Skip to main content

bila hati terdetik, mulut pulak bercakap, Allah mesti makbulkan

2 hari lepas, agent insurance ofis aku datang, sembang- sembang agak lama jugak. dari hal- hal kerja sampai ke personal. sambil- sambil tu cite pasal insurance anak- anak. dalam sembang- sembang tu, aku pun cite la, yang adel ni antibodi dia kuat sikit banding dengan nia. sebab dulu masa nia baby, bole kata every month dia demam atau batuk atau selsema. dan pernah sekali admitted due to bronchitis. 

adel pulak, kalau diikutkan rekod, baru sekali je demam. tapi mulut ni tak bole nak bercakap, kalau bercakap benda tu la nak jadi. bila terdetik tu maknanya niat la tuh, Allah bole dengar. tu pasal kita kena cakap yang baik- baik dan yang positif je. tapi susah kan? 

nak- nak kalau masa pegi haji. mak aku cite, kalau terdetik tu, Allah mesti bayar cash. masa tu mak aku tengah solat kat masjidilharam. nampak ada orang usung mayat dari jauh. mak aku ni jenis yang penakut sama la dgn anaknye sorg ni. sambil berkata dalam hati "yaAllah jangan la mayar- mayat tu dekat dgn aku" elok je mak aku bukak mata lepas habis berdoa, tekejut mak aku bila org tgh usung mayat lalau atas kepala mak aku. maka terkedu mak aku. 

maka, bila sembang2 pasal anak sakit ni, nak jadi cite, adel jatuh demam pulak. masuk harini dah 2 hari. malam tadi dah ke klinik. ditambah pulak dgn batuk dan selsema. pakej! suhu dia malam tadi paling tinggi 37.6. terkawal lagi. tu la dia kan, kalau kita sebut, mesti jadi. so, kena la berfikir sebelum bercakap mahupun bercakap dalam hati. sekian, tazkirah hari jumaat aku. hehhee..

gambar arkib. last week punya gambar ni. tak sempat pulak nak mencapai camera malam tadi nak amik gmbr adel demam. sebab dok menjeram badan dgn kepala dia dengan air. tapi dia ni tak mau dok diam, letak kain basah atas kepala je mesti kejap je. maka, letak la kat belakang badan dia. takpe la, demam nak alih ke 8 bulan la ni.

aunty noran, this pic is for u! lovely lace gown yg cousin aku bagi kat adel. dia nak tgk adel pakai, so here u go.. cantik gown ni, suka sangat! oh, adel time ni baru bangun tido, tu yg blur je muka.

her, being creative! out of topic : kat fb semalam dapat artikel  dari kawan wan macam mana nak mengelakkan marah kepada anak. nak- nak anak yang berumur 2-7 tahun. artikel yang banyak input dalam tu telah aku panjangkan kepada papa diorg. surprisingly, malam tadi, sopan santun je papa nia dgn adel melayan kerenah anak dia. especially anak sulung dia ni. agak- agak tak efektif lagi, kawan wan tu soh aku print lepas tu laminate kan tampal kat umah. good idea! heheh..

note : nak kua entry ni serba salah, kang kata nak cite pasal anak sakit pening, sebab nak upkan traffic., nak tagih simpati, aiseh! ater, aku buffered earning tu pun tak tau mende. id dgn p/word nuffnang account pun tak tau.

Comments

nome said…
alolololo...adel demam...tp mmg tu la kita sbg ibukan...jgn terdetik yg bukan2..pk yg positif jer...tp mampukah kita? huhuhu

adel demam nak pandai tu...dah menganjak bulan..insyAllah sembuh pasnih...

payah gak kan...kita punyer blog nak tulis apa2 pun payah...cth cam blog aku, x abis2 dgn entry mkn...x psl2 ckp aku ni nak naikkan traffic...tp walhalnyer aku x guna nuffnag pun dlm blog aku...jeles tol derang ni...penoh dgn hasad dengki...
Sricahaya said…
sianya adel..org kata..selagi anak tak berumur 2thn ke atas,mmg tu la yg kita kena jaga,tiap2 bln mesti gi klinik..

cute ade senyum..ada lesung pipit..

mama adel, kongsi la artikal tu..leh bt jadi panduan pada sy gk.. :)
ch@ said…
comelnyaaa...

ala kak, kata blog personal, citer pasal personalla, abaikan kata-kata orang yg hanya pandai berkata-kata tu, blog dorang best sangat ke?
ye la kan...kalu kita tdetik tu dh mcm satu niat...ya Allah mudah2an pkla yg baik2 kan...

sian adel demam...semoga cepat sembuh..
suhida said…
slm, aku da baca artikel tu gak. mmg sesuai sgt utk aku yg kuat marah anak ni. hehehe...
r|nA @ ja|j|na said…
alololo, kesian adel ye, demam pulak..alya, ade tak artikel tu, meh share ngan rina, hehehe..
ku terbaca nota kaki yang kecik tu dan ku gelaks :P kalau tanya apa komen anda ku akan jawab 'kena komen ke?' bwahahaha.
izzahazfar said…
hehehe...kak nia...comel sungguh bila dok kat situ...

betulla kak..kekadang hangin jugak ngan anak..tp tula..dengan kitapun berapa jam je kan..zah selalu amik positif dan nasihat hubby kata..dia nak manja...

emmm....blog personal..ikut suka la nak tulis ape...banyak sonegh tul la depa ni..hehehe
Jiey^Mien said…
ala siyannyer adel sakit.. cepat sembuh yea nak..

aly, mesti rating blog ko naik pasni sbb ank ko sakit.. blog aku plak sure jatuh menjunam sebab ian dah sehat..

ish ish ish.. :P
Iela Fazielah said…
allyani.. shere le tips tu kat kamiorg ni.. sblm printe.. copy paste kat blog dulu ye.. leh kami jdkan panduan lak...
Fieza said…
Betul cakap alyya. mmg aper ade kat fikiran kita tu la yang akan terjadi. Kuasa minda kuat sebenarnya. Kongsi la artikle kawan wan tue..boleh gak fiza kongsi ngan husband
Unknown said…
alyya..gambar yg no 1 tu ayu bagi A ++ ...sangat comeyy dan cute..

siannya adel...tu lah ..kadang2 mulut ibu2 ni masin...walaupun tak terucap, cuma terdetik jer...tapi mampukah kita pk yg positif2 jer..huhu..
cikpuanhady said…
so cute & so cekci la adel..hihihi..geram tgk..smoga adel cepat sembuh!!

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber