Skip to main content

sabar, sabar & sabar....

semalam, lepas amik nia terus beli barang dapur ingat nak masak dinner. sebab da lapar sangat nak makan kedai dah tahap jemu. sekarang mmg aku tak dukung nia bila sampai umah. turun kete, bawak dia bejalan naik lift. jauh & lambat skit la nak sampai sebab banyak sgt pit stop nye.

sampai rumah terus la masuk dapur, baru nak start masak tgk air slow gile. sah la umah aku takde air ni. sejak dok umah ni (sejak bujang lagi), sampai skang ni la masak penduduk apartment cemara. asyik takde air je. sebab kitorg bayar air kat management instead of syabas. so selalu jugak la mengalami masalah ni.

tapi, dengan air yg slow tuh, aku masak gak sebab tak tahan dah lapar. tapi... si kecik buat hal! makin besar perut ni, makin manja + mengada si nia ni. dari aku start masak sampai setel masak kot aku kena hadap dia, dukung dia sume.

sejak dari pagi semalam dia buat hal ni. aku nak mandi dia bole menangis macam kena dera. elok je aku dukung, terus senyap. ape tuh?

sabajela... mmg kena banyak sabar. SABAR ITU SEPARUH DARI IMAN. mak cakap syaitan suka 3 benda. KEDEKUT, TAK SABAR (PEMARAH) & MABUK. maka, aku sabarkan hati ni layankan kerenah dia.

sekian cerita semalam... :D

harini, tak sempat nak curi tulang. kerja tak surut2...sabar, sabar dan sabar....

kenala banyak kali tgk gambar ni nak overcalm kemarahan aku....

Comments

azyyati anuar said…
nia..kecik kan la hidung tu...

pesanan utk nia...jgn la susahkan mama...susahkan maklong x per...hehe...kesian kt mama....

x sbr nk tgk nia....nk tgk die brjln2..n berlari2...
wanie md zain said…
allya: sama jer perangai nia dgn najla...bab menangis masa nak mandi tu..fuh dia punya menangis mcm kena aper jer...geram jer kadang...time masak pun mcmtu..sabar jer lan kan allya...abah nya ada dia langsung tak heran...

hehehe...sama2 bersabar jer la kan...
Mrs. Simplicity said…
along : hidung ikut sape? ikut papa dia la kan? hahahah... susah kan maklong? maklong pun busy dating je cmne tuh?

tak saba dak nia nak jumpe maklong nak doh maklong belanja makan sebab dapat naik gaji :D

wanie : yeke wanie? sama ke? aduh, mmg kaut tul instinct diorg kan? adik dok dlm perut lg, dah jeles smpi gitu. mmg menduga la kan wanie? sabarjela..
Leen Die said…
huhuh..sabar ly..biasalh sm mcm Rayyan..sampai umah smpikan aku nak mandi pun takleh melainkan abah dia ada..pastu sembahyang pun kekadang duk berpegang kat kiter..huhuh..kekadang tue sujud kena lama sebabnya duk berpaut kat kiter niee..kekadnag ad amood baik kekdg klu dtg mood tak baik dia nak berdempek je ngan ummi dia nie..ko niee pun kena jg kandungan ko tue jgn duk lasak2 sgt
ibu damia said…
perkataan "sabar"...memang senang nak diungkap tapi kadang2 bila dah 'hilang sabar" semua pun rasa nak marah dan jerit kuat2...

btw ayu dulu pun masa ngandungkan ayyunie pun agak kurang sabar gak...sensitif jer..pernak gak aleesya kena lempang ngan ayu, pas tu 3 hari 3 malam kena marah ngan hubby..siap ckp "haa..puas hatilah tu lempang anak, tak rasa menyesal ker" ...ayu memang menyesal tahap giler..

sejak tu dah boleh cooldown kalau aleesya buat hal...(x pasti kita yg pregnant ni sensitif atau anak2 kita yg jeles dengan baby dalam perut, tu yg manja semacam jer)...

harap allya tabah dan lebih sabar...marah2 pun, nanti bila anak kita tido dan kita dah cooldown, masa tu menyesal tak sudah...huhuhuhu
LYaFRINA said…
errmmm biasalah alya.. mkn bsr mkin mnjadi.. samalah mcm asya... skarang ni pun.. asyik nk bkepit..
nak itu..nak ini... bla x bg mgamuk.. pg2 nk pegi keje pon ssah..nk bsiap..tp nk bdukung.. tp FAIN la mangsanyer... hehehe.. dia asyik nk fain dukung dia... bla lya ambik..mkin la ngamuk.. tp time dia ok tu.. ok jer.. hehehe.. ape2 pun sbr je lah alya.. ntah2 kita mse kcik2 dulu lg truk..hahaha.. nama pun bdkkn..
Mrs. Simplicity said…
leen : o yeke, bukan la sebab dia nak dpt adik dia jd gitu eh. dah rayyan pun gitu. bab semayang tak yah ckp la. siap nak gelak2 ingat kite acah2 dia. aku ingat sebab aku salah didik ke kan dia jd manja telebih. risau gak. padahal hanta kat nursery tuh.

ibu damia : heh yeke ayu? mmg i need your opinion sebab ayu pun penah ade kt tempat alya gak. hmmm... part diorg ade instinct tuh tak tau la sejauh mana kebenarannnye kan? mmg time tido mula la nak cium2 dia.

betul la, nak ckp sabar tu senang je tp nak betul2 aplikasikan mmg kena kuat la kan?
Mrs. Simplicity said…
lya : takpe fain ade bole la. tp ni kadang, asyik nak kite je kan. tu yg kadang hilanh gak sabar ni.

heheh... mmg macam mama papa dia la ni. malah kitorg lg teruk dulu siap jumpa bomoh tau. hehehe.. so lg nak komplen ye? :D
elani makrai said…
alya, sabar tue mmg susah. kadang2 ammar pon buat nurin ilang sabar. mcm semalam, dia nak usik si teto tue sedangkan teto tue tangan dia sakit. kang nurin takot dia kena cakar. dia degil gak nak pegi pegang teto 2. dah dekat banyak kali warning tak makan gak...habis naik suara sket. haaa mmg pastu rasa nyesal lak. tue baru tertinggi suara. hmmm...

tapi bebudak dia dah pandai beremosi skng. tue yg senang nak tunjuk manja, merajuk, n macam2 lagi. tunjuk sakit pon pandai.

tapi alya jgn dukung sangat nia tue. dah la dah besar perot nanti pinggang alya gak yg sakit nanti.
tc tau, apa cara la nak cakap n pujuk bagi diorg paham kan...sabar jer ker? hmmmm...
Mrs. Simplicity said…
nurin : yela, kalau ade petua, mmg nak sgt tau tau. hari2 dah doa. rasa mcm kite ni banyak komple pulak anak kite cmtu cmni. cmne la mak kite dulu kan? mlm td, tgh nak potong sayur, dia bole nak pisau tu. lepas tu nangis bagai nak rak sebab kite bagi sudu. yaAllah, mmg geram sgt. cmne la nak aja dia paham bahasa ye. huhu...
Chik Na said…
biasa lah ..budak nak dapat adik baru memang macam tu .. bukannya ape dia rasa dah nanti attention akan pergi pada adik dia pulak .. banyak banyak bersabar Alya...

p/s: Rumah K.Mas langsung takde air dari kul 5 ptg sampai la K.mas tido...
mamashasha said…
sabar ye alyya...tadi aku dah komen tapi nape tah tak kuar...aku komen balik ni...setelah tergerak nk terjah blk blog ko ni...shasha pun same je asyik nk dokong je time aku masak...nk tgk aku goreng ape lah...jap lg nk tlg ptong bawang lah....nk tlg cuci pinggan lah.....nak naik ke rumah pun byk pit stop ye?ingatkan kat litar F1 aje!
ryugiena said…
budak2 mmg camtu aly..mmg kene byk bersabar.sbb kite ade sifat saba 2 la kite blh jg dorang.klu x xtau la ape jd ng bebudak ni kn.

ank aku pun cam nia gak. time aku masak sebuk dia nk suh dukung la, pastu bergayut ats kaki kita. nk jd cite, tgn ariana 2 smpi terseliuh disebabkan dia bergayut 2la. dh jd 1 hal la plak nk cari tukang urut. 1 lg klu time die wat break dance kat shopping complex. mmg geram & skt ati la menengoknye. tp ape yg blh kite wat, SABO je la..hehe...
Mrs. Simplicity said…
chik na : yela kak mas, saya ni ayik komplen je. anak baru sorg. org lain anak da ramai bole je handle kan? huhu...

p/s : yeke? ingat mmg kawan umah alya problem dah mmg selalu takde air je.

bed : aku pnh gak komen panjang bejela kat blog ko, alih2 tak kua. heheh... at least aku tau, bukan la aku ajar dia utk jadi manja. mmg umo baya dia mmg perangai nye gitu kan?

mmg banyak pit stop. dia nmpk budak lari2 dia nak ikut, dia nmpk budak main basikal dia nak ikut. letih aku tunggu...

nana : uish, smpi terseliuh tu nana. patut la ko pnh ckp ko tak bg ariana adik sebab pe'el dia man ja kan? sabajela kite mak2 ni kan...
sila banyakkan bersabar yer, semoga nak dlm perut mu itu ikut pangai ko gak penyabar. heheh

nia mcm fatin la, nakal tak hengat
fazilzura said…
wakakakak sian ko mak yong.. sabo yek..
nk wat cmner , dugaan tu ..

emm cemara tu cm aku penah nmpak ler... mano yek ???
Mrs. Simplicity said…
tinie : heheh... anak dlm perut ni harap tak la lain mcm gak perangai dia. takut aku. huhu...

fazilzura : sian aku kan. huhu...

dekat equine la beb. opposite jusco equine kalau ko penah sampai. :)
mamashasha said…
tiap kali ko citer kerenah nia...aku pasti tersenyum...begitulah ragam shasha....part beriba tu je tak sama...coz nia behave shasha tidak!!!
Mrs. Simplicity said…
bed : tu la aku tak saba nak temukan shasha dgn nia. ha tgk ape jd. dah korg be2 perangai sama. aku tak sangka shasha still mintak nak bedukung bagai. jenuh tu bed...
Jiey^Mien said…
Ly, macam ian ari tu, clingy sgt2!
skrg dh ok sket even ada time2 dia still nak melekat ngan aku gak..
aku rasa diorg ni mmg ada fasa2 tertentu jot..
Unknown said…
allyani,

dia marah awak masak tuh.... tak pedulikan dia. mintak perhatian... sebab dia dah lama sangat berdiri... didokong kurang sikit keluar tenaga berdiri hihi.
amal_fc1303 said…
alahai wyeh sbar je la yer
ape la nia nie makin bsar nk ssh kan mama plak.
berdikari ye nia.

haah la wyeh idung nia besr la..
ikut papa dia la nie.
ko la kngah suk asgt main idung dia.
@lfidah @dim said…
tgk gambar nia teringat dgn adriana..adriana dekat umah mak mertua..mlm nie br jmpa..:-)
fiza said…
mmg mencabar gak ader anak ni kan alya..skang baru kita tau betapa susahnye mak ayah jaga kita dulu kan..naper ek perangai diaorg ni makin basar makin menjadi2 pulak..syakil pun sama kalu nangis sampai teresak-esak..padahal bukan sakit pun..kadang fiza buat bg sakit sebab geram tak sakit pun nak nangis..ha..ha..kejam tak..
nizza-abira said…
wajah penyejuk hati :))

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber