Skip to main content

pengalaman melahirkan

ok, tengah adel tido ni baik aku mengarang kisah bersalin versi aku pulak.

pagi 17/2/2010 (lewat 2 hari dari EDD) jam 5 pagi da terasa sakit. so aku ingat sakit tu sakit yang sebelum- sebelum ni sejak turun darah haritu (14/2/2010). akan hilang bila tido. tapi sakit tu datang lagi. aku terus amik hp, clock time. oh dah selang 10 minit ni.

terus bangun, pegi kat mak cakap da sakit. mak aku pun macam, da betul sakit ke ni? kang macam haritu pulak. sakit then hilang. samala dengan wan. tak larat nak cemas dah. hehe. dalam kul 7 pagi, lepas aku siap mandi & makan kitorg (mak dengan along aku) bertolak ke hospital.

cek CTG, contraction da selang 6 minit ke 5 minit. terus admit. call wan, wan pun terus datang dari seri kembangan dalam kul 12 tuh. lepas da salin baju & masuk ward, bermula la perjuangan aku melayan kontraksi.

sudah admit. dalam bilik ni tak senang duduk wan dgn kakak aku tgk aku. semua serba tak kena.

dalam kul 2pm, doktor cek bukaan baru 3 cm. alahai baru 3 ke? aku da macam putus harapan ni. tah bukak lagi ke tak. tak pe lah, contraction jadi makin progressive. 5 minit 2 kali. doktor datang cek bukaan dalam pukul 6.30pm.

aku terus masuk labour room nak cek bukaan. da dilate 6cm! wah, gembira dalam sakit. hahah.. terbukak jugak ye. doktor terus call doktor yasmin yang akan deliver aku. bajet nye aku akan bersalin dalam kul 8 ke 9.

tapi tak sampai 5 minit lepas cek bukaan tuh, keluar sesuatu. air ketuban la ni. nurse tgk, doktor cek dah 9cm! aku rasa dah nak meneran. sebelum tu doktor brief cara nak teran. aku dengar dalam sakit.

bacaan CTG time ni contraction yang dah tak berselang. time ni dah ready nak push.

doktor yasmin yang bertanggungjawab sepanjang aku bersalin. time ni tgh tunggu contraction untuk push.

wan dah buat muka cuak. da bole nampak rambut baby. lepas tu aku memulakan teranan pertama. 1st timer kan walaupun anak dah 2, tak betul la teknik aku teran. naik ke muka. lepas tu, setelah pasukan sorak yakni doktor, nurse & wan memberi sokongan padu, lepas 2 kali push, keluar la kepala adel.

kepala baby da keluar time nih.

teranan terakhir keluar la anak ke-2 kami. lepas tu, doktor cakap dia tgh jahit. aku cam, eh bila masa potong nye? tak sedar aku. tapi sebab masa jahit tu berbius, so tak rasa apalah. kena 4 jahitan doktor cakap.

lepas teranan ke-4, keluar la rihana adelia

alhamdulillah she's perfect

uri adel. ingatkan bila da kua baby, kena teran lagi nak kuakan uri. rupenya tak yah ek. tup tup doktor cakap dah kua.

sessi jahit menjahit...

wan qamatkan adel.. nurse yang tolong amik gambar. staff dgn doktor kat sini gila glamour gamaknye. asik soh amik gambar je. hahaha...

lepas da setel, terus call mak aku. terkejut seisi rumah sebab aku da selamat bersalin. bergegas la diorang sebab aku nak jumpa nia. rindu weh seharian tak jumpa. soalan cepumas yang diorg tanya samalah yang macam korang tertanya- tanya NORMAL KE OPERATE? :)

sampai je nia macam blur apa yang berlaku. nampak je adel terus nia baby, baby sambil tunjuk- tunjuk

sessi belah mulut oleh ayah aku

atuk nak belah mulut adel, si nia pulak nak makan kurma tu. ish ish..

my hero tgh makan. mmg sangat membantu bila wan ada dalam LR. focus tu jadi lebih. masa sakit contraction tak membantu pun. hehe.. kalau korang nak tau, gambar dalam LR tu wan yg amik. camne dia bole amik? tah la, tak perasan aku. muka aku tgh push pun ade. tapi takmo mrngaibkan diri sendiri. hahaha... wan tak pegang aku ke? dia support bahu aku sepanjang aku push tuh. sebelah tangan lagi pegang aku. bila masa dia snap, mmg tak tau. nia tgh landing kat bawah minum susu. tapi dia tak stay, dia ikut family aku balik. tinggal aku be-2 je.

perasaan? serasa tak percaya sebab dapat rasa melahirkan secara normal. betul la kena fikir positif. kalau orang lain boleh, kita mesti boleh. tapi kalau dah ada emergency macam masa nia haritu, bukan kuasa kita nak tetapkan.

alhamdulillah selesai sudah satu lagi episod. lepas ni mau rehat panjang. nak fokus dan besarkan 2 orang puteri kami ni. target 3 jek. ;)

Comments

Leen Die said…
lawa nama anak ko ly..adelia..aku dulu pun nak letak nur adelia dania..tue dululah so skrhg si abhg dah Muhammad Rayyan Danial so klu kuar adik ppuan kena cari depan NUR pastu RD ler jawapnya kena carik huruf depan tue..happy tgk ko dah selamat bersalin..Si kak long ok ke tak weii dpt adik baru?
izzahazfar said…
mcm best jek suami akak amik gambor..anak kedua nanti nak suruh hubby mcm tu gak la..hehhee..

masa anak 1st..kamera ader..tp fokus punya pasal..terlupa nak amik..satu benda jer zah teringat..

hubby kata|:..sayang kepala bb dah kuar...sikit lagi..heheheh

|*nama baby cute..sukerla..dua puteri ni..putera biler pulak kak?
ibu damia said…
alhamdulillah...akhirnya dengar berfikiran positif lahirlah rihana adelia ke dunia dengan cara yg sepatutnya..

hehehhe..lawak tul nurse ngan dr tu...giler glamer yer...sama kes masa ayu lahirkan ayyunie dulu...dr ayu pun ckp gak "yOU tak nak amik gambar ke??" alhamdulillah kenangan semua gambar ader dr mula2 keluar dari tuttt, dgn muka kita yg tgh teran, pas tu sesi jahit menjahit...

semoga alyya tabah menjaga kedua2 puteri tu.....banyak cabarannya anak agak rapat ni....tapi ayu sekarang dah boleh gembira dgn 2 2 nya.... 2 2dah boleh buat geng ketuk pintu bilik pagi2 kejut ibu ayah bangun tido :) hiksss..
mamashasha said…
Alya : apsal la blog aku ni tak update! Udah berjam2 yg lalu kome update
Pengalaman bersalin..

Most likely lebih kurang aku
1.Dah cukup 9 bulan 10 ari pun takde tanda
2.Asyik berdebar & tertanya2 bile aku akan deliver
Siap dr pun target ari apa aku bersalin
3.Masuk LR tak sampai 2 jam bersalin

Tapi ko lagi hebat 3x teran bb kuar..aku byk kali
Gak sebab salah teknik teran kat mulut pasal tu
Aku ingatkn ko fokus teran kat bawah.

Dgn adenye hubby disisi mmg membantu cuma wan lagi
Terror compare tu husband aku sbb dia sempat lagi
Snap gambo.laki aku kata dia dah panik langsung tak
Ingat nk ambik gambo.

Sebaik sahaja bb keluar laki aku terus peluk&cium
Ucap terima kasih and syukur time tu kami berdua
Berlinangan air mata tau.

Syukur sgt segala yg ko nantikan dan harapkan termakbul.
Aku turut gembira.

Hospital tu mmg nurse tak pakai uniform eh?
Mahal tak cost deliver kat situ.

Melihat akan aksi nia,aku rasa mcm dia dah
beso dah..

Selamat berpantang..gler panjang komen ni.
AieZa said…
hebat ah wan mik gambo.. respect gitu.. hehehe.. akut akde ape nk kata.. tp jahit tak sakit eh.. asal aku 2x jait sakit gak?? isk isk iskk.. bius xcukup kah?? anyway i'm happy 4u.. cukup ke 3??? jgn put a stop.. masih awal lg tuu.. takecare.. slmt pantang..

p/s: sorry tak reply mms ko.. aku bz hana xsihat.. tgk msg pun dh tgh mlm time tuh.. anyway adel sgt adorable.. :-)
oYa said…
wow ni baru real citer time banak...kalau kat spital gov ni no gambar2 kk..huhuhuhh

tahniah mek..selamat berpantang

bestlah ko bius jahit...aku ni dulu mintak dibius tut2 bius dalam je luor sakitttt oittttttttt
~chekuna~ said…
This comment has been removed by the author.
~chekuna~ said…
Tahniah..alya..dpt banak normal..
ye lah yg 1st pun bukan kita yg nak c-zer kan..dah ditakdirkan..selamat berpantang.. aik..takkan 3 jer..
byk lagi masa..he he..
Ms. Ayu said…
alya, klu cite pasal dlm labour room nie kan daku mmg fobia byak tau..

baca kisah melahirkan adel ni jek tiba2 daku rase sebak.. takut..mcm2 lagi..
tak dapat bygkan kalo hubby xde kat sisi.. msti daku dah down punya..

kira rezeki alya sgt2 mudah..sekejap jek dahh terbukak 9cm.. alhamdulillah..

doakan ayu plak selamat dan dipermudahkan urusan bersalin kelak yer..

btw, adel sgt semangat, rambut lebat n sgt2 comey.. rase cm nak peluk2 jek.. takpe.. sabarr.. x lama dah lagi..

nampak nis sgt behave la alya..
LYaFRINA said…
alya.. slamat bpantang.. best baca pgalaman alya ni.. alhamdulillah akhirnya dh berjaya.. n adel pon perfect n sihat.. syukur tu...

**Betul alya.. kna think +ve.. kalo org blh.. knp kt x boleh...
tiba2.. cam teringin.......
tp....
wanie md zain said…
tahniah alya..tertunggu wanie..last2 tgk Fb bary tau dah bersalin...sedap nama baby..sekarang turn wanie plak..heheh..best dan tak sabar plak tgk baby alya..come..debab....
anyway tahniah sekali lagi...
selamt berpantang yek...
Chik Na said…
tahniah Alya kerana selamat bersalin baby ke-2, sure seronok dapat bersalin normal..tak payah pikir dah pasal luka nak sembuh macam bersalin operate.
Dan selamat datang ke dunia baby Rihana Adelia..macam nama penyanyi la :-)
Ryn said…
cerita bergambar nih...hehehee...salute ler ngn wan siap bersnap2 bagai...nes2 pun sama eh...pantang flash...hehehehe...

berjaya jugak ko deliver normal..alhamdulillah rezeki ko tuh...3? aku dgr mcm 6...oppps...

neway,
CONGRATS utk korang sefamily..now ur moms for 2..hehehe...& Selamat berpantang...

p/s : dah balik serdang kabor ler kat aku nih...ater leh nengok baby ADEL & kakak NIA also...
Azirahman said…
tahniah....akhirnya yg ditunggu dah memunculkan diri yer....best nya bau baby kan..he..
nomiE said…
seronoknyer dgr pengalaman org dpt bby..
terasa teringin pula nk dpt bby girl..
tp terikat dgn komitmen belajar..
lg 4thun br abis..sabo aje la...
Nurshahfamily said…
wan mmg tererr la hehehe ...
pengalaman alya mmg memberi semangat tuk nur hikhik ... la ni berpantang pun sempat update blog ek.... alya pun terrer hahahaha
LeaKhalid said…
alyaaa...congratss yee...
sori lambat wish coz sibuk sgt lar...
waaa...chumel nyeee...teringat detik2 melahirkan khalif n khilfi..
lea dua anak boi..alya, dua gegurl...sesuaizzzz sgt larr....hehehe
waa...ade jugak petikan nama ku di nama anak mu! cewahhh...hehehe
LeaKhalid said…
he3.baru abih bace..td wish dulu..

adoii..lame lar alya sakit yer?dr subuh, maghrib baru beranak??same cam kes lahirkan khalif..subuh sakit, sok pg baru bersalin...

time khilfi mudah..3pg sakit, kul 7pg bersalin..

sakit lame, allah diberi, sakit sekejap pun allah dah beri..operation merasa, normal pun merasa...alhamdulillah
nome said…
alhamdulillah alya...ko dah selamat melahirkan puteri kedua yg sgt2 comel dan gebus cam ko secara normal..aku tumpang gembira dan sgt hepi tgk korang sefamily...semoga ko anak banak sentiasa dimurahkan rezeki sepanjang masa..amin
[I][T][A] said…
Tahniah alyya... Comeylah bb...
rambut lebat jer..

Syukur alyya dapat melahirkan 2nd baby secara normal... yerlah ramai orang cakap kalau anak first operate mesti anak ke2 gak operate... tapi itu semua kuasa tuhan kan... Ada juga yang anak first normal.. tapi bila tiba anak ke2 operatekan... Harap2 pasni ita pun bleh bersalin normal untuk anak ke2... Nak rasa juga macam mana pengalaman bersalin normal.. mesti seronokkan...
fazilzura said…
TAHNIAH BEB ..

aku sonok sakan time baca pengalman ko .. YES aku pun bley banak normal as u are... x sabo weh nak ngndung & banak ..

KAHHHH x leh tahan statemenmt ko .. wan myb excited lebih kut, dpt snap gambo .. aduyaiiii ..

besh arr dpt snap gambo bby di tarik kuor...

so selamat berpantang
ainal said…
wei, upload r gmba adel yg tebaru bnyak2, dh la smpt 2 ari je dgn adel ri2, rindu la kununnye ni! huhu..
Elyn Sani said…
lambat aku komen tapi aku dah bape bape kali entry ko ni ekekekekk
shah-ila-ain said…
Alhamdulillah seronok bace pengalaman ko kali nie...baby ko pun gebu kan main...Selamat berpantang erkkk...

* psstt,,,den pun mcm tingin lak nam menambah bile nengok blog ko kali ni..hikhik..
waaaa...haku sedih la plak tgk pgalaman ko nih...haku x penah alami terasa sgt2 nk alami proses bsalin ni. alhamdullillah mudah cara ko bsalin kan..tahniah sekali lg alya.

hosp ni mmg benarkan hb masuk kan..sporting plak tue...hehe
Mag said…
wahhh...first time kut tengok bi..rasa ngeri pon ade..terharu pon ade
izrina@along said…
salam...sempat lagi ek wan amik gambo ko...best sgt blog ko...tahniah ally n wan...nia jaga adik tau...

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber