perut sendiri. hahhahaha... oh, maknanya masa ni 5 hari sebelum bersalin. sebab nia lahir 5 Syawal masa aku 38minggu.

InsyaAllah dipermudahkan urusan semua ibu mengandung dapat menempuh bulan Ramadhan dengan baik. :)

Comments

amai @ mai said…
alya, masa mai 1st pregnant dulu bulan pose gak, cuma hari yg p1 pose je x larat sangat.. kali yang kedua ni plak, kandungan dah 32minggu.. xtaula camne keadaannye, harap2 kali nie penuhla, minum susu n makan sahur wajib bg ibu mengandung.. tapi bab yg xlarat tu mmg ada laa.. melepek aje.. hehehe ;) masa bsalin 1st dulu 38minggu.. yg kedua ni xtaula cepat ke lambat.. risau gak..
Ryn said…
misi aku kali ni nak poser penoh..InsyaAllah...last time poser masa peknenkan adam aku skip2 jugak laa...aku pun mnm horlick gak...lebih kenyang...ho ho ho..!
Mag said…
huhu..farah pon bila bulan puasa nanti baru 5 bulan. so mungkin xde problem nak puasa penuh pon. lagi pon boleh tido. hahaha. alya kurus nya masa dah nak bersalin~~~~~
mamashasha said…
solute lah kat kau alya berpuasa time pregnant back to back lagi..beza nya early pregnancy & final stage. gigih tu tapi betula ckp kau dari mengganti baik puasa cuma kena pandai monitor la jgn mudarat kan diri sendiri pulak.

perut kau ke tu? aku ingat kau ambk kat google tadi...comel jek...
nad said…
huhu beza sehari jek :)
zakwan lahir raya ke-4 thn 2008.
masa puasa, alhamdulillah takde byk mslh tp ponteng gak 3hari, hehe... :)
salam kenal..
alhamdulillah sya 2 kali preknen di bulan puasa..so far so good..thn 2006 preknen 5 bln
thn 2008 8 bln..yg plg beshnyer pose penuh..
nak kata melepek tu xde ah..biasa2 jerk
Mrs. Simplicity said…
mai : yeke? masa pregnant kan aleya dulu mai pregnant bape minggu? ada gak yg sampai langsung tak puasa. padahal bukan la sarat sgt. mcm frust gak, rugi la kalau tak puasa. bukan tak mampu sebab benda2 ni mind set kan? biasanya 1st dgn 2nd tak sama mai. mcm adel tu kua lewat 2 hari. apa pun kena bersedia la ek :)

ryn : tu lah, aku ade gak time sahur tak makan nasi or tak minum horlicks. sudanye melepek je la. harap ko dipermudahkan nak puasa ni ek. caiyok2!

farah : time tu 5 bulan steady kot. in fact farah dah practice lagi dari awal kan? hehehe... kurus ke? rasa dah besar sgt tuh. :)

bed : tu la, tu yg masa check up aku tanya doctor ada masalah ke. asal takde masalah dia cakap bole je nak berpuasa. aku bab mengganti puasa ni liat sikit tu yg gigih berpuasa gak tuh. weh, perut aku tuh. 5 hari sebelum meletup. hahaha..
Mrs. Simplicity said…
nad : yeke? laa... sehari awal je dgn nia ye. masa 4 syawal tu alya tgh tahan contraction kat LR tuh. hehehe..

idah : yeke? terror awak dari saya la. saya mcm tgh sarat tu flat jugak. masa 5 bulan tu steady sikit la. :)
Mrs. Simplicity said…
nad : yeke? laa... sehari awal je dgn nia ye. masa 4 syawal tu alya tgh tahan contraction kat LR tuh. hehehe..

idah : yeke? terror awak dari saya la. saya mcm tgh sarat tu flat jugak. masa 5 bulan tu steady sikit la. :)
LYaFRINA said…
wahh.. tangan mencengkam pinggang tu.. ada style la.. heheeh..

bgusla blh habiskn puasa kan...
tp kisah lya sebaliknya.. sepanjang bln puasa dulu masa lya pregnantkn asya.. di dlm icu.. koma.. dr bln baper ntah.. sedar2 dlm ptengahan bln pose g2 kot.. tp ye la.. xde energy dgn tpaksa bgantung pd ubat..

thn lps pun sama x pose penuh.. sbb sakit gak... kna warded

mtk2 tahun ni dptla bpuasa penuh kecuali ats sebab2 y wanita alami tu..
Mrs. Simplicity said…
lya : kalau kes lya tu mmg bukan kuasa kita nak elakkan. tp mudah lya bersalin kan asya kan? sebaliknya dgn alya. harpa lya sihat2 je menjelenag ramadhan ni :)
r|nA @ ja|j|na said…
alya, samelah kite..time puasa tahun lepas rina preggy kan echa..memula tu macam tak yakin je nak puasa 1 hari..tp akhirnya berjaya puasa penuh tanpa miss pon..bab tak larat to jgn cakap le, mencungap2 kalau naik tangga..

nia lahir 5 syawal ek, samelah ngan echa, lahir raya ke-5..
Mrs. Simplicity said…
rina : haa tau2 rina deliver 5 syawal gak. tarikh islam sama kan? hhehehe... tu la, melepek je masa tu bila ingat balik :)
nome said…
tomeinyer perot ko beb...gigih nak tolong mak masak walaupun tinggal bape ari nak banak...salute la!
MUMMYAR said…
wah alya ngandung mantain kurus ek...mayb sbb bulan posa kot.....hehhe kalau akak la.....hhmm...takut nak tengok diri sendiri....apa lagi nak tengok dlm gambar...hehheh
alinalan said…
sweet gamba perut tuh.. me masa 1st doter lahir before puasa. bayangkan berpantang dlm bulan puasa... jenuh gak nk ganti. ni pun masih tak habis lagi ganti...
erm.. kalo masuk 2nd and 3rd trimester insyallah boleh.,.

but, kalo baru masuk 1st trimester camne eekk..??? eerrm.. xdapt bayangkan kalo kena masaa tue kan..

but, jue dulu puasa dlm pantang.. so, banyak gile kena ganti dulu..
eim said…
sweet gambar perut tuh hehe..im tk de pengalaman pregnant masa puasa nii..tapi insyaalah akan dipermudahkankan..
Chik Na said…
masa pregnantkan faiz, kena bulan puasa masa 1st trimester... punyalah haru sebab akak jenis yg teruk mabuk.. tak boleh bau apa pun, mesti muntah... kalu x silap, dapat puasa dlm 10 hari je.. jenuh ganti puasa
Unknown said…
salam kenal alyyani..sy jmpe blog ni kat blog lyafrina,trtarik ngan tajuk n3 tuuu..coz sy pun tgh peknen ni 2nd bb..dh 7bln..
anak 1st dulu lahir 9syawal,smpat la tinggal pose 8hr,huhu..
fieza said…
Comel jer perut Alyya..badan tak besar perut jer kedepan..fiza pun pregnant gak almost 8 months masa syakil dulu n alhamdulillah dapat puasa penuh gak..Siap boleh pg shopping baju raya kat jalan TAR ngan SOGO lagi la..tapi balik umah mmg penat tak hingat la..tapi bila fikir2 balik macam tak cayer jer fiza sekuat tue alyya.
amal_fc1303 said…
uit puasa kali nie leh penuh ke mcm 2 tahun lpas? hahahahaha. sure ko ada ponteng gak kan. so kali nie ko puasa xleh la menang. slaloo ko menang asyik pose pnuh je kan. hahahahaha.
virgo_mania said…
i puasa time pregnant 8 bulan. keje kat company cina, so diorang menggalakkan i berbuka tengahari tapi i teruskan je sampai habis puasa. tapi kantoi 3 hari sbb cirit birit yg sakit giler n badan dah lemah. walaupun kesian kat baby, tapi gagahkan juga sbb yakin pada hikmahnya. Dan percaya Allah mesti tolong kita n baby juga. Alhamdulillah, baby pun sihat. Bersyukur sangat sbb melalui ramadhan macam orang lain, bukan senang nak dapat peluang puasa time pregnant. rasa nak try skali lagi tahun depan. ahaks!!!
virgo_mania said…
oh! marsya lahir 27 syawal, kebetulan deepavali hari yang sama. so marsya lahir pada hari raya n deepavali 2007. hehehe
Herda said…
aku pn tgh peknen ni..so time pose nti aku nk masuk 5 bln..aku hr tu ganti pose..msuk hr ke-2 aku dh angin2..xleh nk pose..tp mudah2an aku dpt pose le sbln ni..cume time pose ms ank 1st aku aiman..1 bln aku x puasa sbb beranak..huhuhu...tq 4 d info..mmg aku memerluknnyaaa..
Lelord said…
hehheeheh lela pun peknen najlaa dh sarat gak tapi still leh pose...najlaa salin 15 pose tu pun pasal tetiba darah tinggi. makanya belah pewoot la.
tapi masih gagah perkasa g kije turun naik bas wpun org2 dlm bas buat2 tido pasal xnak bg org peknen duduk. elehhh no hal..
gagah perkasa apatah lagi g jenjalan sogo dan sewaktu dgnnya
Unknown said…
ayu ada pengalaman ngandung masa puasa....masa aleesya, tunggu hari jer...4 syawal lahir aleesya...tak balik kg...so semua buat sendiri kat Johor....walaupun peknen, tetap gigih masak macam2..

masa ayyunie pulak, peknen baru 4 bulan.....so tak der lah rasa mengah sgt...hehehe...pun penuh jugak...tahun lepas jer puasa tak penuh..

actually rasanya kalau peknen bukan alasan tak leh puasa kot...depends pada condition badan kita..
Iryani Noor said…
alala comey nyer perut alya..
windu plak time ngandung kn sofia dulu..
yani time puasa last year mmg lembik.. time tu peknen 3bln.. dpt puasa 3hari jer.. ngahahahah...
sbb nyer mabuk + perut msk angin kalu xmakan.. bayangkan tiap2 pagi kena mkn nasi, sib baik la time bln puasa tu kt kiosk Esso ada jual nasik lemak bungkus..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber