Skip to main content

check up 26 weeks...

pagi tadi, gi check up lagi. maknanya da meningkat sebulan usia kandungan aku. da masuk 6 bulan kandungan aku ni. tup tup da cukup bulan, tunggu hari nak melahirkan. perasaan? macam- macam ada. macam- maca bole jadi. kuasa Allah, kita hanya bole berdoa mohon yang terbaik dari-Nya namum kena redha dengan segala ketentuan-Nya.

sampai dalam kul 9, walaupun hujan renyai2, org tetap ramai. dapat jumpa doktor dalam kul 10. kalau bulan lepas kencing aku ade kotor sikit, tapi bulan ni, semua normal. dan ayat doktor minggu ni yang aku takleh lupa "orang lain lepas sebulan i jumpa, berat naik 1 ke 2kg je, tapi u berat naik sampai 5kg".

haaa amik ko! 5kg tu. dalam masa sebulan berat aku dari 44kg naik 49kg. mmg aku akui selera makan makin mendadak tapi tu la tak sangka sampai 5kg naik nye. heheh... gerun jap dengar. kemana berat aku ni pegi ek? confuse jap...

baby lak, tadi dapat tgk 5 jari dia kedua tangan nya, tapak kaki nye, jantina nye (pompuan), cuma muka tak dapat tgk. pemalu adik nia ni. tak macam nia dulu mmg clear habis muka dia. doktor siap ckp anak u ni fotogenik dari dalam perut lagi. hehehe... semuanya normal. berat baby da 750gram. sedang elok dgn usia kandungan aku..

berat naik 5kg ok! bebawak la diet...

Comments

Ryn said…
ada hati nak diet tu....

mendadak naik eh.. tp sumer normal kan..ok laa tuh...
umakaii
ko makan apa sampai macam tu?? ish ish..air ketuban yg berat kut

psstt aku jaga hati ko kan
hahhahaha
cepat je kan masa...apa2 pon semoga alya slmt smpi melahirkan yer...

byk2 bdoa..
ibu damia said…
makkk aiii..berat naik 5kg dalam masa satu bulan....ari tu kes berat tak naik, ni dah terlebih naik lak...tapi tgkkan perut alyya tu memang agak besar lah dengan usia 6 bulan (tak tahu lah kalau ayu salah tgk)...tak pe..tak pe...asalkan baby sihat...tapi yg penting ibu juga kena jaga pemakanan, takut nanti kencing manis/ darh tinggi lak...
Elyn Sani said…
wow 5 kg tu!!! macam aku dulu2....
Ezzah said…
ishk..ada hati nk diet! ehehehe...time ni le leh pulun makan...dah bersalin baru leh diet.. :P
Mrs. Simplicity said…
RYN : HAAA NAK LA DIET BEB, ORG LAIN NAIK 1 - 2KILO JE. AKU? HUHU.. GERUN.. TU LA, NASIB YG LAIN NORMAL..

tinie : hahah.. ko mmg jaga ati aku. air ketuban dgn baby yg berat tu kot. hihihi... ape aku makan eh? cam biasa je rasanya..

zura : tq zura!

ibu damia : yela kan? tu yg takut tuh. nak kata makan tak benti2 tak gak. tp org kalo jumpe live, tak nmpk perut alya ni. tak tau la.. ha'ah, takut gak bila banyak makan penyakit lain lak dtg. so far, takde masalah tu. harap baik2 je..

elyn : yeke beb? sekapal la kite ye. eheheh..
Mrs. Simplicity said…
ezzah : hahah itu la, tak de sape nak larang kan? hihih..
Anonymous said…
sekejap je dah 6bulan...
banyaknye naik berat kak...
umi naik 3kilo hr tue pun doktor dh bising...
takpe janji baby sihat...
baby girl lg ye kak???
tahniah
Mrs. Simplicity said…
girl_perak : umi bape bulan dah eh? tadi doktor tak bising pun. sebab berat sebelum ni langsung tak naik, turun lagi ade. sebab tu kot. insyaAllah baby girl lagi. umi lak?
Nurshahfamily said…
RASANYA CAM BARU JE TAHU ALYYANI PEKNEN... DAH 6 BULAN HEHEHE... SYOK LA NIA JAP LAGIK DPT ADIK HEHEHE.... SEMOGA YANI SIHAT DAN DIPERMUDAHKAN PROSES BERSALIN. AMIN...
Mrs. Simplicity said…
NURSHAHFAMILY : TQ YE. SAYA HARAP PUN BEGITU. MMG CEPAT MASA BERLALU :)
nome said…
gelak aku ko ni tau...baru naik 5kg udah nak diet...ko kan bunting...lainlah cam aku nih...naik bukan 1kg k..baru 100g..udah ghupe cam bunting 12bln...hah! sapa nak jwb tuh! kahhhhhhhhhhhhhh
Mrs. Simplicity said…
nome : hahaha... aku takmo jawab ape2 la. diam2 nih. penat perut aku tahan gelak komen ko ni tau. budak ofis tgk, gila gak nye aku ni. hahaha...
OneSimpleMother said…
besar gak perut alya eh.. alya naik 5 kilo baru 49kg. ahkak kalau naik 5 kilo. apa jadi erk.?? eeii ngerinya. gemuk pendek jadinya. sumer dah makin sembab dah ni. malu nk tunjuk gambar.. hehehe
mamashasha said…
aduyai ko ni alya...6 bulan perut ko mcm 4 bulan perut aku...kahhhh 5 kg je wei..lg mau diet...dulu time pregnant aku tak pernah sekat selera mkn aku....melantak apa yg tekak aku nk makan....heeeeee yg penting ko dgn bb sihat...
aik..?? berat aritu turun.. la nie terus naik mendadak.. BUT berat still OK la tueee... kurus bebeno kamu nie..
nizza-abira said…
5kg ek alya? hihihi
nak wat camana kan tgh ada selera ni. makan aje janji alya & baby sihat :)
hidayah said…
uishh alya...besa btul pwut awk ni...dh mcm kes kt ms preg rayyan dl ni...jg elok2 mkn tu...kt tgk pwut awk ni,gelak sorg2 jea sbb mmg mcm kt dl...hiihih..
norryabby said…
5 kg je, Norry dulu 15kg, hah ambikkk, kuat makan masa pregnant dulu, seb baik pas beranak kurus blk, tp skrgb dh naik pulak hihi
Chik Na said…
nampak besar perut alya.. tak padan ngan badan :)
oYa said…
wow!! besonyer pryot ko mek...mkn batu ke hah !! wakakakaka tp takpe janji sumer ok kan..kan..kan dap dip dup
Shida said…
Boleh thn gak ek besar pewot...baru nih nmpk kecik jer...bb dah makin mbesar tuh...toksah ler nk diet2...shida dlu lg dahsyat...naik 15kg...huhuhu...bb kuo 3.3kg jer...
~chekuna~ said…
alyani... tak yah la nak diet2...
semua normal jer..tu..
Anonymous said…
umi dh nak masuk 36 minggu...
Mrs. Simplicity said…
cik mas : cik mas jenis kalau pregnant naik kat uka eh. ade gak kawan alya gitu. tp comel je tgk. hehe.. tu la, cikmas tunjuk la gmbr cik mas, nak gak tgk . tunjuk tau! :)

bed : hahah.. yeke bed? aku ingat da besar sgt dah tuh. tu la, aku pun sama la, tak penah sekat ape aku nak makan. terasa nak makan je mesti makan. tp tak la berlebihan aku rasa. tekujat la jap bila naik smpi 5kg. penimbang rosak kot. hahha...

jue : tu la, main2 lak, aritu turun mendadak, ni naik tak hingat. terus 5kg. :)
Mrs. Simplicity said…
nizza : ha'ah, terus naik 5kg. betul tul, makan je janji takde masalah :)

hidayah : yeke sama? aaa... takut nanti berat baby ni sm cam berat rayyan reach 4kg. cmne nak push tu? kena mintak tips dari awak nih :)

norry ; kalau ikut 1 stpregnancy dulu, total berat badan, naik smpi 18kg. heheh... no wonder la berat nia pun 3.5kg. tp kali ni, mcm nak sama je cam dulu. faktor pemakanan la ni ye..

chik na : yela k.mas, rasa cam tak padan dgn badan je. huhu.. kmas da kata gitu, kalau tengok, tekejut kot. hihi..

oya : hahah... makan ape saja. tolak batu dgn kayu je. haa debau beb, mentang2 ko da lepas ye. doa la aku senang besalin cam ko gak ye :)

shida : alya dulu naik 18kg tau. tu la, ingat biasa je, rupenye besar gak perut ni..
Mrs. Simplicity said…
chekuna : ok k.na, alya ikut ckp k.na ye selagi normal kan :)

umi : haa baru tau, baca kat blog umi td. nak dekat dah dia jumpe dgn baby dia ye :)
elani makrai said…
uuuu, biar benar alya. tapi ngah ada mood nak makan. takper la cume jaga2 jer la, jgn melampau sangat. heheehee...perot pon dah nampak besar dah. klu dulu macam tak visible jer. hahaa ammar dulu masa 1st time tgk muka dia dlm perot sebijik muka bapak dia. pipi pon tembam...ada lagi sume scan tue. nanti ammar dah besar ley tunjuk dia....

p/s: dh nak msk 2 anak alya, nurin g sini sana sume tanya bila nak no 2. yg satu pon tak larat nak kejar tambah satu lagi tinggal rangka jer la hahahaha ;))
Mrs. Simplicity said…
nurin : itu la, mak pun da pesan. skang banyak makan sayur. jgn makan nasi je. tp tu la, sentiasa lapar je. ok2, kena ubah style makan nih.

sama la cam nia, masa scan muka nia tuh, nmpk dah dagu dia cam papa dia. tp adik dia ni, takleh nampak lg. pemalu mcm mama dia kot. hehe...

p/s : hehehe... alya nak tanya gak la, bile lg? hehe... bak kata nurin, nanti tinggal rangka je, berat pegi ke anak. ahhahaha..
azyyati anuar said…
menakutkan aku tgk perut ko wei...9 bulan nanti cam ne la...cpt sket deliver wei...x sbr nk dpt anak buah baru...hehe
Mrs. Simplicity said…
along : 9 bulan nanti macam aku 9 bulan dulu masa pregnant kan nia la. org nak pegang pun takut. hahah... aku je produce anak. ko bila nak bg aku anak buah lak? hahahah..
hidayah said…
hekhek...mmg sebijik alya...jg mkn tu mkcik..cmne?awk gune cr hypnobirthing...nnt awk search..insyaallah bule deliver normal..kalo dh nia 3.5kg, adiknye takut lg smgt jea la kot...hiihhihi...gurau jea..byk exercise tau...

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber