Skip to main content

cerita hari ini..

sebelum sambung entry family gathering, tetibe nak share satu insiden kat nursery nia pagi ni. pagi ni hantar nia awal sikit so ade chance nak sembang dgn cikgu2 taska mawaddah tu. tapi masa nak pegi ke dalam, ade sorang mak ni tgh sound cikgu2 nia ni.

"u all harini bagi perhatian lebih kat anak2 i ok. semalam anak2 i komplen u all abaikan diorg. harini menu ape nak bagi budak?"

cikgu ila, menjawab macam benda tu da jadi rutin pulak.

bila mak budak tu da blah, aku pun amik kesempatan nak tanya "sape tuh?"

ila - "tu, mak datin kak. anak- anak dia tak bole nak ditegur. ape nak buat tak bole dilarang. hari2 lepas amik anak2 dia, 5 minit lepas amik, mesti call marah2 kitorg. ade je tak kena"

"wah, ade gak mak bapak camni ek? apsl tak amik maid je kalau dah nak suruh org bg perhatian lebih kat anak2 dia?. macam korang takde budak lain nak jaga pulak kan"

cikgu ain - "maid dia dengar nye semua lari sebab tak tahan kerja dgn dia. mak datin la katakan. itu ini tak kena"

"mak datin hape dressing gitu dik? pakai kete itu jek"

cikgu yani - "hari2 la kitorg kena marah kak. anak2 dia pun bole tahan gak macam boss. mintak itu ini. cakap english je tak cakap BM langsung"

oh, anak dia ade sepasang. 3 tahun lelaki, 2 tahun pompuan. "abis, korang speaking la balik dengan budak2 tuh, ape nak heran sgt bole cakap english ke tak. kalau da tak bole ditegur, takde maknanye"

so aku diberitahu, anak2 mak datin tu, mmg kena ikut je kehendak diorg. makan pun takleh bg sebarang makan. tapi takdela special food utk diorg. senang cite, kena dibelai2 selalu la.

aku tgh dukung nia lagi "nia ni kalau nakal sgt, korang babab je tau. kalau tak dilentur dari sekarang, macam mana nak elok perangai nye kan"

note : macam2 perangai orang ni kan? kalau tak bole nak tune dengan environment sekeliling, better jauh kan diri dari org. kalau dah ape org buat semua tak kena. kesian bila dengat budak2 tu kena marah macam tu. sebab pada aku, diorg jaga budak2 sangat bagus. budak2 pun macam sayang kat cikgu2 diorg. tapi yela, tak semua orang minded macam kite kan? so, renung- renungkan...


harini nia genap 10 bulan. perangai pun da macam- macam jugak. kadang tak bole dilarang, da pandai memberontak. tapi dari kecik la kita nak ajar dia, ape yang boleh, ape yang tak. approach nye, bila kita larang, kitorg tinggikan sikit suara, so nia pun takut nak buat. berkesan tau!

Comments

fazilzura said…
emmm mmg ado jgk mak2 org cmtuh ..
and ko jgn plak terus abai kan psl kndg nusery ni mmg x jaga betui2..
cm haku ni hah serik anto akil g nusery ,2 kali masuk wad..
tp x sume nusery teruk .. ado jgk yg bagus.. tp entah aku x leh arr.. serikkk .. now anto kat umh org
Norsyakiela said…
ermmm btol tue,mcm2x ragam manusia2x skrg nie...huhuhu...dh bsar dh nia ye,dh 10bulan...
Ryn said…
bagus laa nia dpt nursery yg tip top..beruntung..susah tau nak jumpa nursery yg ok...

bab babap tu aku setuju...kalo dibiarkan naik lemak laa budak...mcm ank2 'datin' tu..anak2 dia je betol...
mamashasha said…
sambil baca n3 ko ni alyaa terpk gak nape tak hire maid yg ada education utk mak datin tu...tapi patutla maid dia lari..org mcm ni mmg tak boleh nak adapt dgn resam kite....mcm dunia ni dia yg punya...cissss..ingat ada duit sume org kene tunduk dgn deme ke????hampeh tul...sian kat cikgu2 nursery tu....atau pun pegi hantar nursery org kaya le....mcm kat USJ member aku citer...800 hengget sebulan...!
Mrs. Simplicity said…
ZURA : MCM KES KO TU MMG PATUT SERIK ANTA ANAK KE NURSERY. SIAN KAT KO SEBAB DPT BAD EXPERIENCE ANTA ANAK KAT NURSERY. MCM NURSERY NIA ALHAMDULILLAH, MAK2 YG HANTAR SUME PUAS HATI KECUALI MAK DATIN TU LA. SPECIAL KES!

FIRSYA : KIELA, ITU LA. MMG NAK TEGELAK TGK GELAGAT MAK BUDAK TU TADI. TAK DE PERASAAN MALU KE NAK SOUND2 ORG MCM TU. DA LA DEPAN PARENTS LAIN. MCM2 YEK. HA, NIA 10 BULAN DAH. 2 BULAN JE LAGI..

RYN : ALHAMDULILLAH DARI NIA 2 BULAN SMPI SEKARANG AKU PUAS HATI. MMG LA ADE KURANG SANA SINI. TAPI BOLE DIMAAFKAN. MEMKIRKAN DIORG BANYAK BUDAK NAK JAGA. SAKIT2 TU BIASA JUGAK DA EXPOSURE TU RAMAI KAN.

ITU LA, MCM LAKI AKU, DARI KECIK TRAIN NIA TAK MANJA2 SGT. NAK MANJA2 PI KAT MAMA. PAPA DIA TEGAS SIKIT..

BED : ADE KE? KIRE NURSERY SWASTA LA YE? ITU LA PASAL, AKU TGK, TAKDE LA MCM BERDUIT SGT. FIRT IMPRESSION LA. TAPI CARA SOUND ORG TUH, NGALAHKAN PENGETUA TASKA TU.

MMG PAYAH KALAU ORANG JENIS MACAM NI NAK MGAM DGN KITA2 NI. APE LA SALAH NYE BESEDERHANA DARI SEGALA SEGI KALAU YE PUN KO TU LEBIH KAN? MACAM- MACAM...

P/S : KALAU REZEKI AKU NAK JUMPE DIORG LAGI, AKU NAK TANYA DIA NAPE TAK ANTA KAT NURSERY YG KO CAKAP TU. NAK TGK APE DIA JAWAB. KAN?
ryugiena said…
aly, riso nye aku nk htr ank aku ke nursery nnt. mcm2 ragam kn. aku smpi skg blm decide lg nk htr ank kat nursery mn. tgh survey lg. ko ada tips x cmne nk cari nursery yg bgs. aku btl2 xde pengalaman dlm hal ni.risonye la..
Mrs. Simplicity said…
NANA : MMG MEMULA TU MACAM2 DALAM KEPALA WEH. ANAK KO TU BESAR DAH AKU RASA MCM OK LAGI. TIME AKU DULU LAGI LA. 2 BULAN DA ANTA NIA KE NURSERY. BAYANGKAN LA MACAM MANE PERASAAN AKU. MENANGIS LA 1ST DAY ANTA.

TIPS YG KO BOLE TRY, BILA KO DA SURVEY TUH, KO SIAPKAN LIST SOALAN UTK DITANYA KAT NURSERY TUH. MCM CITE DADDY DAY CARE TUH. AKU BUAT CMTU DULU. MMG PELBAGAI SOALAN LA AKU TANYA.

LEPAS TU PETANG KE, KO DATANG LA BALIK TIME MAK BAPAK AMIK BUDAK, KO TANYA PARENTS KAT SITU, MACAM MANE ANAK2 DIORG KAT NURSERY TUH. OK KE TIDAK. KALAU KEBANYAKAN CAKAP OK, CONTOH DIORG CKP DA LAMA ANTA ANAK KAT SINI SAMPAI 2-3 ORG, MEANS MMG PUAS HATI LA SERVIS CIKGU TU

THEN KAT NURSERY NIA NI, EVERY FRIDAY, PENGETUA DIA AKAN BUAT RONDAAN UTK TAZKIRAH CIKGU2 DIA. AKU PENAH DENGAR JUGAK. SMPI MENANGIS LA CIKGU2 DIORG DENGAR MACAM2 KES. BUAT DIORG INSAF & TREAT BUDAK2 TU MACAM ANAK DIORG SENDIRI. AKU TEKEJUT PENGETUA2 DIORG CONCERN SANGAT DGN CARA JAGAAN. TU PASAL SKANG DIA DA ADE 13 BRANCH.

TU LA ANTARA TIPS KO BOLE SURVEY DULU BEFORE KO DECODE. APE2 KITE TAWAKKAL. NIAT KITE NAK CARI REZEKI, INSYA-ALLAH, ALLAH PUN TOLONG..
elani makrai said…
btul tueee...

ammar pon bila dh kdg ada akal nk usik itu ini, mmg kn gak. suara tue husky sket n sebut nama penuh kira tau la dh marah la tue. hehee tp kdg2 dia buat muka manja mmg x sampai hati.

tp kn tegas klu x nti dia melampau kita nie yg bertanggungjawab k.
Ezzah said…
uii...kemain mak datin tuh.dah kalo nk org layan anak dia 1st clas..ambik ar maid...kesian pengasuh2 tu kann.. :)
Mrs. Simplicity said…
nurin : kalau nia pulak, bila kite da tinggi suara tu dia pandang kite smbil tesengih2. dalam masa sama tangan nak mencapai gak masa tgh sengih tuh. taktik la tuh. tp kitorg akan larang, smpi dia beralih dari tmpt tuh.

ezzah : kalau ikut kan pengasuh2 nursery tu sume baik2. pada alya la. takde la yg garang ke. kalau garang tu sebab melarang budak2 buat benda yg bahaya. mmg perasan bagus la mak datin tuh..
Reena said…
melampau..ingat org lain tak bayar ke...anak dia jek kena lebih perhatian..gi la hantar kat orang yang tak jaga anak lain...biar anak dia jek...habis la anak dia bila grow up nanti...spoil nanti...nia dah 10month..nia bole crawl ke akak..kelvin 9bln tak pun lagi
nome said…
wah...berani tol mak datin tu yer...nyirap aku baca...u make my blood go upstairs tau...kalau dpt ke aku anak2 datin tuh...mmg lobam la ku tujal2...siap mengarah lagik...sok2 anak2 dia ni lah yg jd dajjal...kecik2 dah dimanjakan...sgt melampau k...

tol ckp ko alya...kalau kecik2 dah bg muka, ble besar sok, kapla kita dipijak2...
mamashasha said…
ade...ntah ape name nye...mmg utk org kaya...member aku kata chinese yg ramai hantar....ckp pun english tau....800 hengget tu tahun 2007 alyaa...skrg aku tak tau le baper...
Mrs. Simplicity said…
reena : agaknye penah hantar kat babysitter, tp babysitter reject kot sebab tak bole nak handle anak2 dia. payah la org cmni.

reena, nia da bole crawl since 7 months. skang tgh practice berjalan smbil pegang benda. kelvin tak lama lagi la tuh.. :)

nome : tak tau nk ckp cmne weh. aku rasa nak je tanya dia time tuh, nape nye? tp malas la nak campur. kang bole bawak gaduh pulak. budak2 tu angguk je la ape dia ckp, kesian aku tgk.

betul gak kata ko, anak2 yang mcm ni la yg bangsa takleh ditego dari kecik akan jd perosak masyarakat. tak dpt aku bygkan camne zaman2 diorg da besar nanti. mengerikan babe!

bed : aku rasa skang mesti da up tuh. nanti la kalau dpt jumpe dia aku rekemen la. tgk member snggup ke tak kan. kalau ko da mcm bagus sgt, takkan tak mampu pulak kan?
ibu damia said…
nama pun mak datin...........semua kita yg kena ikut dia....memang lah mak mana yg x sygkan anak2..n mak mana yg x nak anak2 diutamakan....tapi kena tune lah dgn environment....

pasal bab tegur2 anak ni memang sejak kecik lg dah kena ajr...kalau x nanti takut dia pijak kepala kita jer...

mcm anak saya kalau dia nak buat sesuatu yg salah saya ckp "nanti ayah marah..." terus dia x buat walhal ayah dia x der lah garang mana....lagi satu kalau dia nak sentuh benda2 yg x sepatutnya awal2 lagi dia dah ckp "no, no, no,......" sambil jari telunjuk dia buat gaya no......

nak manjakan boleh tapi ada hadnya....
haa...kat sekolah pun cam tu la jugak. marah salah tak marah pun salah. tak marah kata tak mengajar, kalau marah, tanya pulak kenapa marah?...pastu kang nanti repost ke kementerian. serba salah dibuatnya. memang ada je parents yang teruk cam tuh.
c a b b i e n a said…
rambut sm hitam, hati lain2...
biasa aaa perangai org kan...
kirim slm pd nia yg shomel itu :)
shah-ila-ain said…
hehe...kalau aku kan ckp ape tau kat mak datin tuhh...p jaga sendirilah anak awk..haha..len lah kalau bg duit lebey dr org len ye takk..mcm anak dia sorang jerr plak nak kene di awasi...
AieZa said…
sumbung nyer.. mcm2 hal la..
r|nA @ ja|j|na said…
macam2 ragam org skang ni lah, kalau anak tak bleh ditegur hancuslah jawapnye..ditambah pulak dgn peragai parent yg macam gitu lagilah hancuss..

betul tu, kalau nak melentur bulu biarlah dari rebungnye ye tak..
Mrs. Simplicity said…
ibu damia : mmg layak la dapat gelaran mak datin tu dah pe'el nye gitu. tp mak datin betul lg baik dari perangai dia.

setuju dgn ckp awak tuh, melentur buluh biar dari rebungnya. skang ni mmg saya akan larang nia kalau benda tu tak bole nak buat. bia dia nangis sekali pun. kalau tak, bak kata awak, kepala kita dipijak nye..

ibu zaaz : awk cikgu ye? sama macam mak ayah sy. mmg macam2 kerenah. kat nursery tu pun ibarat cikgu2 juga. tu pasal kena hadap dengan macam2 kerenah mak bapak. kalau buat salah, tak buat lagi salah kan? dilema betul. tu pasal pahal cikgu ni lebih sebab perlu kesabaran dalam mendidik murid2 :)

cabbiena : ha'ah, betul la kata pepatah tu kan? sifat manusia pelbagai2... oh, nanti sy smpi kan salam yek :D salam kenal..

mel : aku masa tu tak tercakap, tekedu tgk gelagat mak budak2 tuh. dlm kepala ni dok cakap sendiri, sanggup dia soung cikgu2 nursery tuh gitu sekali. padahal ko bayar sama je dgn aku bayar kan?

aieza : mmg macam2 hal. nak2 bila jadi depan mata, geleng kepala dibuatnya..

rina : ini bakal anak2 hancur sebab mak bapak pun turutkan saja perangai anak2 nye. mcm dalam drama2 melayu tu kan? mmg realiti nye wujud..
Elyn Sani said…
huhu nak sgt anak tu di tatang baik amik maid. buat ssh kan org sampai gitu. die bayar xtra ke???
Mrs. Simplicity said…
elyn : tak bayar extra pun. tp cara sound org mcm dia je la yg bayar kat nursery tuh, mmg tah ape2. tak mampu nak amik maid kot. ;)

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber