Skip to main content

makin mudah...

dulu masa nia lahir, terutamanya masa dalam pantang, nia mempunyai habit yang pada aku sangat menduga. nia jenis susah nak lena. tak bole ade bunyi bising sikit, mesti tejaga & nangis. kalau malam tu, sepanjang malam nak menyusu. smpi aku lak yg tersengguk2 menahan mata. siang pulak, maula dia tido sekejap2. tapi kita siang mane la bole nak tido sgt kan. mmg dugaan besar la pada aku.

sampai mak ayah aku kesian sgt aku sebab tgk aku tak tido2 siang malam. ayah aku siap belikan rocker lagi. tp tak efektif pada nia. masih tak mau tido2 jugak. so diorg suggest balik kl nanti, lepas pantang, aku pasang buaian kat umah. aku sebenarnya nekad tak mau aja nia tido buai nanti susah kalau nak travel. tapi, aku hampir give-up jugak sebenarnya. mmg mengharap wan carikan buai utk nia.

masa balik kedah pun sama. mertua kesian sgt tgk keadaan aku yg kurang tido. diorg ckp, baby yg kurang tido pun tak elok takut effect kat tumbesaran. lagi la kuat aku nak beli buai. tp wan cakp, sabar, lama2 mesti nia ok.

nia di hari ke-7. sgt susah nak tido masa baru lahir. 3 bulan pertama kalau aku tak silap, ramai cakap nia ni baby boy. kalau tak pakaikan dgn baju pink, lg la org ingat nia ni lelaki tau.

sekarang, aku rasa ia membuahkan hasil. sejak akhir- akhir ni, nia sgt senang nak tido. kalau lepas dia main, dia da letih & kenyang semestinya, mesti dia terus landing sendiri. tp yg tak syok nye, kat mana saja bole landing. kalau rasa ngantuk masa tgh kat lantai, atas lantai la dia landing. parah gak ni. telebih senang.

sabar itukan separuh daripada iman, bersusah- susah dulu, bersenag- senang kemudian. tapi tgh dok terbayang masa nak pantang anak ke-2 nanti camne lak keadaannya. sure mencabar lg ni. hati kena kuat! :D

sedang khusyuk mentelaah. selepas makan malam...

dalam sejam lepas tu, nia da penat main, dia tido sengan sendiri nya. tak yah nak tepuk2 pun. aku just betul kan kedudukan dia je. dia akan tido smpi la sahur besok. tido awal sebab nak bangun awal ye. hehhee...

Comments

elani makrai said…
ya allah, kenapa la kita ni sama sangat alya. ammar pon sama, masa dalam pantang mmg sgt2 kuat nangis tau. macam ada jer tak kena. pastu mmg x ley bising sket, sure terkejut2 dia n terbangun. pastu siang pon tdo jap2 jer. dr pon ckp klu baby btul2 kenyang, dia mesti tdo 3 jam. soo dia kata mesti nurin x ckp susu, tp ammar masa 1 bulan dr 2.76kg jadi 4.2kg tau. k la tue kn?

ammar masa tue tdo dlm playpan ltk kt dining hall, nurin siap tdo atas sofa jer n tersengguk2 tertdo sambil nenen ammar. hubby takot jer nurin terjatuh kan ammar. last2 mmg diorg suh tdo jer. hehee
mmg dugaan sgt.

tapi tue sume kenangan jadi mak kn. lama2 dh ramai x der per sgt la tue hehee...

tapi ammar xder lak tetdo dgn senang atas lantai bila penat. dia mesti nak ketawa2 dulu n kitaorang sume diam baru dia tdo.
Anonymous said…
betul la ally, org2 tua mmg suka pakai buai untuk tidurkan baby, tp modern mum & dad plak, seboleh2nya x nak pakai buai, alasan takut nnti susah kalau hntr nursery n travel..yg penting, kna sabar eh.
Reena said…
memang...masa mula2 reena nak tido kan kelvin bukan main susah...lepas tu reena beli bouncer jek...senang dia nak tido...skg nie kalau tido mlm dia smpi kul 8am boleh tido..tak pelu bangun untuk bagi susu..kalau bagi pun dia tak nak...hope anak akak yang kedua nanti senang nak jaga
Jiey^Mien said…
Bagus Nia.. Dia tau mama dia penat, tu yg dio tak kisah takde org tepuk tu..

Ian plak, dari dulu smpi skrg, Alhamdulillah.. Senang nk tido.. Guling2 jap, pastu tido sdr.. Tp ada gak la hari2 yang mata dia segar bugar even org lain dh ngantuk giler.. =)
nome said…
pengalaman ko sama lak ngan pengalaman aku masa pantangkan leesya...sgt susah nak tdo...aku lak dah cam burung hantu..sampai lobam bijik mata sbb jaga bb yg x mo tdo..tp tulah org ckp..cukup je 44 hari pantang..alhamdulillah aku rasa senang sgt..leesya tdo senang, nyusu pun senang...dugaan tuk kita ni alya..hope second bb nnt, ko akan senang selalu...sabar ye...
Gieyana said…
Salam Alya..huh..sama ar Nia ngan Nureen waktu kecik2 dulu..mmg susah tido smpai skrg...

last2 terpaksa ar guna buai time kecik dulu...skrg pon kan..kalau km x tido..selagi tue ar Nureen tak tido..huhu

Dugaan kan masa kita membesarkan anak2..aperpon hope second bb nnt ok kan..:)
Ibu Mifzal said…
alya..sama la mifzal pun dlm pantang mcm tu gak..susah nak lena tido..sbb tu ainey terpaksa pakai buai..siap yg buai letrik tu lg..sbb asyik nak berenjut je...n sampai skang mifzal susah nak tido..buai ainey x pakai dah..tp mifzal tetap nak berenjut..kena la berenjut jgk masa nak tido..n skang..yg lagi mencabar...selagi x pukul 4.30 pg..5 pg..x mau tido..dia main la n tgk citer katun..huhu..
shah-ila-ain said…
dalam pantang memang mencabr...sampai MIL aku belikan ain buai jenis letrik tuhh...so sebab buai tu mahal aku gunakanlah...dan sebab tu gak lah sgt susah nak p travel mane2....kene bawak buai hulu hilir..huhu...

skang pun kalau siang tdo buai gakkk,mlm nenen dgn aku lagii...
Ryn said…
bgs nia...laani dah senang nak tido...biasa laa time pantang tuh..bkn leh rest pn bertambah tensen adalah...hahahah~~

adam plak ms dlm pntang siang tido takat 15-30min je pastu jaga...mlm plak alhamdulillah tido tp bgn 3-4kali gak laa utk susu...bila dah besar nih..tido kol 10pm sampai ler kol 7am...
wanie md zain said…
alya..najla masa dlm pantang pun tak bleh dgr bising2...
bila besar senang jer..mcm nia jugak...
wanie pun terbaYANG mcmana la yg 2nd nanti..yg pasti..ianya pasti mencabar kan....
r|nA @ ja|j|na said…
a`ah lah allya, nia time 7 hari tu macam bb boy..lain benar rupe dia ngan sakng ni..

budak kalau dah penat sgt mane2 pon die leh lene..snglah bagi allya kan..
amal_fc1303 said…
weyh lain dh muka nia mse baby ngan skrng nie..
nia tdo awal sbb nk temakn ko masak masa sahur nnt..
erm... sungguh mencabar time nak tido kan si kecik kan..? jue masa dalam pantang, 2week pertama memang tak tido malam. tp, selepas itu alhamdulillah amat senang tido malam.. cuma tido siang yg tak tahan nak tunggu dia tido... alih2 kita yg tido...

** nia tersangat cute la... rasa mcm dah terkenan jer nie.. nasib xpreggy.. hehe
miemiey said…
biasa laa dugaan seorg ibu...eh tgk muka nia masa bb sebijik cam ayah dia..sbb tu kot cam laki kan...
izzahazfar said…
kak..anak saya lak..ada masa boleh boh buai tp klu sejak dia nak menginjak ke angka 7 bulan ni..buai tu mcm fobia je..dia tak puas kot tdo dlm buai..zahpun beli buai sebab kat umah pengasuh dia tido dlm buai..tp rasanya buai tu memang boleh waris kat adik akmal la..sebab baru dan jarang pakai..
akmal dulu siang memang susah nak tido..jenuh gak la zah dlm pantang..tp klu mlm start maghrib je dia tido sampai pg..sekarang dia tido waktu magrib,pastu bangun jap dlm kul 8.00 main2..guling dulu kul 10 mesti dah lena..tepuk tu kadang2 je tp klu peluk memang sure lena...gosok telinga..gosok kpla dia..emm karenah anak ni camnila..

p/s:akak dah berapa bulan?bb camner?ok ke..jaga diri tau
akak_bieza said…
Wah...nia dah pandai berdikari..syabas

Yani, ader hikmahnyer tu kan..tgk nia skrg =)

take care
kirim salam peluk cium akak kat nia yea
ryugiena said…
bgs la 2 aly. maybe Allah permudahkan urusan ko coz ko pregnant kot.

ank aku c ariana 2 plak, drp dlm pantang smpi la umr die skg ni hmpir 2 thn pe'el die sama cam nia dlm pantang. phm2 jela betapa penatnye aku. 2 la psl smpi skg aku xbg die adik lg. hehe..nk uruskn die sorang pun kelam kabut aku jdnya. hehe..tp xtau la klu ditakdirkan ariana dh ade adik esok pe'el die mnjadi lebih baik..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber