Skip to main content

seronoknye....

seronok je aku baca blog2 korang. kadang2 bila aku ada kesempatan memang aku bukak je dashboard blog aku ni. tapi nama nak update sendiri punya memang tidak lah. ni pagi2 datang ofis, jadi biol kejap sebab hari2 ngadap jem kan, maka jalan2 tgk blog korang dulu. lepas tu ter gatal nak bercerita jugak kat blog sendiri.

start Ramadhan office hour aku 8-4pm. so camne2 pun aku kena masuk ofis by 8 sebab aku kena keluar dari kota KL ni by 4. maka nya, lepas sahur terus je siap kan diri sendiri and anak3. ok lah, so far time dia dah cantik lah. cuma masa yang dibazirkan atas jalan tersangatlah lama. just imagine pukul 6.30 keluar rumah and before 7 tu dah settle2 hantar rafa & niadel, then mula lah melangut jem atas jalan dari traffic light giant depan rumah aku tu, membawak ke nak ke KTM serdang, lepas tu nak melepaskan toll sg besi, lepas tu kat besraya pun terkemut2 jugak, baru lah lepas ke hiway baru pandan jaya tu. tabahnye aku. mujur lah bulan Ramadhan ni setan dah kena ikat, tu aku cool je. tak terkata sebenarnye. bila bukan bulan puasa, traffic tak lah seteruk ini. nasib badan lah. wan gak untung, keluar rumah dekat pukul 8, pukul 8 dah boleh sampai. takpe lah, hidup kalau nak senang je takut lupa daratan ye tak. ayat sedapkan hati. 

owh, misi Ramadhan kembali. 30 hari memakai baju kurung ke pejabat. not exactly 30days. 20 hari bekerja. so far, masih ok lagi. tapi tu lah, bila ke bazar mula aku runsing. semalam pakej tepele'ot kaki sebab pakai kasut bertumit sikit. lepas tu pakai baju kurung kena tekepit kepit kan. bila dah tepele'ot tu nak cover malu, keluar kan henpon tepon laki. seolah- olah la sikit kan. padahal malunya sakit nye pakej. kahhhhh..

owh and another mission, aku dah start diet. diet as in tak makan nasi. inspired by one of my good fren. citenyer, masa nia warded sebab denggi itu hari (nanti cerita kalau ada kelapangan), member aku ni visit aku. all this while nampak dia berbaju kurung je, so mmg aku tak notice. itu hari dia datang pakai jeans & tshirt, aku cam heran, mak ai kecik nye makcik ni. and berat dia dah nak sama dengan aku. aku tanya ko diet ke mek? rupanya dia tak makan nasi since dia give birth anak no.2 dia. lebih kurang umur rafa and dia dah slim mlim. of course la i is jelous. aku tanya bila bole makan nasi? dia cakap mengandung esok baru makan. perghhh dasat! dia cakap nasi ni jahat. maka, bersumber inspirasi kan beliau, aku pun terus tak start makan nasi on that day onwards. adalah haritu balik perak sekali aku makan, cheat day katanya. dia cakap, nasi je tak makan, benda lain semua bedal. makan lauk pauk je. 

ni sahur first day kat rumah mak. makan semangkuk sup tulang & bayam. 

ni berbuka 2 hari lepas. sup aje. tepi ada murtabak singapore 2 lapis sebelah sup tu. bedal je.

alyyani anuar yang tak makan benda2 yg soy based bole makan benda ni. ni haritu aku balik perak, aku try la rasa benda ni. aik sedap pulak. all this while takde nafsu pun nak jamah. then try la beli semalam, ok la. tapi rasanya yg ayah aku beli kat perak tu sedap lagi. tapi nak habiskan sorang memang tak mampu lah.

kau tak makan nasi then susu kau camne? member aku ni pun fully breastfeed sampai sekarang so dia cakap selain tak makan nasi, makan benda2 yang bole menambahkan susu. macam dia carrot susu milk booster dia. kalau macam aku, sahur aku minum ephyra then minum horlicks. berbuka pun gitu. ada lah kurang susu nya, tapi cukup nak bagi rafa minum.

ni 2 hari lepas punya pam

ni semalam punya pam.

aku pam sekarang 2 kali sehari. sekali pam dapat lah 8-10oz. so cukup untuk rafa yang minum 16oz je sehari. dari 6 botol dah jadi 5 botol then sekarang 4 botol. ok lah tu rafa. makan dah banyak pakcik ni. sebenarnye dah standby beli setin kecik susu enfalac. sebab takut bulan puasa, tak cukup. stok aku dah paras hidung je. tapi sebab aku bole bagi fresh ebm kat rafa, aku simpan je lah susu tin tu. ok lah, masih mampu produce.

dah masuk 4 hari puasa ni, aku rasa perut aku dah tune la. macam semalam aku makan mee rebus je dengan apa nama soya atas tu tadi dengan ephyra dengan horlicks. aku cakap ke wan, macam tak caya je saya makan ni je dah kenyang. then dia cakap, nak beli kan apa2 tak? since dia nak keluar amik nia kat tuisyen. surprisingly, mmg aku dah tak makan apa2 sampai sahur pagi tadi. not bad!

and hopefully aku dapat balik angka 4 kat berat badan aku. baru aku paham perasaan orang bila tanya berat berapa? segan nak bagitau. macam tu lah i rasa. ok, berat aku sekarang 52kg. ok what? dengan tinggi aku 165cm. tapi aku nak kurus lagi. untuk apa? sebab nanti takde lah aku pi raya rumah sedara tu sedara ni, eh, nampak dah berisi lah. nampak dah makin sihat lah. duhhh, cermin diri tu dulu sebelum nak ngata aku. 

sedap pulak membebel kat sini, nanti kita sambung lagi ye..

astaghfirullahalazim...

Comments

Unknown said…
Means tgh diet la ni?
Tak makan nasi langsung even berbuka?

Berat 52kg???
Yang makcik ni 65kg sapa nak tolong dietkan?
Waaahhhh... nak join jugak.

shark said…
kite sama tinggi dan sama berat..yeay..tp eh saya mcam berat sket sebab baru bersalin kang hehe..tak kan kurus cepat sangat..:P
Fyda Adim said…
akhirnya update gak blog...tahannya tak makan nasi..kalau saya memang tak mampuler..sehari tak makan nasi dah gigil bdn...:-(
nome said…
tinggi kita sama wei...tp berat aku ada angka 7 kat depan...lagi sadis weiii!!! I is jeles too lah...moh diet berjemaah...tp aku tak mula lagi...sebab tekak rasa semuanya sedap...huwaaaa!! T_T

selamat berpuasa beb...moga2 raya nanti kita pasang badan...op kos en laki ketawa bangga dpt bini melentik...ekeke :D
Iela Fazielah said…
DAH KURUS DAH TU ALYA.... akak gak xkurus2....seronok mkn nasi ni.....haha....
Nissa Azmir said…
kak ally nak diet apa lagi ni??? ok sup pucuk suun menarik hati.. arini trus masak! kikiki
Elyn Sani said…
Arghhh aku merindui berat 52 masa lps bersalin kan faiq aritu.... Amik masa gak nak dpt berat ms kawen. Mntk2 lps beranak ni dpt lah balik berat camtu. X dapat aku cubit laki aku sbb dia punya pasal lah ni hahhaha
LYAfrina said…
salam alya..lam x singgah sini

klo lya xleh tgl nasi. waktu bbuka hri2 bedal nasi. he

eyh,, alya dh deactive fb ye? utk selamanya?
Ztee_Azwanis said…
ala.. tk cntik lah kurus alya...
awak pun tk pernah gemuk heh sejak kite kenal... just nice dah tu !


klo jaga makan utk kesihatan itu kita setuju !

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber