Skip to main content

serangan terburuk - tonsil

ahad lepas tekak dah mula rasa lain macam. kebetulan wan nak ke hospital, aku pun join sekali pegi jumpa doktor kat az-zahrah. jumpa doktor, nganga mulut je mmg dah tau lah. tonsil dah bengkak dah kua putih2 (infection). so amik ubat demam & antibiotik siap- siap.

tak yah tunggu lama, ahad malam dah demam. tapi mampu bangun lagi lah. isnin dengan selasa tu kira peak time lah. kalau dapat MC, kalau betul doktor nak bagi aku MC sehari mmg lah tak cukup. kurang- kurang 2-3 hari baru boleh settle.

demam tonsil mmg sedia maklum lah mmg stok high temp punya demam. tahap menggigil lah kan. setiap 4 jam kena makan ubat. kadang tu 3 jam je suhu badan dah 39 balik. so terpaksa telan ubat sebiji. mmg ubat doktor bagi tu, sehari boleh settle. topup dengan actifast. 3 papan actifast settle 4 hari. gila tak overdose punya drug aku amik?

tu mmg rutin lah bila dia datang serang. tapi kali ni lagi horrible. siap dgn sakit tekak yg amat. sampai tak boleh nak makan. makan je muntah. kadang tak makan pun muntah. kalau kena tonsil mmg seminggu tuh boleh kurus lah aku. sebab tak lalu jamah makanan. dok muntah je keje. muntah macam orang mengandung. sikit2 muntah, sikit2 muntah. mmg sakit. telan air pun sakit apa lagi makanan. bila dah tak makan tu, dah sakit lain pulak. gastrik la pulak. dah la ada gastrik. mmg pakej kan?

still datang ofis. tapi mmg totally flat lah. hari selasa siap pegi low yatt kejap time lunch hour collect laptop sebab mau buat kerja kat rumah. tapi blik ofis dah shaking muka biru bagai. baring kat sofa makan ubat, settle sikit terus balik rumah gi klinik fadzliyana top up ubat. cek suhu badan 39.7 lagi. padahal dah makan ubat tuh.

itu lah dia bila dah kena serangan tonsil. dan ni aku rasa serangan terburuk lah dalam rekod. anak- anak, rumah toksah ditanya lah. tunggang langgang. kadang tak mampu nak salinkan pampers pun. pagi2 tak mampu nak mandikan diorang. semua kerja rumah wan buat. aku balik keje tido aje.

bila kena tonsil ni kualiti hidup sangat lah terjejas. bukan kata tak try supplement. ramai je member aku suruh try and mmg aku cuba. tak kecik2 pun tonsil ni. demam datang jugak consistently. so tak guna lagi lah dibela tonsil ni. its time to remove. next week pegi balik az-zahrah mintak referral letter untuk refer to ENT. buat kat situ je. bila terasa tekak dah sakit tuh takut lah sangat. be prepare lah nak flat for at least 4 days.

tu lah sebab nya aku looking forward for this weekend. nak rehat je. rasa dah sihat baru boleh melayan niadel. mula lah mama mengganas balik. nia masa mama dia demam siap bagitau kat cikgu dia, bgtau mama demam, mama muntah. dah lah cikgu deme ingat aku pregnant. pulak dah. tidak lah dik oi.

ni lah stok ubat untuk seminggu. kalau sakit wan buat setong air manis untuk aku makan ubat. sebab kalau tolak dgn air kosong je, mmg keluar baliklah jawabya.

ni pun wajib ada. isotonic drink mmg aku minum kalau aku demam.

Comments

wanie md zain said…
Hope cepat sembuh ler...kena buang la kan..wanie pun ada tonsil ni..mmg azab la...tp alya lg kronik ni..cepat2 g buang tau...
Gieyana said…
Moga ko cepat sembuh k..minum air byk2..
Ztee_Azwanis said…
Ehhh tk prasan pun alya demam. Tk war2kan kt twitter kot? Ke kite tlepas pndang... Btul gak tu, klo alya rasa dh time to remove tonsil tu its better lah... Tkut makin lama makin truk plak... Get well soon ye anything hapdet :)
Mrs. Simplicity said…
wanie : wanie selalu kena tak? ini mmg sebulan sekali lah. mcm dtg bulan pulak. seksa kan?

gie : thanks babe. aku ni kuat je minum air. tp selalu gak kena. huhu.

mama likha : tak update. nak menaip kat hp pun tak larat. tu yg x membebel kat sana. tidak kalu, ade je ye. hehehe... thanks :)
sal ya said…
hopefully cepat sembuh ye. anak2 masuk wad hari tu pun sbb demam tonsil la. ada srg budak ni mak bapa dia orang tolak nak operate tonsil sbb dia kata private pun tak berani nak operate tonsil and my SIL kata ada anak kawan dia operate tonsil sampai berdarah2 lepas operate tu. walaweh...
Iela Fazielah said…
aduhai....moga cpt sembuh ye`alya...
Affieza said…
Get well soon sis...
LeaKhalid said…
hope alya cepat sembuh...sakitttnyeee...takpat nk dibayangkan...
@lfidah @dim said…
Semoga alya cepat sembuh...
Shasha Mohamed said…
Get well soon. Do whatever you need to do.
Jangan tangguh-tangguh tau. Kesihatan adalah salah satu perkara yang paling penting dalam hidup kita.
Semogo lekas sembuh dan pulih seperti sedia kala.
Jaga diri....
ryugiena said…
so ape citer ko skg? dh ok ke? elok la ko remove mnde alah ni. aku sgt la memahami org2 yg kene tonsil ni..saba ek..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

HFMD dan Young Living Essential Oils

Sebelum tu nak bagitau, semua cerita pasal penggunaan produk Young Living Essential Oils  dalam ni adalah berdasarkan pengalaman sendiri. Andai kata ada EO lain yang even aku tak pernah pakai sekali pun, adalah berdasarkan pengalaman support group team sendiri. No google2, no pinterest2. Yes boleh buat bahan rujukan, as EO works differently secara individu, tapi apa nak di tekankan kita cerita bila kita dah guna sendiri. Baru boleh gebang. Tidak lah hanya untuk berniaga semata. Sebelum decided to be independent distributor pun aku sendiri dah guna sendiri for almost 2 years. Lambat kan buat decision kalau tak, pioneer tu. takpe, rezeki ada dimana-mana. So sekian mukaddimah, nak share pasal rafa yang kena HFMD (hand, foot and mouth disease)  last year and aku managing his HFMD dengan menggunakan YLEO ni. Of course le kan.  Can't recall camne boleh berjangkit, aku rasa kawan sekolah kot. Start sorang kena lepas tu hantar jugak ke sekolah, rafa lah yang dapat. Huuu sedih!