Skip to main content

zuriat yang dinanti...

pagi tadi, lepas subuh, sebelum nak lena balik, dengar hp wan ade terima 1 sms berbunyi

"bagitau k.yani, noni da bersalin pagi tadi tapi anak dia meninggal" dari adik ipar aku, mastura.

aku yang bukak msg tu, tersentap sekejap. terus aku jerit kat wan yang ade dlm bilik tgh surfing. Subhanallah....

sebenarnya, noni ni sepupu wan, anak pak ngah wan. noni ni da kawen lagi lama dari aku. rasa nye da dekat 3 tahun. tapi masa aku bersalin kan nia pun, dia masih menanti cahaya mata. sampai la diberitakan yang noni da mengandung. gembira sangat aku dengar.

due date sepatutnya sebelum puasa. tapi masuk bulan puasa, belum dpt kabar berita lagi yang noni da bersalin. sampai la pagi ni aku dpt sms tu.

rupenya disyaki anak dia da meninggal dalam perut sejak khamis lepas (harini sabtu). sebab masa hari jumaat time dia da sakit2 pagi tu, bila doktor buat CTG, heartbeat da takde. pastu doktor terus induce nak bagi noni bersalin. bila keluar je, anak dia da meninggal.

mas cakap, cute sgt anak noni, semua da complete, baby boy. alahai sayu hati aku dengar. bayangkan sakit masa tgh bersalin lepas tu bila anak kua, anak dah tiada, lepas tu kena berpantang tanpa baby di sisi. aku tak sekuat itu kot.

pada pendapat aku, bila kita da sampai ke minggu2 akhir utk bersalin, kita kena monitor betul2 pergerakan baby supaya kita dapat detect ape2 yang tak kena pada baby dalam perut kita. sama2 kita beringat ye. insyaAllah, kita yang tengah pregnant ni akan dipermudahkan semua. amin...

to noni & suami : semoga tabah menghadapi dugaan ni. Allah lebih sayangkan anak noni, Syurga pasti menanti nya disana...

Comments

i said…
This comment has been removed by a blog administrator.
ibu damia said…
takziah ucapkan kepada noni yer....sedih dengar bila cahaya mata yg dinanti x der disisi......mungkin betul kata allyani...kita x mungkin sekuatnya..........

berat mata memandang berat lagi bahu memikul....


p/s: komen tadi tersent lak..nanti delete ehhh...
azyyati anuar said…
hrp noni n family dapat bersabar...

mungkin ade hikmah disebaliknyer...

mungkin noni dan suami antara orng yg terpilih oleh Allah...untuk menerima ujian dr-NYA...

insya Allah...Allah akan memberi rezeki dgn cara yg lain...

semoga arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan disyurga...AMIN
Elyn Sani said…
al fatihah dan takziah tuk family noni....

beb my biras pun cam tu la.... baby meninggal lam perut masa dah cukup time nk kuar. so sad sebab pantang without baby!!

now dierang tgh cuba nk dpt kan baby blk.... dekat 2 years gak try!!
amal_fc1303 said…
weyh kesian nyer.

xmerasa la diorg menimang cahaya mata.

anggap je la tuhan lebih menyayangi anak dia.

al-fatihah la tuk arwah.

moga roh nye di cucuri rahmat.

takziah tuk keluarga si mati.
noreen-bulan said…
takziah buat keluarga noni...
semoga noni tabah...
n buat pengajaran utk semua pembaca blog ni

harap noni ada rezki lain pas ni
AieZa said…
takziah.. kesiannya..

ermm aku ni slalu tak monitor pergerakan baby.. slalu terlupa.. insap sekejap dgr cerita cmnih..
mamashasha said…
aduh siannye...alfatihah buat arwah...terhapus dosa ibu yg melahirkan...allah sayangkan mereka...kerana itu mereka diuji...alhamdulilah arwah pegi tanpa dosa dan syurga lah janjinya...pergi pun dlm bulan yg mulia...aku pun takleh terima ketentuan tu kalau aku kat tempat noni yg dah lama menanti kehadiran cahaya mata....insyallah pas ni rezeki akan datang...salam takziah utk diorang alyya
~chekuna~ said…
salam takziah buat sepupu alyyani..
noni... semoga dia dpt tabahkan hati..kakna terkedu..tak dpt nak taip panjang2..
aJA said…
saya masa sblm bersalin kan aiman pun gitu gak.dah masuk 36minggu baby kurang gerak.risau sgt2.dah la kita ada kencing manis,mslh2 len pon ader gak.bl wat CTG heartbeat bb mcm tak clear sgt. lagi la risau.bl dah bersalin dgr dia nangis br la lega..takziah tuk sedara somi alya.sedih bc citer tu..
Ummi Nuhlan said…
sedihnya..takziah buat noni n suami
Mrs. Simplicity said…
ibu damia : betul tu, kita bila anak sakit pun da sedih, bole nangis. inikan pulak kalau kita ditempat dia. Allah lebih menyayangi anak itu. al-fatihah...

p/s : dah delete :D

along : setuju ckp ko, noni & suami antara yg terpilih oleh Allah utk ujian ni. nasib kita pun belum tentu lagi kan. ape2 pun kena redha...

elyn : mesti sedih kan? aku bila dgr dynas tu besalin anak dia meninggal pun aku da sentap, ni kan pulak sepupu sendiri. tak dpt bayangkan..

ina : sedih wei. noni masih lagi kat wad sebab darah tinggi pulak. pressure sgt dia. harap2 tak ape2...

noreen : betul sgt tu. pengajaran utk kita. sama2 kena berwaspada. jgn pandang ringan. macam2 bole jadi.

insyaAllah, ade rezeki diorg lepas ni. sama2 doakan...
Mrs. Simplicity said…
aieza : ha, ko tu da ujung2. monitor weh. mintak dijauhkan perkara yang tak diingini. harap ko & baby sihat2 je ek :)

bed : tq bed, ibu arwah masih di wad. ada darah tinggi selepas dapat berita tu. katanya tertekan sebab akak ipar dia nak besalin bulan 10 ni. pressure sgt dia. tak dpt ku bayangkan..

arwah da selamat dikebumikan jam 10 pagi td..

chekuna : betuk kak na. mmg tekedu. lama dah menanti, akhirnya tak kesampaian juga. mungkin ade hikmah disebalik nya...

aja : itu la aja. ajaj punya kes lg mcm ade komplikasi kan. susah jugak kalau kita pandang ringan. ingat takde masalah, bila sampai kehujung berita sedih ni pulak kita terima. alhamdulillah aja da selamat. peringatan utk kami2 yg tgh mengandung ni...

imah : tq imah...
OneSimpleMother said…
Ya Allah.. sedihnya.. walau bukan kita berada ditempatnya tapi sangat memahami. kita yg keguguran baru bape bulan preggy pun sedih ya amat. ni lagila dah cukup bulan sumer.. smoga dia tabah!
Jiey^Mien said…
sedihnya kan?? aku memang la berpantang takde baby gak ngan aku, siap ngan berdebar, takut, frustration n macam2 lagi perasaan yang berbaur.. tp at least harapan tu tetap ada.. siyan kat noni..

kim slm takziah untuk noni and family ek..
@lfidah @dim said…
Takziah buat sepupu alya..tersentap saya baca coretan alya..macam mana agaknya kalau kita berada di tempat dia..pantang tp baby tak ada...
nome said…
takziah tuk keluarga noni...semoga mereka sabar dlm tempuh segala dugaan..

actually aku dulu masa buntingkan leesya penah alami situasi camtu...leesya kurang gerak dlm pewot...sib baik aku pasan, bile sampai sepital..buat CTG mmg xcantek..terus admit dan kena operate sbb air ketuban kurang...

hope ni jd pengajaran tuk kita sumer yg peknen...ko pun jaga diri alya...jaga kesihatan ko dan bb...take care
takziah utk noni sekeluarga..
semoga dia tabah dan kuat menghadapi ujian ni...
noni dah ada bidadari syurga
yg bakal tunggu dia kat sana
InsyaAllah...

ko pun alyyani jgn sedih2 sangat
nanti effect kat baby...
Mrs. Simplicity said…
cik mas : betul tu, kalau mcm cik mas pun da sedih ini kan pulak bila da nmpk anak da sempurna...

jiey : ko nye kes lg suspen jiey. mesti bepantang pun ala kadar je kan? aku paham...aku dpt tau pun masa ko pantang, masa tu mcm dalam kepala ape la nasib aku pulak yg masa tu tgh pregnant gak. alhamdulillah, skang semua tu da berlalu kan?

fidah : tq fidah. betul tu. tak dpt bayangkan. mesti kering air mata menangis...

nome : me, tu yg aku pelik, napa doktor tak terus ceaser. tak tau la diorg ni. sebab kalau dia bole detect baby dia da tak gerak mungkin ade harapan sebab da overdue kan? tp dah ajal kita pun takleh nak patah balik masa...

tq me...

strawberi : betul tu. dah ade penyelamat dia disana..
ryugiena said…
takziah 2 sepupu ko 2. klu aku jd die, mybe x leh terima kenyataan kot. sape x sayang ank kn!!

2 la, mmg kene check pergerakan baby setiap ms. ms mak aku mengandungkn adik aku yg bongsu pun, mak aku ckp dh nk msk 36weeks, baby x gerak lsg. seb baik perasan awl, klu x, xtau la pe jd. alhamdulillah, pjg umr adik aku 2. amik spm thn ni.. that's why ms aku pregnant ari 2, mak aku sllu tnya, baby gerak x.ko pun kene jg2 la nnt yek..
saveme_zero said…
takziah utk sepupu asben ko alya. masa aku nandungkan anak aku...37wk++ ler..dia dah kurang gerak dlm perut. aku g spital..buat ctg..dah contraction tapi aku x rs sakit pun. terus admit tahan...then induce. doc ckp..sy x nak awak menyesal..huhu.
r|nA @ ja|j|na said…
takziah buat noni & husband..tu dugaan dibulan Ramadhan..moga2 mereka tabah hadapi ujian Allah..

takot pulak rina dgr macam ni..Subhanaallah..
nizza-abira said…
takziah niza ucapkan...
terkedu membacanya, apatah lagi dia menanti agak lama utk dptkan zuriat. Apapun insyaAllah, ada rezeki lain utk dia nanti...
elani makrai said…
ya allah, x dapat bayang kan perit nyer noni akan lalui kan? nurin pon x sekuat tue alya. klu nurin pon dah mmg konfom nangis2 kat situ. baca nie pon rasa nak nangis. pas apa yang jadik kat kita orang hari sabtu tue, mmg x dapat imagine n mintak jauh segala malapetaka.

nurin doa kan alya n baby dalam pewot selamat selalu. kita dah ada xperiance mesti lebey tau segala nyer kan pasal pregnancy kita kn...
insyaallah
miemiey said…
takziah buat noni sekeluarga..anggap ini dugaan dri tuhan....mana tau pas ni allah nk bg rezeki lagi kot2 mengalah kan kita rezeki dia...sedih mendengarnya..mimi pun tak akn sekuat ni...

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber