Skip to main content

paksu rania..

Al-kisah pada sabtu lepas, lebih kurang jam 12 malam, aku terima panggilan dari adik bongsu aku. Dia mengadu nak berenti sekolah. Takde ribut tetibe mau berenti nih. Maksud aku pindah sekolah. Tak tahan dok asrama katanya. 5 tahun dok asrama tetibe tak mau lak dok asrama. Dalam hati ‘kalau takde angin, masakan pokok bergoyang’.

Esok nya, aku pun dengan tak sedap hati ke sekolah menjenguk adik aku ni, nak tau ape masalah nye. Btw, adik aku sekolah nye di slim river. Tak la jauh sgt nak pegi. Sambil tu bole jumpe mak ayah aku yg da lama x jumpe. Makanya, terjawab la segala persoalan. Adik aku berkeras nak pindah. Sekolah dia sekarang ni ranking yg ke-8 negeri perak. Dia nak pindah ke sekolah yang ranking no-86 (yang dekat dengan rumah). Cikgu2 sume tak bersetuju. Konon memujuk la dia jangan pindah.

Sekarang, adik aku ada di rumah, menenangkan fikiran. diberi masa seminggu untuk membuat keputusan. Poyo jek! Baru form 5 nih, esok da keje lagi banyak cabaran nya. Pesan aku, ‘berani buat, berani tanggung’. Sedangkan mulut tempayan tak bole ditutup, mulut orang apatah lagi.

Masalah nya? Tak perlu diceritakan. korang yg pernah duduk kat asrama, pernah melalui nya. :) aku 5 tahun sekolah tak dok hostel, dok bawah ketiak mak. hahha.. jom layan gambar…

antara kaunselor2 yang datang dari jauh untuk menasihat adik aku supaya tak pindah sekolah sebab spm da nak dekat.. dekat 4 jam la bagi nasihat. ayah aku da buat muka ketat tuh. mak aku cool lg. kitorg be-3? ok2 jek, rania pulak? lg tak kisah!...hahah..

ini la dia pelajar bermasalah a.k.a paksu nia. cuba menutup muka belakang nia. ingat ko kecik ke ha?

uncle ainal bawak nia melawat sekolah slim river. nia punye jerawat dgn uncle ainal punye jerawat kat tempat yang sama la. hehe..

Comments

Ummi Nuhlan said…
alya...jgn di paksa..dia xdok asrama pon leh berjaya...
kalo dia xmau..kita dok paksa..lagi pa dia tertekan...
imah penah alami dah dulu..masa form 1 dok asrama...nangis2 nak pindah..kena buli...mak abah xbagi...adik beradik suma marah..
last2 imah nekad nak tukar sekolah jugak..imah uruskan sendiri..
mak abah akhirnya xmarah dah..sebab imah kata..belajar kat mana2 pon sama...dok umah pon leh berjaya.
Haru said…
sy pun penah ngamuk nak pindah skolah bese mase form 4..xbez duk mrsm..since dr f1-f3..nak blja skolah bese tp parents xbg..cdih siot..huhu
Haru said…
nia mkin chbby la..eii geram pp die..haha..bile nak mai unimap nie???
amal_fc1303 said…
uit pndai ko main ngan peribahasa yer..
yg xtahan t tau plak ranking skola 2..
nie baru tau weyh..
Mrs. Simplicity said…
imah : tu la, tp dia da 5 tahun dok asrama baru la ni nak tension. susah la budak2 skang ni, kalo da bawak mulut tu bole sampai tetekan dibuatnya. tq bg nasihat..

haru : tgk katne ko skang ni? da bejaya kan? tu la, nia belum sampai sana lg ni. nanti akak bawak la ek.

ina : sekali sekala nak jd karam sigh walia gak. hahaha..

ha tu la, part ranking sekolah bila pengetua ckp depan mak, terus mak mcm malu jek. hehehe...
Anonymous said…
kite actually x bape suke budak2 duk kat asrama. mcm2 perkara buruk jadi kat hostel. emosi terganggu tau. ishh....jgn moral die down sudah ye? utk rania...nape die sgt comey?
ada. said…
hahahha.
learn from the lesson.
suhida said…
biasa la duk asrama.mcm2 hal.tp daku suka duk asrama.best.ngehngeh..smpi mak bwk balik kl,sbb tak blaja pun masa kat asrama.nasib baik daku menjadi org jugak..kuikui..
p/s : rania jadi menantu ku,nak tak?hehehehe...
Haru said…
ok..cpt2 la bwa nia dtg cni ek kak..xpun akak pos je nia kt cni..hehe
amal_fc1303 said…
erm mne x nye..
ranking skola mak yg ke 86..
mmg malu la kan...
ainal said…
blaja mane2 pn same je, tngok kite, 5 org (excluding yan) blaja lain2 skolah mase spm dulu, msk u gak sume..
tp ble msk u 2 len plak la citenye.. huhu..
elani makrai said…
mesti kes buli la nie yer? haa haaa, sib baik x dok asrama dl. tp masa kt itm dok hostel best gak.

xper, klu dia xmo dok hostel biar jer. dr tensi dok sn n x ley blaja lagi ssh kn?
ainal said…
aku ikut sbb nk jumpe nia je,
x amik port pn psl msalah yan ni.
bkn msalah besa pn, small matter je, pd ainal la..
amal_fc1303 said…
oit kngah ainal ckp malh dia smal matter jer..
pergh..
small la jgk kan..
Mrs. Simplicity said…
erda : tu lah, kadang budak asrama ni pun perangai satu macam kan? heheh.. aunty erda, nia pun takleh jawab soklan tuh :P

miss TAK : ade blog rupenye kamu... yup, jgn buat lg yek!

sue : ko ni tebalik pulak kes nye ek. ikut org gak kan?
p/s : wow, nak2! nia nak razzi ke izzat eh? hehehe...

haru : kos nak mengepos mahal la!

ina : no komen! tak kisah pasal ranking yg penitng diri sendiri tu nak belaja..

nurin : hmm...tak tau nak ckp cmne, sebab nye sikit je, tp org besar2 kan, so naik tension budak tuh.. skang emosi da stable kot. heheheh..

ainal : ko mmg, bejalan no.1. small matter ek..

ina : penah jd kat dia kot tu yg kata small matter je. aku dgr pun debor!
lamkasorous said…
mangkok bdk ni, nk mencapap je aku rs..... kalo stakat masalah mcm 2 pn xleh setel, msk u lg la.... maklumlah, aku kan banyak pengalaman.... hahah, tp aku rs kalo2 tyme2 mcm ni la sng nk blajar, sbb bleh bwt hal sndiri, mmbr dia kan dh pulau kan dia....
ainal said…
bkn pnh jad kat ainal, tp pnh tngok dpn mate sendiri jad kat org len, lg dhsyat dr kes yan ni! problem yan ni kire celah gigi jela, bleh setel! hehe..
azyyati anuar said…
RELAX AA KORNG NI...YAN DAH OK ....

SIAP TDO LAGI YAN NI...MCM X DE APER2 PROBLEM AJER...

AKU RS PROBLM AKMAL TERUK LAGI...
ainal said…
to miss TAK, bebanyak besabo ye..
Mrs. Simplicity said…
lamka : aku x bape bekenan pekataan mencapap tu la. mcm mencarut jek. hahah... tp betul gak kan, lg senang nak study. takleh la, nanti dpt title kera sumbang pulak. haha

along : aku setuju dgn ko, sampai effect belaja ye tak?

ainal : amboi, mentang2 da jumpe live kan, kemain lg ek!
ainal said…
bangga rasenye gmbr aku ade dlm entry paling hot ni! huhu..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber