Skip to main content

sepi itu indah? erti sebuah persahabatan

sahabat, apa maksud sahabat? kalau mengikut kamus hidup aku, sahabat adalah nama nya yang sentiasa ada dalam inbox SMS h/p aku. namanya yang ada di 'received call' aku. yang bole dibawa berbincang apa sahaja. itu lah sahabat pada aku.

aku percaya pada chemistry. dalam persahabatan juga perlu ada keserasian. bukan dalam perhubungan sahaja. aku sudi utk berkawan dengan sesiapa sahaja. keserasian itu bole dibina sepanjang perkenalan. bila ada rasa tidak selesa pada persahabatan itu, cuma ada 2 yang boleh dilakukan. its either you confront with them or slowly you back-off. 

rakan cyber? dalam dunia serba canggih sekarang, kita ada 1 lagi kategori rakan. yang dikenali dialam cyber. berkenalan dan rapat dari forum, portal komuniti mahupun melalui blog. most of my cyber friends i've known them from my blog. ada yang telah diupgrade dari rakan cyber, kepada sahabat bila mana kita sering berjumpa mahupun berbual bersama. rakan- rakan semakin bertambah. seronok disitu. 

tapi tidak lah berkawan membabi buta. berkawan perlu juga memilih. takut tersalah pilih kawan. masalah nanti. 

pabila ada konflik? harus diselesaikan dengan bijaksana. bukan dengan cara membabi buta. i've been in this situation several times. sewaktu zaman belajar dulu. ada perselisihan dalam kumpulan kami. oh, am not feeling good about this. something need to be done before the problem become bigger. aku ajak berbincang sesama kami. ada suara yang tinggi semasa perbincangan itu. tak kurang juga air mata jatuh semasa perbincangan itu. akhirnya? we stand strong untill now. it has been more then 10 years now. alhamdulillah, chemistry is there.

kalau dah nama perempuan, kalau tak bergaduh mmg tak sah kan. kita emo? ye aku seorang emosi. tapi masih lagi bersifat terbuka. namun, kadang- kadang keterbukaan itu sering disalah ertikan. bila mana berlaku perselisihan suka aku untuk bersemuka dan berbincang. tapi bila sifat keterbukaan itu dibalas dengan berdiam diri, apa lagi yang mampu kita lakukan? sepi itu indah?

balas secara terbuka di dalam blog? oh, why must u do that my friend? what is your issue? we request to discuss this matter in person but you keep on silence. kenapa mesti begitu? berdiam diri dan menggelar orang dengan nama yang tidak baik? aku kesian dan sedih dengan sikap kamu itu. mungkin memerlukan perhatian. and yes, u got our attention. you really did! 

mak aku cakap, kalau orang yang tak betul ni, jangan dilayan. kalau dilayan, kita sama jadi tak betul. kalau kita bercakap, kita akan seperangai dengan dia. ye mak, mmg adik tak layan. tapi dia yang mula dulu. adik sayang kawan- kawan adik. adik tak pernah putus kawan dengan sesiapa lagi. takkan adik nak kena putus sahabat dengan berdiam diri mak? i'm so not like that. mak pun tau adik macam mana. mak pun diam disitu. perlukah kita buka aib sahabt kita? perlu ke? kalau kita buka, dalam masa yang sama kita mengaibkan diri sendiri. kenapa mesti begitu? kerana masalah tak kan selesai disitu.

ada sahabat berkata, apa kata kita bersemuka in person? jika semudah itu nak diselesaikan, isu ini takkan timbul. who's being childish and immatue here? adakah kamu layak digelar sahabat? tepuk dada tanya iman. to my dear friends, u know who you are, i love our friendship and hope we stand unite regardless any issues came to us. insyaAllah, slowly the true is out there and pray to Allah to always be with us bless us in what ever thing we do. hoping that we did the right thing. i'm sure we do. i hope i have close the case.

note : jika anda menganggap saya sahabat anda, terimalah saya seadanya dan saya sayangkan anda. jika ada tidak selesa disana sini, saya sedia mendengar dan sama- sama kita mencari jalan terbaik untuk meneyelesaikannya :)

Comments

Mag said…
setuju..but bukan semua orang suka luahkan. lagi suka dia. lepas tu meletup. huhu. adik? comelnessss~
Mrs. Simplicity said…
farah : takpe kalau nak senyap, tapi dibelakang kita dia memburukkan dan sampai ke telinga kita. tu yg tak best kan. sadis betul. ye adik, walaupun ada 4 org adik kat bawah. :D
r|nA @ ja|j|na said…
since ke hari ni rina masih lagi mencari2 sape kawan yg sejati tu..kita anggap dia kawan tp belakang jaja keburukan kita sana sini..itu ke yg dinama sahabat?! sekarang rina hanya ade kawan2 cyber jek..saya sayanag kawan2 saya..

rina suka berkawan & terbuka untuk berkawan dgn siapa2 saja..
suhida said…
hi adik alya :)
Mrs. Simplicity said…
rina : sahabat sejati ye, mmg susah nak dapat. sekarang ni. tha la rina, kawan2 cyber pun ada yg tak boleh dipercayai jugak. harap rina tak tersilap pilih kawan ye :)

suhida : ye kak ida! :)
[I][T][A] said…
Hi alyya

Lama tak komen tak blog alyya ni..:)

Persahabatan sangat indah bila ada perasan sayang antara satu sama lain...

Kalau masa belajar dulu adalah salah faham.. Maklumlah masa tu semua pun blum matang lagi.. hehehe.. Tapi skrang..kita tak sepatutnya sia-siakan kehidupan kita dengan persengketaan...

Sentiasa bersyukur dan hidup dengan aman..
Mrs. Simplicity said…
ita : hi ita, tu la kan, busy ye? takpe. paham :)

setuju dgn statement ita ni. tak patut kita siakan hidup kita ni dgn bersengketa. masing2 dah besar kan. patut semua makin matang. :)

syukur dgn apa yang ada :)
Unknown said…
walaupun ayu ader terbaca beberapa blog yg ader kena mengena ngan entry ni..tapi ayu malas nak amik tau...

yang penting hubungan persahabatan alyya n ayu tidak setakat di alam cyber sahaja....

susah kita nak faham seseoarng kawan tu...sedangkan suami isteri pun leh gaduh, sedangkan adik beradik pun leh bermasam muka...apakan pula rakan yg kadang2 kita tak tahu keikhlasanya...

yg penting kita ikhlas...
nome said…
alya: i rest my case!

i love our friendship!

arini aku sentimental jap...apa2pun syukur kita masih lagi bersama
Mrs. Simplicity said…
ayu : yg ayu baca entry kat blog tuh, entry kawan2 alya tuh. kita need to clear the air. tu yg came up dgn those entry. takpe la, kitorg pun dah buat apa yg perlu. tak nak drag lagi. wasting time je.

betul tu ayu, harap berkekalan kan?

ha'ah, mmg rambut sama hitam hati lain2 walaupun kawan, tak terkejut kalau end up jd lawan. so far belum terjadi dalam kamus hidup alya ni. ni la 1st time.

bak kata yu yg penting ikhlas dan tak harap utk dibalas. thanks ayu! :)
Mrs. Simplicity said…
nome : kita teruskan kehidupan kita dgn org2 tersayang ye me :)

i love our friendship too me! alhamdulillah we stand strong..
eim said…
Dia adalah kawan yang baik jika dia faham bahawa kawan baik dia bukanlah seorang yang sempurna. Dia adalah kawan yang baik jika dia menjadi kawan yang baik kepada kawan baik dia...walau apapun dia buat kt kita..kita tetap anggap dia kawan baik kita...macamtulah baru betul kawan baikkan..ni pendapat sy je ...

susah nk dapat kawan utk leh jadi betul2 kawan baik kitakan...
Mrs. Simplicity said…
iem : setuju dgn u iem. kawan baik tidak mengharapkan apa dalam persahabatan. cukup sekadar ikhlas berkawan. tapi kalau ada terasa dan dengki, susah kat situ.

mmg susah. tp syukur sy ada bunch of good friends yg bersama sama saya di kala susah dan senang :)
Ibu Mifzal said…
kalau cam ainey kan alya..kdg2 ada gak rs cam malas tau nak rapat nga sesapa..takut kes2 mcm ni la..ainey dulu pun pernah kena masa ainey belajar dulu..kes jenis fitnah2 la..tp seramai mana pun "dia" memburukkan ainey tp kawan2 yg lain tahu sapa yg benar sapa yg salah..kalau kita dipihak yag benar..Allah akan tolong kita..yg penting jgn kita plak gi aniaya dia..gitu la..kalau ainey prinsip mudah.."aku x kacau ko..ko jgn kacau aku" nak kawan, kawan seikhlasnya...tak mau kawan sudah..kita x rugi apa2 pun sbb masih ramai lg kawan2 yg ikhlas yg sudi berkawan nga kita...cam gitu la kiasannya..ntah la..x tau nak komen lagi..
Mrs. Simplicity said…
ainey : bab kena fitnah tu yg tak berapa sedap. dah la nak berkawan lepas tu bwak mulut jaja nama kita burukkan org. macam mana tuh? mak alya pesn ko senyap je jgn di layan. tp dah jadi besar lak sebab dok bagi gelaran. kita kat dunia cyber. berani la. kalau ada depan mata boleh jumpa, bole la confront. ini senyap2 buruk kan org. so sampai masa la, sebab ko dah mengacau maruah aku kan. kalau ikhlas berkawan, dari dulu lagi takkan timbul isu2 ni. kes nya terasa je ainey. last2 jadi besar macam ni. cam ne tuh?
Leen Die said…
yang ko kenapa tetiba jer nie..penangan anak no 3 ke?
Leen Die said…
yang ko kenapa tetiba jer nie..penangan anak no 3 ke?
Mrs. Simplicity said…
LEEN : WEI MAKCIK, MENTANG2 KO PREGNANT KAN, NAK PASSING KAT AKU KE? SABAJELA. TAK LAH, ADE KES SKIT KAT GANG AKU. PUNCA BERBLOGGING LA. ISH, MACAM2 LA.
suka pada statement ini :
"tepuk dada tanya iman"
nnt balik kang tanya iman ekk..?? hehee...

benda dah berlaku kan.. so, kita amik iktibar.. walaubagaimanapun kita berkawan.., FAMILY tetap the 1st one..

baik buruk kita, family tahu diri kita.. jadi, bila kita berada dgn org lain.. harus sentiasa kena berhati-hati dari segi perwatakan, bahasa, dan kelakuan..

Not be plastic or hipokrit tapi.. jadi diri sendiri.. setiap hari kita bersama di luar.. kita membawa MARUAH yang berat untuk di pikul...

Semoga persahabatan kita semua terjalin dengan baik..

amiinnn... :-)
Ryn said…
susah nak dpt kawan yg betol2 sejati...tkper laa..ape yg berlaku jdkan pengajaran buat diri sendiri...as long as we know saper diri kite...

berpada2 dlm memilih kawan...
Ummi Nuhlan said…
alya..bagi imah..nak cari kawan amat senang.tapi....
sahabat memang susah..
dunia owh dunia..setiap apa yg berlaku merupakan 1 pengalaman dan pengajaran hidup kita kan.

aku...ko...mmg xpenah jumpa kan?? sekadar bermula dari forum m.com.then terus ke dunia blog n fb. harap2 1 hari nanti kita pasti berjumpa.
Ummi Nuhlan said…
re'alya...gegel eh..hihihi...hampa la en somi nak baby boy..katanya habuan teman tgk bola..kahhhhh..
mamashasha said…
sorry alya aku baca awal tapi komen lewat....what past is past...walau sakit/pedih mcmana pun perasaan kita ianya tidak akan mengubah apa2 pun...biarkan dia pergi...bukan kita yang cari pasal, bukan kita yang tabur fitnah, dengan penuh hikmah aku titipkan kata-kata minta dia berdepan tuk nyatakan segala apa yg dipendamkan malang sekali dia tidak berani! dia hanya berani di belakang kita...so after semua dah berlaku kita biarkan dia pergi...tinggalkan segala keegoan nya jauh dari sudut hati....ada sesuatu yang patut kita utamakan...suatu hari masanya akan tiba titik tolaknya dari dia yang mula bukan kita kan! aku tetap bersama kau...sukar untuk mencari kawan, tetapi cukup mudah mencari lawan!
Leen Die said…
sapa yg kacau ko ly..sapa yg taknak ngan ko tue..takper ly aku kan ada.hahhahahahahahha....
Leen Die said…
sapa yg kacau ko ly..sapa yg taknak ngan ko tue..takper ly aku kan ada.hahhahahahahahha....
Mrs. Simplicity said…
jue : sabajela. sempat lagi tuh. ye la, tak terfikir pulak. heheh..

ye jue, mmg iktibar sangat2. betul tu jue, kita buka represent diri kita saja, tapi nama keluarga dan ramai lagi yg relate dgn kita. moga kita tak berada dalam golongan yang dibenci dan tak disukai..

ryn : agree! mmg banyak pengajaran kita dapat kan. asalkan kita masih berpijak dibumi nyata. insyaAllah kita takkan terbabas, peringatan utk kita bersama.

imah : betul tu imah. malangnya bena yg berlaku bukan lah pengajaran tp 1 titik hitam utk aku dan kwn2 tak mengenang lg perkara itu.

laki ko nk baby boy ye. tak kisah la kan asal baby korg nnt sempurna dan sihat. insyaAllah
Mrs. Simplicity said…
bed : masih aku ingat lagi email ko yg ajak sama2 berbincang. takkan lupe semua tu bed. tp apa tindakan dia? mendiam diri lepas tu jaja isu ni kat belakang kita. bijak sgt ke tindakan dia tu? cukup la kita da buat apa yg kita rasa perlu. lepas ni kita teruskan dgn rutin kita tanpa perlu ada apa2 lagi pasal ni. syukur kita cepat sedar dan tak hanyut dalam kes ni. tah la bed. Allah bagi petunjuk kat kita jugak. pengajaran besar buat kita ye.

leen : nanti kau gi ofis ko, nangis kat bahu ko ye. ofis ko dgn aku kan sekangkang semut jek. hahaha... thanks leen!
Ibu Mifzal said…
alya..itu la..isunya sbb terasa je kan..sgt2 kecik matters...

yg ainey agak..selalunya org2 gini..bila dia dah gaduh nga kawan2 dia..ia kan cr kawan lain n then mmg dia kan burukkan kawan lama dia ni sbb nak pancing simpati n nak suh kwn baru ni pun ikut benci kawan lama dia..so..temberang dia buruk2kan org tu x akan diketahui la..kira nmpk cam di teraniaya la kan..

kes ainey pun mcm tu laa dulu..sma jer..bila dh x der sapa nak kawan nga dia..dia akan cr kita balik ya la jilat ludah sendiri la..means kan..

tp tu la..kita ni plak..bila dah terkena mcm tuh..mmg sgt berhati2..nak baik semula mcm dulu..sori naik lori la..hehe..

bila baca kes ni..ainey betul2 teringat si "kawan lama ainey tuh" haha..kdg2 nk mengaku kawan pun rs meluat kn nga org cam tuh..
Elyn Sani said…
sahabat!!! aku no komen!! hehehe
izzahazfar said…
kak alyani,

zah ngan akak tak pernah jumpapun...zah start baca blog akak masa aka dapat tahu preggykan adel..kalau tak silap..pastu akak pun rajin tinggal komen...

dan selalunya komen akak komen membina...zah suka cara akak...apapun..zah harap hubungan cyber ni terus...
Mrs. Simplicity said…
ainey : betul tuh, pasal terasa dah jadi macam ni. kalau betul terasa, bagitau la kat org sepatutnya bukan nak bawak mulut sana sini. so bole la diselesaikan mana yg terasa tu kan. abis, bila dah melarat2 sampai mcm ni, lepas tu buat mcm as if nothing happen. bukan la kita hadap sgtbenda ni, tp frustrated sebab kita pulak invove dgn issue ni. rasa mcm ape je. tp tak pe la, ainey pun penah mengalami, so big lesson utk kami2 ni. moga takde lagi terjadi lagi lepas ni.

elyn : ok, aku terima! :D

izzah : akak harap pun begitu zah. senang berkawan dgn zah juga :)
Iryani Noor said…
i've been in your shoes..
kdg2 kite je yg ye-ye nk jaga relatonship kite ngan die, tp die leh wat bodo jer..
sakit hati, yes..
tp sbb memikirkan kite dh berthn-thn kwn, perasaan syg tetap ada walaupon berkali2 die wat kite terasa...
betul ckp mak alya, org mcm tu jgn dilayan sbb bile kite melayan, die makin naik kepala...
hopefully everything will be fine between you n your BFF.. if not mungkin kah you'll have to put it an END??
Mrs. Simplicity said…
iryani : yani, pitty us sebab penah menghadapi situation mcm ni. sgtburden kan. kalau nak tau, it has come to the end. luckily she is not my BFF. syukur tak kenal dia lama dan sempat sedar sebelum melarat.

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber