Skip to main content

apela outpatient doctor ni punya diagnose

al-kisah, during last weekend, adel dah menunjukkan tanda2 nak mendapat virus mama nya. so hari sabtu ke ahad we decided to bring adel ke klinik. klinik panel, az-zahrah, bangi. haa, yg sekali aku pegi masa amik ubat sinus aku tuh.  mmg lama jumpa dgn doktor tu. lepas cek aku, cek pulak adel. masa tu flu adel tak heavy la. then doktor tgk tekak adel. tetiba doktor kata adel ada tonsil. dia tanya, adel ada demam tak? aku ckp takde pun. mmg selsema, batuk, kahak je. kalau dah tonsil aku tau la camne gayanya. even budak kecik pun akan dpt high fever. ni adel takde demam langsung.

garu kepala masa keluar dari bilik doktor tuh. doktor kata like mother like daughter ni. 2-2 ada tonsil. takpelah, dah nama pun doktor. adel dapat 1 antibiotik sama jenis dgn aku cuma dia punya dlm bentuk liquid and dpt ubat demam utk diberi 4 kali sehari. lagi aku garu kepala. punya panjang lebar bercerita dgn doktor, tak dpt sebotol pun ubat selsema/batuk/kahak. 

takpelah, aku bagi ubat batuk/selsema/kahak yg sedia ada dlm fridge je lah. dengan ubat antibiotik yg doktor prescript tu. sabtu malam tu didapati, flu adel makin teruk. dengan wheezing sound kat dada dia. malam aku tak tido lah sebab dia tak boleh tido. nak tido tp hidung tersumbat. isnin masa hantar adel kat nursery masih dlm keadaan yg sama. then pengasuh ckp adel tak bole tido sebab hidung dia tersumbat. tak leh jadi ni. masa balik keje, diorg ckp, teruk kak adel ni. 

terus pegi kids clinic, klinik pakar kanak- kanak yg ada kat area umah tuh. takde makna dah pegi panel2 ni, tak larat aku nak ulang alik ke klinik. sembang- sembang dengan yg jaga kaunter tu rupanya diorg semua including the doctor, bekerja kat pantai hospital, cheras. doktor tu mmg pediatrician. 

memula timbang berat dulu. nia pun aku register sekali coz she also having a light flu. berat nia 13.4kg. berat adel 10.7kg. ish, campur dua, mmg bole angkat 2 tong gas serentak aku ni. sebab selalu je dukung diorg be2 serentak. kesitu la pulak. so bila sampai turn, doktor dah tau dah. then aku tanya doktor adel ada tonsil ke sebab previous visit kat klinik doktor tu kata ada tonsil.

bila doktor cek tekak adel, tekak dia merah je. takde la tonsil as she's not having any fever. bengong betul doktor tu. doktor muda, lelaki. sapa namanya lupa. kacak2 la. tp hampes! so doktor bagi sebeban ubat yg sepatutnya kat adel. nia pun dpt 2 ubat. sekali masa nak bayar, harga dia tu mmg maklumlah, diorg bagi aku bag ubat yg cantik. tak main plastik2. sebab jumlah ubat dgn harga kot. kelasss ko!

mugkin banyak samples dgn free gift yg klinik ni dpt tu dia bagi kat kita.

koleksi ubat- ubatan. adel ada 5; running nose, phlegm, wheezing, antibiotik, dgn 1 vitamin utk adel. nia 2. running nose dgn antibiotik. ha hamik, kalau nia 5-6 ubat ok lagi, dia bagi apa pun makan. kalau adel ni, bab ubat mmg gagal la. kalau mama pregnant, kena kepung dia bagi ubat, mau pecah air ketuban. 

kids clinic yg mesra kanak- kanak. kalau yg nak pegi its opposite dgn giant equine, 1 row dgn domino's pizza. papa, stack kat tepi nia tu la yg nia sebut all the shapes tuh..

opening hours :
monday, tuesday, thursday & friday : 9am - 1pm, 6.30pm - 9pm
wednesday : 9am - 1pm, 2pm - 5pm
Saturday : 9am - 3pm
Sunday : 10 am - 1pm
Public holidays : Closed
** unless stated otherwise

pediatrician dia DR. TAN LAY ZYE. very friendly. pandai approach budak- budak. yg penting, dia pakar. lagi satu penting klinik ni tak se-pack klinik pakar an-nur. sebab tu je aku penah pegi kalau pakar. lagi satu, dekat dengan umah, lagi satu malam bukak. bape banyak lagi satu daaa.. does the meds works? ok, malam isnin tu aku bagi kan, alhamdulillah dengan izin-Nya, adel tido during the night. sedar- sedar je dah pagi. begitu lah jugak malam tadi. bukan kata dah heal sepenuhnya. tp tak heavy mcm weekend nya. berkesan la ubat tu. worth with the price la kan. lega mama.. cepat2 sembuh ye anak2 mama...

cuti harini korang kemana? aku japgi nak bersiap ke kuala selangor. akikah sepupu aku yg baru dpt baby. serentak dgn sorang lagi sepupu aku baru dpt baby gak. semua baby girl. mmg junior2 kitorg la. tak dapat la makngah nak cium baby2 tu, dah makngah ni soh seh soh seh lagi. adel lagi la tak leh dekat. selamat bercuti ye!

Comments

CeqGu said…
huhu sgt menjengkelkan bila anak tersumbat hedung...kesian anak tak leh tido....asal tido dlm ekon je mesti tersumbat...so bekalan ubat titik sentiasa kena ada dalam beg mama...kalau tidak...meraung ler budak kecik tembam ni
Gieyana said…
Selamat bcuti Alya..

masing2 x sihat yer..get well soon k..
eiNa said…
tq for the info..mmg susah nk cr klinik for kids area ni kan alya.. klu x ke fazlinna kami ke alam medic jek...
chemso said…
klinik apa alya....poliklinik annur ker?
Mrs. Simplicity said…
chemso : kak chem, kids clinic nama klinik tu. deret an-nur gak la.
Marlina Mohtar said…
semoga cepat sembuh ya niadel :) cuti deepavali baru ni kami jalan2 sekitar KB ja hehe
Iela Fazielah said…
alya..no wonder la cepat sembuh.. dia bg ubat oritu.... mmg harga mahal...tp yg penting anak sembuh..
eiman's mummy said…
nia 13.7...adel lg.ish si cahaya sorang tu pun 16kg..kalau 2 org tak tau la macam mana nak mendukungnya ha..
Unknown said…
Ada contact no clinic kanak2 ni x.. nk g bwk anak.
Unknown said…
Ada no tepon clinic kanak2 ni x..
Unknown said…
Ada contact no clinic kanak2 ni x.. nk g bwk anak.
Mrs. Simplicity said…
@julia kasim : kids clinis contact number : 011-12597089

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber