Skip to main content

nia di waktu sahur...

tahun ni, kali pertama kitorg berpuasa dgn anak. last year kan nia dalam perut lagi. nia pun puasa sekali tau. so, cam biasa la, rutin dibulan puasa aku, hari aku mula seawal alarm h/p berbunyi tepat kul 4 utk masak sahur.

1st day puasa, nia tido. pengsan tak sedarkan diri. kagum tengok dia lena je. sebab biasanya, kalau mama dia takde kat sebelah dia, dia bole perasan. kitorg kan tido berpeluk- pelukan. heheh... tapi mungkin sebab letih main disiang hari, buat dia tak sedar yang kitorg tengah bersahur.

ku sangka hari- hari seterusnya camtu gak, (cewah, padahal baru masuk 3 ari kita puasa, heheh) rupenya tak. masuk 2nd day, nia nak tolong mama dia masak. papa dia takleh nak halang la sebab papa dia pun still tebongkang lagi.

harini, hari ke-3, nia bangun lepas aku da setel masak. dengan muka yang ceria macam da pukul 7 pagi, time nak gi sekolah pulak. melayan nia sampai aku terlewat ke ofis harini. sepatutnya office hour during Ramadhan 8.30. tapi 8.30 baru nak kua umah. ape cite? buat dek je la. heheh..

bangun2 tidur, terus buat iklan, o'ooo... macam ada org buat salah.. skill terbaru nia..

masa kitorg tgh makan, dia merayap masuk dapur. takpelah, asalkan tak kacau kitorg tgh makan

o'ooo.. ape nia sudah buat kat dapur tuh...

ok dah, jom kita tido balik. ni awal sangat lagi ni...

Comments

Leen Die said…
samalah ngan Rayyan weii..sib baik pas kitaorg mkn dia br bangun..tym buka pun sama..aku sipa bg bowl dia pastu aku letak nasik sikit..bukan dimknnya p buangnya nasi dr bowl tue pastu yg kat lantai jugakp kutip..huhuhuh..mau menjerit aku....aku rasa rayyan dah imunne ngan jeritan aku nie..hahhahahahha...smlm mmg kn marah ngan aku..duk meragam..bila di atido sian aku tgk kecik dah kena marah..bak kata laki aku "rayyan pandai apa nama budak kecik kan"sedih weii..nangis aku..tak mau dah marah2 lebih2..huhuhuh
ibu damia said…
rajinyer nia tolong mama masak sahur yer...ni sah2 nak tido balik kul berapa ni?
Gieyana said…
Last year Nureen pon sama cam Nia..satu thn lebeyy gitu..time bangun sahur mesti dier bangun gak..tp siap meragam lg..

Nasib baik thn nie dier x bangun sahur lg..hari besok2 tue x sure la plak..hahaha

^^ rajin benor Nia bangun yer..ni nak ajak Mama dier main sekali ler tue..hehehe
~chekuna~ said…
aloh comel nya nia...muka mamai...
tingat luqman masa baya umur nia...
pun sama..sedar bila mama dia bgn..
skrg tak lg... terbungkang..sama dgn abah dia..hahahaa...
AieZa said…
tebal tul rambut nia..
rajin dia bangun pg2..

hana tido time sahur..
if jaga pun mata pejam mulut nangis nk susu..
fieza said…
ha..ha..cutenye muka nia waktu sahur..syakil pun sama gak bangn time kita sahur sebab dia kalu tak der org kat sebelah mudah la dia jaga
sama la Iman.. Lagipun memang time dia bangun tid.. xper ada peneman kita.. takder la sunyi sgt kalo cik abg tak bangun kan..
nome said…
nia nak belajar tolong mama kat dapur...sok2 dah besar...senang ko alya, coz dah ada anak dara menolong..awal tul nia bangun...mata galak lak tu pg2 subhi...
suhida said…
aloh aloh aloh..nanti da besar,kena rajin bangun tau nia tolong mama masak
wakakaka
samala macam fatin, orang bersahur dia mesti bangun..
Ryn said…
bagus tolong mama ye nia...nnt tolong utk 28days sahur ye...hahahaha~~

nia tido balik ke alya?
elani makrai said…
kehkehkeh...habis tue nia tdo balik kul baper? hahaa mesti mama nia terlambat sebab terlebih tdo eh? hehee

p/s: diorg mmg macam tau skng nie bulan puasa kn? kagummm~
OneSimpleMother said…
nia, nia.. geramnya auntie tgk nia ni.. makin chumel!
Mrs. Simplicity said…
leen : ish, ko ni garang tul. aku tak penah la marah nia. cuma pernah hilang saba je la. tp tak la aku lepaskan kat nia. papa dia yg garang sikit. nia pun gitu weh, time kita makan, time tu la dia dok menyendeng kat kita, nak makan gak. so kena standby dia nye makanan gak..

ibu damia : tu la yg susah hati, bila nia da bangun susah dia nak tido balik. tp tadi dia tido lepas kitorg da siap semayang subuh. sebab kitorg pun tido sekali. heheh..

gie : nureen kalau da bangun skang tak meragam da kot ek? itu la gie, tak jadi keje aku sebab nak layan nia pulak. huhu.. tp syiok gak, tak la bosan.

chekuna : kak nam sikit lagi luqman pun da bole join sahur sebab da bole puasa kan? mmg luqman pun tido dgn kak na gak ek? sama la dgn nia, ketiak kita gak dia cari. hehe..

aieza : ko tak tgk lg rambut nia live, takut kesian lak sebab tebal sgt rambut dia tuh, tak terhandle. heheh..

nia kalau time lapa pun merengek gak. tp tak nangis. mulut membebel..

fieza : syakil pun nak join awk sahur gak tuh. mmg budak mudah tejaga kalau kita takde sebelah dia kan? lagi2 kalau kite mmg tido bekepit dgn dia..
Mrs. Simplicity said…
jue : awal nye time iman bangun. nia selalu bangun time subuh. ni iman bangun time sahur ek? tu la jue, tak la boring. tp keje jd lmbt pulak sebab dia pun nak sama 'masak'.. huhu..

nome : aku banyak kali dah ckp dgn nia, jgn kecik2 je nak jenguk dapur, esok besar, tak mau. mmg wajib rotan tuh. hehe.. uish, nia kalau bangun, terus duduk, buntang mata terus. hehehe..

suhida : nanti nia da besar, bukan kena lg sue, tp wajib bangun. kalau tak, mmg nak kena. heheh..

tinie : bangun tapi tak meragam takpe. kalau meragam tu yg lemah tu kan?

ryn : 28 ari lg ek? huhu... takut 28 ari lg lmbt aku masuk ofis. hehehe...

nia tido balik lepas tu, tp puas nak soh dia tido. tu yg tebabas aku tuh..

nurin : nia tido balik dalam kul 6.30. huhu.. mmg terbabas betul la. sedar2 da 7.30. kelam kabut kena mandikan nia sume. masuk ofis buat muka tak bersalah. hihih..

p/s : mmg la diorg ni, kita bangun, diorg pun segar bugar jugak..

cik mas : tak jemu memandang cikmas. hehehe.. yela, anak sendiri kan. kalau kita tak pandang, sape lg.. :)
Ummi Nuhlan said…
allyani.bukan ikan platon la..PLOTAN..ehheh.ikan isi..ala yg selalu org jual khatam tu...buat gulai pon sodapp..masak cabai pon sodak...aku ni pon gagah jer masak allyani..dah nekad..thn ni...nak masak 30 haari.kahhhhhhhhhh

kelakar la tgk nia ni...xpe nia..esok kaco laie ek
Mrs. Simplicity said…
imah : plotan ke? hahahah.. tak penah dgr gak imah oit. platon ke plotan ke. huhu.. ape2 pun aku tau mmg ko akan masak cukup 30 ari! :D
amal_fc1303 said…
weyh kngah nia pon puasa skali ker. bgus btul la nia nie. org bgun sahur pon dia bgun. kao ina mmg lena la tdo xda sahur2 dh. sahur dlm tido jer. hehehehehe..
r|nA @ ja|j|na said…
mesti nia nak tolong mama dia msak sahur kan..takpe, time ni train nia bangun sahur..da besar nnti nia bangunkan mama dia laks pehtu masak untuk mama dia pulak kan, hehehe..
r|nA @ ja|j|na said…
allya larat ke berpuase tu?
Norsyakiela said…
alalalallala,rajinnye nia bgn nak tolong mama die msk ye,hehe...cute lor nia br bgn tdo,geram tgkk pp die yg puteh tue
rajin nia tolong mama kat dapur ye..
harap2 sampai besar lah camtu kan..
Ms. Ayu said…
wahhh nia, teman mama ngan papa sahur yer..
farah siap mintk makan nasi lagi alya waktu sahur.. sabo jela..pehtu sambung tido balik...
mamashasha said…
nia pun nak pose jugak?bagus2 ....sampai kedapur nia menjelajah ye...
akak_bieza said…
aley aley..comeinya nia...bangun sahur nak pose gak ker..

seronokkan bila dah ada anak..rasa meriah sgt time-time sahur =)

tu baru sorang, sok dua tiga lagi best
Mrs. Simplicity said…
ina : aku tau dah ko tu, kalau takleh puasa, mmg pejam mata tak mau bukak2. sedap tido yek.

rina : oh bestnye bila da besar, anak dara lak masuk dapur. jgn liat mcm mama dia masa bujang dulu dah le. ;)

rina, so far alhamdulillah bertahan. last yr nye experience lg ngerikan. sebab tunggu hari, heheh...

firsya : bangun tak meragam takpe, kalau meragam, alamatnya makan nasi putih je la. hehehe

strawberi : harap2 la. kalau tak, mmg wajib rotan dah tuh. aku dajah 6 da kena tolong mak aku masak.

ayu : wah, farah pun siap sahur lg. mmg best. mau lak dia makan ek. nia lak, alya bg susu jek. hehehe

bed : selagi ade ruang, celah mana pun dia masuk. tmpt kegemaran dia, bawah meja. bila da terhantuk, menangis. adeh..

k.bieza : meriah kak. arini siap kejut dia pulak soh teman kite. hhehe.. rasa sunyi kalau nia tido. heheh.. tapi kejut lepas masak la.

esok kalau da 2 3 anak, tak dpt bayangkan kak ;)

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber