Skip to main content

14 weeks ++

isnin pagi lepas, sebelum nia kena admit, aku pegi check up kat gynea cam biasa. sekejap je da tambah lagi sebulan usia kandungan aku. bertemankan nia kitorg pun pegi check up bersama-sama.

tapi aku nak warning la kat korang, kalau be-2 je dgn anak (anak yang seusia nia & kebawah) tanpa org dewasa ke-3, tak yah la pegi sebab nanti korang ade masalah bila nak timbang berat dgn amik urine. masa nak cek BP ok lagi. bole beriba. tapi bila nak timbang berat, nia da mula protes. sebab dia pun tak bape sihat, meraung la sebab aku kena letak dia ke tepi. adela sorg akak ni tolong dukung kan nia kejap. glamour la aku time tu org tgk betapa kelam kabut nye aku time tu. tima kasih banyak kat akak tu sebab tolong dukungkan nia.

masa jumpa doktor & nak scan pulak, nia siap baring sebelah aku lg. so nia pun dapat tgk adik dia dalam perut mama dia ni. hehehe...

aku agak risau check up kali ni sebenarnya. sebab aku rasa selera makan aku makin teruk dek demam sepanjang minggu lepas. risau takut effect kat baby. tp alhamdulillah, baby membesar ikut minggu yang sepatutnya. semua normal kecuali berat badan aku turun mendadak. kalau bulan lepas berat aku 46.5kg, kali ni pulak berat badan aku 43kg! doktor siap remark pakai pen merah lagi. sepatutnya early pregnancy ni berat kena banyak naik. then dihujung pregnancy baru naik sikit2.

kesihatan aku pun bertambah baik, so aku da mula makan obimin dgn calcium balik. kalau tak, nak telan ubat pun tak lalu sebab tekak da payau sangat sebab makan ubat lain. hope, baby dalam perut ni strong macam mama jugak ek!

semua bahagian telah terbentuk dengan sempurna. alhamdulillah...

note : masa kat an-nur, kebetulan wad nia sama level dgn nursery room. hari2 tgk ade je baby baru. paling ramai masa hari sabtu lepas bila nurse tu cakap 13 baby dikeluarkan. aku tgk board pun mmg ramai yang bersalin haritu. kagum aku dgn ciptaan Allah atas kelahiran bayi2 tuh. teruja sangat. hari- hari mesti ade je muka2 baru. comel2 semuanya...

Comments

Jiey^Mien said…
Aku plak, tak saba nak tau nia dpt adk girl ke boy.. =)

aku ingt lg nama yang ko simpan tuk bb gal @ boy yg ko bgtau aku dulu.. :P
~chekuna~ said…
yani...rajin mkn byk2..tau..biar berisi sket..he he...
hati2 dgn H1N1..ibu peknen berisiko tinggi..
shah-ila-ain said…
allya> baby ko dah nmpak terbentuk dah errkkk...sonoknyerr...
Ryn said…
alya...berat ko 43kg je...slim shady ko ye...
sonoknya tgk gambau scan itu...dah terbentuk...**tetiba emo plak...InsyaAllah adik nia akan kuat mcm nia & mamanya juga...
Mak aik..!! banyaknyer turun.. best nyerrr.. jue sepanjang ngandung, xpernah dapat turun. Naik mendadak ada laaaaa.. huhuhu..!!~ itu yg susah nak selim balik nieee...
Reena said…
banyaknyer berat turun...smkn slim la...mcm vitamin on time...n susu most important..than tak ada effect baby..laki ke pompuan belum tahu kan akak...sonoknyer gi scan nie..teringat masa reena preg
nome said…
aku doakan semoga ko dan bb dlm pewot sihat dan selamat dari segala bahaya..insyAllah ko senang banak sok...doa tuh..aminnnnnn
elani makrai said…
alya, best nyer tgk baby dh well developed. yer la macam Jiey^Mien ckp, x sabar nak tau nia dpt adik gurl ker boy. tapi mana2 pon x kisah asal selamat, sihat n sempurna. insyaallah. aminn..

uuuiiihhh, bebaik alya. nti turun lagi jadi keding cm nurin lak. hehee 43kg weight masa nurin habis pantang...pastu sume lepas tue ilang tgl 36kg jer...sedeyyyy tsk*

yup, minum susu tau. klu Dr nurin dl slalu sound2 ada tak minum susu n makan vitamin everyday. mmg buat sume tp mcm xder jer. sib baik ammar ok.

nway, banyak dh bebel nie hehee... jaga diri n baby bebaik. nti 2nd RA mesti comei gak mcm nia... :D
Unknown said…
alyyani, dont tension2 ok.....kesihatan diri kena jaga gak...baby dalam perut tu berhak mendapat haknya.....

berat badan turun ye?..mmmm...kena banyak makan makanan yg berkhasiat ok...saya dulu berat badan masa first pregnant sampai 7 bulan baru naik 2 kilo jer... Dr siap kata saya x makan huhuhu.....

so kali ni wish nak boy ke girl gak? kalau girls mesti come lote cam nia ...insyaallah...
seronoknya tgk scanning ti....nk jugakkk..
fazilzura said…
wahhhhhhhhhhhhhh besh nye scan ..
huhuhuhu dh lama rs nye x merasa sayu cmtuh ...
r|nA @ ja|j|na said…
bnyak ek berat allya turun..ape pon hope allya & baby dalam perot sihat hendaknye..

tu scan by 3d ek?
OneSimpleMother said…
waah da besa baby dlm peyut ni ye.. agak2nya boboy ke gegel ni.. alya peyut dah muncit ke..? :)
mamashasha said…
wah kecik tul ko ni alyya...43 kilo tu berat aku 10 tahun yg lepas....kahhhhhh.....tiba2 lak rase nak pregnant bile tgk scan tuh!!

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber