Skip to main content

hari ini saya sakit

pagi tadi aku terjaga pukul 5pagi. macam biasa la nak feed adel. then adel tido balik, aku rasa mata segar la pulak. aku pun terus online jenguk blog kawan- kawan sambil tinggalkan jejak.

tiba-tiba mata aku jadi kabur sebelah. ni salah satu tanda kalau aku migraine. ah sudah! time ni la pulak. dah la hari bekerja. mak ayah keje lak tu. aku tawakkal je la. aku pun lumur minyak cap kapak then cuba baringkan diri. nak lelapkan mata mmg takkan berjaya punya.

sakit kepala makin kuat. dalam pada tu aku cuba jenguk2 nia dengan adel yang masih tido. dipermudahkan urusan, nia dengan adel tak meragam langsung. alhamdulillah by noon dekat kul 1 tuh aku dah rasa ringan sikit kepala. lama betul tak kena, sekali dah kena mak oi, memang sakit sungguh.

yup, aku mmg ada migraine sejak form 3 lagi. dulu masa belajar sangat kerap diserang terutama masa matrix & degree. bila dah keje tak sekerap masa belajar. bila dah ada anak ni ade la kena sekali dua. punca? biasanya stress lah. tak cukup tido. mengadap laptop terlalu lama. makan coklat, minum minuman berkafein.

migraine takde ubat. hanya perlu baringkan diri kat bilik gelap. dan berada dalam keadaan yang senyap. mujur nia & adel tak menangis. mmg takut kalau kena serang ni, nak2 bila ada anak ni. dulu tak pe la. takde komitmen. sekarang ni kalau dah kena risau kan diorg pulak.

adik aku yang banyak tolong aku handle nia & adel. credit to him. dia pun boleh mandikan adel. mmg lega sangat la adik aku banyak tolong aku. yang penting dia punya kesabaran yang amat tinggi especially nak handle nia.

si kecik pun tak ketinggalan nak menolong paksu dia. sendiri buat sepah sendiri amik penyapu dengan penyodok ye. heheh..

kerja- kerja housekeeping terpaksa dibuat dibilik aku sebab nia menyepahkan bilik aku dengan jayanya. huhu..

apa special nya kari ayam ni? kari ayam ni dimasak oleh adik aku yang kat atas tu ye. me? kagum ok! tah apa mimpi nak masak. mmg dia bole masak, tapi kari ayam? beyond my expectation!

Comments

Mag said…
terer la adik.pandai masak..pandai mandikan baby..i pon tak berani rasanya nak mandikan baby ni..

take care..jangan ngadap latop lama2..rehat2
Mrs. Simplicity said…
FARAH : FYI, PAPA DIORG PUN TAK BERANI NAK MANDIKAN BABY. YE LA, BABY KAN FRAGILE LAGI. TAPI DIA DENGAN CONFIDENT BOLE HANDLE. I'M QUITE IMPRESS TOO. :)

TU LA, LEPAS NI TAK NAK NGADAP LAPTOP SANGAT. TAKUT! THANKS YE :)
ada. said…
nak gelak kejap.hahahahahahhah.bibik sepenuh masa menjalankan tugas dengan hebat!
Ibu Mifzal said…
wah..untung sapa yg dapat adik alyani nih..

la..kalau nak migraine mmg mata kabur sbelah eh..sbb ainey selalu mcm tuh..bila mata kabur n berpinar jer..sakit kepala mula menyerang..itu migraine ke..ainey ingat sakit pala biasa yg kuat sakitnya...huhu..
Shida said…
migrain alyya???sian nyer..rehat banyak2 tau..
untung saper2 yg dpt adik alyya tu,pandai serba serbi..hehehe..credit to him...
Unknown said…
RESPECT to him..serba serbi buat....ayu sendiri pun lepas 3 bulan baru mandikan baby sendiri....tu pun leh kira ngan jari berapa kali jer mandikan....

siap pandai masak lagi tu...bertuah badan sapa yg jadi isterinya ni...
amal_fc1303 said…
walaamak yan masak kari. best ke weyh dia masak. ina pon xtau nk mask kari nie. kena blaja msak kari la pasnie. xpe2 yg mmg keje nye jaga dua org tu. di akan bibik sepenuh masa.
suhida said…
slm mrs simplicity...kekeke...alya,kagum kagum.....satu kagum ngn ko sbb leh handle adel n nia.then kagum ngn pak su nia.dasat la weh..serius..leh mandikan bb, leh jaga budak2, leh masak??? kari ayam lak tu...two thums up for him.
(sudah ada calon kah?) ngeee...
mesti dia kembangkan baca komen2 ni.huhu..
suhida said…
oh lupa lak...lawa uma baru ko ni...aku suka.
mamashasha said…
Alya..situasi ko sama je cam aku.cuma adik aku
Belum smpi tahap mandikan bb adik bongsu aku
Pun lelaki thn ni spm.dahsyat la paksu nia
Xpe practice make perfect ye oaksu masa
Nila nk belajar urus rumah tangga..handle nia ngn
Adel mcm anak sendiri..bawak ke klinik.
Masa aku pantang adik lelaki aku la temankn tido nk tepuk2 shahsha
Ganti papa.nenek outstation.huhu mencabar betui la.

Nice header..
Elyn Sani said…
baguih la adik ko ni!!! dah ade gelpren?? hehehe

aku pun dh lama tak kene migrain. tp sekali kene muntah2 gak la...
shah-ila-ain said…
eee...mel pun takut kene sakit gini...pernah kene dulu mase sekolah alhamdulillah dah baik skang ni...muntah2 lagikk...

allya banyakkan rehat ok n makan buah sayuran erkk..lagi satu elok makan banyak halia n lada hitam campur dlm masakkan.
LYaFRINA said…
waaaa... bgusnya adik alya tu, pndai mandikan adel y kecik lg tu.. lya sndiri pon xpndai.. mmg mama lya y mandikan asya time pntang-3 bulan.. sbb tgn lya ni dah la xkuat.. tkut tlpas..

**psl migraine tu.. dulu pon lya ada pyakit tu.. pon msa form 3.. tp ingtkn migraine.. bila buat CT scan n MRI, ada ketumbuhan... xlama leps tu operate buang ketumbuhan tu.. n start tu la ksihatan lya merosot.. time tu jugak dpt detect ada bnyi murmur.. n doc kesan lya ada skit jntung..

APA PUN, TAKE CARE ALYA.. TIME PNTANG NI KNA JAGA BTUL2.
Azirahman said…
Bagus la adik alya tu....senang esok2 bila ada keluarga sendiri ..ringan tulang...
OneSimpleMother said…
kesian alya. get well soon ya.. akak pun pas seminggu besalin BP naik lak. heran. sebab selama ni tk penah kena darah tinggi pun. doc kata maybe sebab pressure jaga baby dan bangun mlm selalu..
saveme_zero said…
ko dah sihat ker alya. moga semuanya dipermudahkan k. sib baik la anak2 ko x meragam kan & ada adik yg sudi membantu.
LeaKhalid said…
lea takde migrain..tp pernah lar masa pantangkan khalif, lea mengalami sakit pale yg amat sgt...

nasib baik kebetulan cik abg ade bleh tolong urut..bebel mak kt lea coz tak jaga diri dlm pantang! ~hehehe
ainal said…
dh lame gak x kene migraine ni, ainal mmg jaga gler r xpecially bab mkn, fobia oo nk kene lg..
klau kene tym free xde wat pape ok la, klau kene tym ade keje nk wat 2, mmg menyirap r, sa2 keje pn xleh nk wat.
nadja said…
hah ok la tuh kak kalau ader yang menolong mengemas dan memasak... kari ayam best tu kak.. ehhe
fazilzura said…
beb , mmg org migran ken tido dlm gelap & senyap ..
ko try ler g mandi air bukit beb ... kalau kat karak tu aku tgk bnyk jgk ler, ado yg g basuh kete.. air pree le kata nye, ado yg g mandi .. aku baca psl petua..
Chik Na said…
nasib baik ade adik tersayang boleh tolong tengokkan adel dan nia..siap masak lagi..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber