bila nia da pandai mintak

skang kan, kalau budak besar nia ni dah pandai mintak apa yang dia nak. kita tau la kalau dia nangis apa yang dia nak or apa yg dia protes kan. tapi amik masa sikit la nak paham. kena tunjuk ini ke, nak ini ke. kalau diam, itu la dia nak. kalau nangis lagi, kena la tunjuk2 lagi sampai la dia dapat apa yang dia nak.

kalau bangun tido, dah tunggu depan bilik air, pegang baju nak bukak baju, nak mandi. kadang, kita tak bukak mata pun lagi. hehe.. kalau dia da pegang- pegang seluar, macam nak bukak baju tu, tau la yg dia yak. kalau dia dah membuang mmg tak senang duduk dia. asyik menonggeng je la. geli hati pun ade gak.

yang paling senang bila nak bagi makan or nak minum susu. kalau dia dah diri tepi meja makan, sambil tunjuk bekas biskut dia, tau la yg dia lapar. kalau dulu, kena bagi susu setiap 4 jam kena cek time, sekarang tak payah lagi.

kalau dia nak susu dia cakap je "nana..nana" aaa nia panggil susu nana. mana dapat eh? maybe dari nenen kot. aku pun tak sure. tapi kalau tengah malam dengar suara dia "nana..nana". papa, sila la bangun buatkan susu nia.

harap makin besar, makin mudah kan? mudah ke? hehehe...

kalau da pandai cakap esok, lagi senang kot kan? ke lagi penat nak melayan nye..

16 comments:

haru said...

besaarnye botol susu nia.haha

Asya said...

hehhe.. best dgr bdk2 kecik ckp.. sdp dgr bahasa y kt xtau... kdg2 lucu pon ade..
asya pon skarang dh pndai mminta-minta.. kalo xdpt, mula nk mnagis..

Asya said...

hehhehe.. y nama asya tu lya eh.. xingt nk sign up td..

alyyani said...

haru: ade besar lagi. 330ml punye. hahaha..

lya : tu la, senang la kita tau ape yg dia nak kan?

tak tuka id pun tau dah, asya tu mesti lya. :D

alyyani said...

haru: ade besar lagi. 330ml punye. hahaha..

lya : tu la, senang la kita tau ape yg dia nak kan?

tak tuka id pun tau dah, asya tu mesti lya. :D

mamashasha said...

Alya,xpe jgn putus asa ajar nia ckp.ko cakap je dgn dia.
Slowly dia ikut nanti.kang tak terlayan mcm shasha.
Pandai nia aku rasa dia dah tunjuk yg dia tu independent
La...ye la nk jadi kakak kan..

fazilzura said...

huih lepas ni , kalau nia dh pandai borak , harus le penat melayan ..

** toki akil tgh dok melayan dia borak sakan .. aku yg dgr pun dok gelak sakan.. mcm2 soklan kuor

alyyani said...

bed : yela, shasha kan best fren ko, teman ko sembang kan? tu la, aku cakap je cam biasa dgn dia. tp tu la, nak soh panggil aku mama pun jenuh. takpela, slow2 bak kata ko kan?

fszilzura : aaa tak saba lak aku nak tunggu nia besar akil pulak weh :D

ibu damia said...

nampak cam banyak jer nia minum susu tu??? berapa oz??? aleesya dari dulu sampai sekarang still 6oz...budak makin besar makin mudah nak jaga...

alyyani said...

ayu : 7oz ke 8oz sekali minum. mmg dia kuat nyusu tambah2 sejak pandai mintak sendiri ni. harap nia gitu gak la mcm aleesya kan...

suhida said...

kekeke...insya allah,makin besar makin senang. :)

izzahazfar said...

kan senang kalau akmal leh cakap...hehehe...cuma skrg dia tau geleng jer biler kata takmo...

shah-ila-ain said...

haha...satt lae dorang reti ckp tak terlayan lak kite erkk...nia same mcm ain dahh...pandai ckp nak..nak...hehhh

NurShahFamily said...

pandainye nie la nie... pasni blajo sebut ape lak? hehehehe besonye botol nia.... irfan maih pakai botol yg 120 ml lagik huhuhu...

Ryn said...

wahh...nia dah show karekter as a big sister now...pandai dah nak mintak sendiri...tak lama lg, petah bercakap plak...bagus2...

alyyani said...

suhida : amin.. harap gitu la kan..

izzah : akmal mesti cepat becakap nanti zah. tgk la nanti.. :)

mel : tu la. nanti kite pulak jenuh nak melayan nye..

nur : yeke? irfan tak kuat nyusu ek? ke kerap minum susu cuma sikit je sekali minum?

ryn : senang nanti ye. harap gitu la ryn..

 

Copyright © Mrs. Simplicity | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in