Skip to main content

plan nak ke sogo yang tak jadi tuh, sebab...

pagi- pagi sabtu lepas sahur aku dah siap mandi. kata nak bukak pintu sogo kan. sekali aku dgr adel menangis macam meraung- raung dalam playpen dia. aku cam, eh nape dia nangis gini. selalu dia mama..mama..papa...papa... bukan la dia pandai sebut mama papa, cuma suku kata ma dgn pa ni dia punya conversation dgn kitorg. kebetulan kot.

sekali aku cek adel berak. rupanya dah lama dia berak. aku mmg tak perasan sebab dia ni punya poo poo jenis tak berbau. so tak perasan selalunya. apa jadi? habis merah vagina area dia. rashes teruk akibat tak tuka pampers dengan segera.

maka, tak sampai hati la kitorg nak tinggal adel kat nursery sebab bukan diorg leh jaga adel sorg je, nak kena sentiasa sapu ubat dgn tukar pampers. mmg rasa bersalah sangat or mmg Allah tak bagi kitorg berpoya be2-2an. end up kitorg tukar plan.

petang kitorg ke az-zahrah nak dapatkan calamine lotion sebab calamine lotion yg kitorg ada, mmg dah nak habis. since nia umur 8 bulan masa dia kena cirit birit dulu. tp mmg sangat efektif. bila aku sapu, cepat hilang merah dia. then bawak nia pulak, mata dia mcm still bengkak. dah alang ke bangi, kitorg terus lah ke tempat tailor amik baju raya kitorg yg dah lama siap. so, baju raya, done!

ni la calamine lotion yg aku guna setiap kali ada rashes kat vagina budak2 ni. kemana aku pergi especially travel jauh mmg aku bawak. tp sebab stok da habis aku gi az-zahrah. bawak botol ni and tunjuk kat doktor nak lotion ni.

johnson's diaper rash cream ni mmg tak berkesan..

pernah pegi farmasi dapatkan calamine cream ni. tp tak berkesan jugak. kena pakai yg jenis lotion jugak. dia cair dan cepat kering.

terus je kitorg ke embun tailor. baju aku ni dah sebulan lebih siap. baru sabtu lepas amik. ni la baju raya aku ye. baju raya pertama kot ni kurung moden. ada lagi 2 pasang baju. 1 lagi cotton buat kurung biasa., 1 lagi kain songket buat kurung pahang.

nia pulak fitting baju. upah jahit baju budak 10 hengget je kat sini.

adel pulak fitting baju. puas hati semua baju kemas dijahit. terletak elok bila diorg pakai. dan yg penting sedondon.

ni pulak baju papa diorg. reveal baju raya awal? sooner or later, tunjuk jugak. takde hal la...

then kitorg ke jusco beli groceries. tgk mata nia masih bengkak kan? dia tak merah cuma bengkak. doktor cakap mungkin kena gigit dengan semut. semut kecik. tak perasan pulak. ish, ish..tp sampai pagi ni, nmpk dah makin sembuh. harap gitula hendaknya.

Comments

AieZa said…
kecik plak botol calamine lotion ko tu ye? oh doc yg suggest suh guna calamine tu yeh.. aku ingatkan ko yg suka2 buh.. hehehe.. tp bkn lg kering nnt lg sakit ke? emmmmmm..

thn nih color biru ye ko sekeluarga.. aku pun biru.. papa haha setakat nih xde biru mcm wan tuh.. leh la wat utk thn dpn2.. hehe..

aku nih dari pagi dok review contestant ko.. comel2 anak2 baru lahir.. mcm terbau-bau je kt idung aku nih.. rindu bau hana masa baby.. tp teringat plak 3x dok kua masuk wad sebab jaundice.. adehhh sume tu kenangan terindah.. smpai skang makcik jaga tu mmg dh kenal husband aku dok ulang alik tgk bini masuk spital sbb bersalin.. ngan anak masuk wad sbb jaundice.. ehhh ape kene mengena daa... suka out of topic aku nih..
Unknown said…
oooo..kiranya tak jadi lah erk nk shopping kat sogo...tak pe..kesihatan anak2 lagi penting kan..

btw bagus erk lotion tu?? ayu tak pernah tau pun pasal lotion tu..

tema biru erk koran taun ni...nampak lebut...comell adel pakai kurung tu..sweet..
r|nA @ ja|j|na said…
balik taska semalam echa pon kene nappy rashes kat vagina dia..tgok2 rupanya dia berak, pastu najis macam dah kering, mungkin dah lama dia berak tp taska buat tak tatau..menyirap betul masa tu..time nak cebok tu tak perasan lagi, bile cucuh air kat vagina dia mengigil2, kesian plak..rina mmg pakai cream yg dia kene cirit memula dlu, mmg berkesan..pagi ni tgok dah ok skit..tp mmg betul, cream anakku tak bagi kesan langsung..


murahnya tempah baju budak 10hinggit aje..kat sini tak dapat lah rege tu kalau nak tempah..tahun ni alya & the geng biru ye, same macam rina kot, tahun ni tema biru..
mamashasha said…
alya, ko yg jadi dr ye ...haha senangkan bwk lagi senang takdele tukar brand lain...dr ni kalau bertukar ubat pun bertukar...mujurla tak berlarutan kalau tak sian adel pedih tu...anway ada hikmah nya kenapa tak jadi ke sogo kan...takpe minggu ni ko pegi ye..

sweet nye kaler biru ko alya...aku suka taste ko...baju dak tecik tu pun sweet je mmg nampak kemas jahitan...credit tu embun tailor upah pun murah...wah 3 pasang tu...takpe kite cuti lama raya sakan la kan...

ate mmg bercinta tunggu entry baru ko ni....
mamashasha said…
ehh za rajin ko review contestant alya yg beratus.ratus tu...dahsyat ahhh..
Rizziela said…
comelnya dia orang berbaju kurung...mesti raya nanti meriah kan
ICAZIESYIRA said…
Ayesha pun sama. If lambat tukar diapers akan jadi macam tu la. And baby sitter mmg suck bab-bab gini. ~sigh~

BTW, saya guna ezerra cream. pakai sekali dua confirm ok.
BIONIC WOMEN said…
comel2 nya anak2 u berbaju kurung..kat maner ek tempah baju tu?
well, saya plak guna bepanthen ointment kat vagina area.Sejak baby sampai ler skang...bagus bepanthen tu..
suhida said…
alya,lotion tu elok gak banding dgn krim.tp dgn izt - tak jalan.
takpelah,hari ni boleh pergi sogo, hari ni kan cuti.
amal_fc1303 said…
uit lawa giler ko punye baju raya. kan ina teka btul dh. ko nye tema raya tahun nie kaler biru. cantik2..
ada. said…
mata yan pun bengkak gak. kene gigit binatang la kot tuh.
Unknown said…
ada: mata yan bengkak kene gigit binatang xpe, jgn kene org suda! hahah..
mummyar said…
bestnya dah siap baju raya kan...eceh,cam x sabar je nak raya ni...hehhe..wah comel sungguh nia dan adel dgn baju raya nya....bertambah putih la nmpknya kulit diorg dgn color tu kan...
jNj diaper rash tu mmg cam hampeh kan...x mujarab langsung...calamine tu ok gak cuma kalau ank2 akak pakai dia mcm terlalu kering...kena letak satu lagi cream bahagian atas nya,baru ok....sian mata nia bengkak kena gigit semut ye...moga cepat sembuh ye...nak raya dah ni...
Fieza said…
oo fiza pun baru tau calamine lotion boleh guna utk nappy rash ek..syakil just guna drapoline jer sampai skang ni

Sweet baju raya warna biru yer..cute sungguh adel pakai baju kurung..so plan nak shopping bila lak ni
nome said…
leesya pun kena rashes kat vagina cam adel...dptkan ubat dari doc...ada gak sapu calamine lotion utk elakkan gatal2 kat vagina...alhamdulilah berkesan...

cantek2 baju raya korang anak banak...kaler biru mmg sweet...sejuk je mata memandang...pandai tol tailor tu wat baju budak...nampak kemas...mmg berbaloi...rege pun best
Iela Fazielah said…
wah murahnyer baju kurung budak.. butik embun ni kat ner?? leh la tempah kat situ gak... cantik baju raya kamu ye.. i like it!!!! pasal gi sogo tu jgn risau.. byk ms lagi.. ari minggu ni ada lg..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber