Skip to main content

misi cuti thaipusam!

selamat tengah hari. rumah dah kemas? lunch dah masak? baju dah sidai? anak- anak dah makan? harini hari penting sebab hari ni aku dah mulakan misi PTD-1. a.k.a potty train day-1. setakat jam 12.30 tgh hari ni, belum keluar lagi mop atau kain basah untuk mengelap.

tapi, mulut mama ni takde aya lain. mesti tanya "nia nak pee tak?" kalau dia diam means dia takmo la tu. kalau dia cakap "nak pee" lari- lari la dia terkedek- kedek ke toilet. terkucil masa untuk 1st two pee. seluar basah sebelum sampai ke toilet.

ni dah seluar ke-3. belum berganti lagi. everytime masuk toilet, nia berjaya pee. ada jugak 2 kali tadi, dia cakap "tade pee pun". tak pe lah, asalkan tak menceceh. so, caiyok2 untuk nia ok!

note : entry bergambar, selepas ini ye!

Comments

Gieyana said…
Selamat bcuti yer Alya..gd luck for ur potty training yer...

Ko masak apa? ku tgh masak half way but Gas habis lak! nasib baik kuah spagetti jer..so transit ker rice cooker!huhu
LYAfrina said…
SELAMAT BERCUTI ALYA..

SAMA MCM ASYA.. ODWY BELAJAR... TP DIA DAH GTAU NK KLUAR, CUMA TTP TERBABAS.. X SEMPAT SMPAI TOILET.. XPELA.. PERMULAAN KAN..
eiNa said…
aku pun tgh train aira ni..
stakkat jam 1.00 tgh ari ni belum mop lagi, dah 3 kali pegi pee sndiri..aku tlg basuhkan jek..
ok la dah halfday bejaya nih!!!


jap gi nk nap kul 2 kena pakaikan pampers gak tkt tk smpat kejut ke ape ke..
Mrs. Simplicity said…
gieyana : thanks gie. tadi dia cakap mama nak pee sambil pee dlm sua. huhu.. mujur sempat ke toilet. :)

lya : wooo, sayiok tuk asya jugak! :D

eina : ok tuh. aira leh control. nia aku kena tanya banyak kali. ooo mau tido. ko ltak la atas changing matt. aku ni belum tido lg. poo poo pun belum :)
Iela Fazielah said…
tahniah nia.... biasala allyyani.. mula2 mmg leceh..mcm syfqh dulu... every mlm bocor w/pun dah uruh pee b4 tido n kejutkan jam 3pg... tp lama2 dia pandai la
Mag said…
4eee..comel jer tebyang nia lari terkedek2..chaiyok nia.u can do it~
Leen Die said…
ly samalah ngan aku..huhuh..tpkan aku nak tergelak pun ada sbbnya rayyan tadi aku tak pakaikan pampers kat dia duk pegang2 geli2 gitu...hahahha..mesti rasa pelik sbb terkena suar..selalunya pakai pamperss
Mrs. Simplicity said…
k.iela : siang pun baru nak mula kak, kalau malam tak tau la camne gayanya. thanks kak! :)

mrs spicy : mmg tekedek2. utk 1st day ni tak la seteruk yg dibayangkan :p

leen : hhhahaha... lelaki ye la kot rasa. kalau pompuan nan ado sgt rasanya weh. aku tebayang gak ni. kahhhhhhhhh.... so far camne?
Ayu Zarina said…
good luck nia...mesti boleh punya..hehe

p/s: ayu tak cuti pun...hehe
Leen Die said…
Rayyan biasalah nak tekncing sgt kelam kabut bgtyh..miii..mii..miii.nak encing....huhuhu..kelam kabut tp nak tunggu encing nya mau aku terkencing duluuu..so far oklah ..terkuncil dlm suar kat muka pintu toilet adalah tadik..takper kena sabar nieee
nome said…
thumbz up nia! you can do it!
Fieza said…
Fiza pun dah on potty training kat Syakil. Semalam sekali jer terlepas dulu b4 pg toilet. Tue pun sebab baru bangun tido so nak kencing sangat2 la kot. So skang ni hari2 pas balik kejer buangkan pampers n ajar dia pg toilet. Hope kita berjaya ek..
ryugiena said…
citt..aku igtkn ko nk amik exma PTD td..kahkahkah...

aku ari 2 ms toilet train c ariana pun byk kali tkr suar. die xselesa klu suar basah walau skit. yela, lps kite pee kn for sure la basah kn..hee..alhamdulillah, 2mgu train, ariana dh ok. gdluck la nia ye..
Mrs. Simplicity said…
ibuayahdamia : setengah hari kira not bad la. tp kena sentiasa tanya. huhuhu...

leen : hahaha.. tu la. aku pun kadang gitu. tungg2 tak pun. kang bila pakai selaur time tu nak pee nye. takpe lah. slow2 kan.

nome : thanks aunty nome! :D

fieza : good boy syakil :D

nana : aku harap nia pun bole catch up mcm ariana gak nanti :)
gud la kan...train nia dr awal...semoga bjaya ye...

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber