Skip to main content

update balik dari klinik

lepas aku post entry bawah ni tadi, aku bagi nia 1 chance lagi. kalau dia minum air & muntah lagi, aku decide nak bawak nia ke klinik. aku bagi nia minum glucolin, da nak habis sebotol, nia muntah balik semua.

sampai kul 3 ni, da 3 round mesin basuh aku kerja. basuh alas tilam, sarung bantal, baju nia & baju aku. lepas nia muntah, aku terus mandikan dia balik, aku bersiap dengan wan (yang masih lemah) ke klinik.

sementara tunggu papa bersiap. nampak lemah sikit kan. sebab nia tak jamah makanan pun. minum pun terkeluar balik.

sebab nampak aku pakai tudung, dia macam suka sangat. aku suruh senyum, terus dia sengih gitu. :)

outcome dari perjumpaan dengan doktor, doktor cek perut nia, takde jangkitan kat perut. lama dia belek perut nia pakai stetoskop dgn dia ketuk- ketuk perut nia. nia buat muka rilek je. nak amik gambar, segan pulak. hehehe.. doktor cakap, lepas cirit birit bila ade muntah- muntah tu maknanya perut dia masih tak rasa selesa lagi. tu pasal dia muntah lepas minum.

doktor kata, badan dia tak menunjukkan kurang cecair or dehydrated. tu pasal dia masih aktif lagi. tapi kalau setiap ape yang dia minum tu keluar balik, baru doktor cakap ade yang tak kena kat saluran pemakanan dia. maybe jangkitan virus. tapi setakat tadi, belum ade apa infection. cuma dalam proses nak pulih dari ketakselesaan pada perut.

dengan penerangan doktor tu, aku faham ape yang perlu dilakukan bila keadaan bertambah serious. doktor bagi ubat muntah & antibiotik tadi. balik rumah aku try beli bubur mcD. alhamdulillah mau nia jamah tadi, walaupun sikit. dia minum air pun ok tak muak.

disaat aku tgh tulis entry ni, nia seperti yang korang tgk gmbr kat atas ni. dia tengah tido. nia nye style tido mmg camni. aieza, baca komen ko tadi, aku terus sapukan minyak angin kat perut nia. harap dia lebih selesa.

sebelum dia tido, dia merengek nak susu. aku bagi sebotol, muntah jugak. lepas tu aku bagi makan ubat + air garam. terus dia lena camni. cirit birit pulak, setakat ni belum lagi. aku kira beransur pulih.

wan pun tengah tido jugak. harap nia beransur sihat bila bangun dari tido. macam tu jugak dengan wan. bed, tq bagi tips air kelapa. petang nanti nak soh wan beli kalau dia larat. alhamdulillah aku sihat kan? kalau tak, camne nak handle tu?

Comments

Ezzah said…
hopefully nia & wan sihat cepat...kalo x kesian alya. dahla tgh pregnant. mesti penat nk handle 2 org x sihat sekali gus.. :)
fazilzura said…
sykur ko sihat , kalau idak ..
harus ko mitk tlg kat wonderpet tuk membentu anto ke klinik...

** ko tepek ler minyk yu yi cap limau tu .. akil suke betui .. sedapp jek
saveme_zero said…
moga nia & wan cpt sembuh k.
hrp2 nia & wan cepat sembuh yer....ko pon take care k...
AieZa said…
ko nih si nia sakit perut ko tak pernah tepek minyak angin ke? hehehe.. ke ko xcaye kemujaraban minyak angin tuh?? aku buh minyak yu yi cap limau tu la.. tp xleh bebanyak sbb minyak tu panas.. slalu aku campo dgn minyak johnson pastu aku urut la hana perut dia.. kaki2 dia.. senam2 kn dia mcm senam org banak.. oh lupe ko czer.. senam angkat kaki tinggi2 atas turun balik gitu la.. budak2 suka kita senam2 kn bdn dia.. tp jgn pasang kipas lak ye..

hope nia n papanya cepat sembuh ye.. xdela mama nia boring weekend nih duk umah je.. hehehehehehehehehehe.. eh terpanjang plak gelaks.. :p
Mrs. Simplicity said…
ezzah : tq zah. itu la, sykur akak sihat bole jaga 2 2..

fazilzura : hehe.. wonderpet ye? :D kalau aku pun sakit, mau nangis aku gaknye. huhu..

**nak jadikan cite, sejak nia besar ni, stok minyak yu yi ke minyak telon ke da takde kat umah aku. tu yg ala2 sengal tak reti sapu minyak. sian nia..

saveme_zero : tq su!

zura : tq zura ye :)

aieza : nak jadikan cite umah aku stok minyak yuyi dgn telon dah abis. heheh.. dah tu, nia tak epnah mengalami sakit perut teruk gini. tu yg blur jap. nasib baik ko komen bagitau soh sapu minyak angin. urutan2 tuh nanti aku try buat lak. tinggi kan kaki kan?

waa panjang ko gelakkan aku ye, tau la korang berjalan- jalan kan. huhu..
ibu damia said…
semoga Nia dan wan cepat sembuh....alyya kena take care....nanti kalau jatuh sakit, sapa pulak nak jaga Alyya....
mamashasha said…
Aku harap hari ni nia & wan beransur pulih...ko bg vitagen kat nia pun ok gak..
Mrs. Simplicity said…
ibu damia : tq ayu..harap dapat bertahan la. kalau sendiri sakit lagi susah sebenarnya...

bed : tq bed! aku dpt sms ko tau, tp tak dan nak balas. ko ade 2 no ek? vitagen eh? tak penah try lg. ok, nanti aku try bagi nia..
Chik Na said…
semoga wan & nia cepat sembuh ...
Mrs. Simplicity said…
chik na : alhamdulillah nia da sihat. wan je tak bape sihat lg. tq k.mas..
@lfidah @dim said…
lor..alya..kesian sampai dua org alya kena handle..dahlah pregnant..nasib alya tahu drive..kalau orglah ntah mcm mana agaknya..takut nak drive..bukan tak pnh drive pun..

alya..selalulah sapu minyak dekat perut dgn tapak kaki nia lah..adriana minyak angin nya minyak yu yi atau minyak angin sendayu tinggi(yang nie tak brp panaslah)tp adriana guna dr dia dalam hari lagi smpi skrg..so far,oklah..adriana tak de cam kembung ke..nia ada minum gripped water tak?adriana minum...tp tak selalulah..kalau tgk dia da byk mkn ke apa ke mmg sy bagi...panjang pulak cite..hehehe..
ryugiena said…
la..husband ko plak xsehat ke? biase la klu sorang xsehat, mst berjangkit punye. hrp2 dua2 cepat sembuh la ye..
Chik Na said…
alhamdulillah Nia dah baik... info yg bagus pasal gastrointestinal...


Hmm...wan pun macam hubby K.mas gaks... kalu tak remind tuk makan ubat, dia tak makan..kalau k.mas yg sakit kan main bising lagi suruh makan ubat ...
Mrs. Simplicity said…
fidah : heheh yeke fidah takut nak drive? baru tau ni. bocor rahsia ye. ha'ah, dugaan sikit weekend lepas. tapi semua da lepas. lega sgt tau.

itu la dia, alya mmg tak penah buat bila nia da masuk setahun ni. tambah pulak nia tak penah kena kembung or masuk angin sejak lahir. tu yg agak kelam kabut sikit. ubat pun takde kt umah. baru la nak pegi beli semua. nia minum gripped water. tapi aritu masa dia muntah, dia tak mau minum. tu yg alya bagi air garam. anyway, tq for the advise ye. takpe panjang pun :)
Mrs. Simplicity said…
nana : aku tak tau la nape wan pulak bole cirit birit. ape yg dia makan pun tak tau. padahal kitorg makan benda yg sama. dah nak kena kan.

chik na : bebelit gak memula nak sebut. tapi mmg info yg baik.

yeke? ish2, diorg ingat diorg kuat kot tak yah makan ubat. tu yg lambat skit nak baik..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber