Skip to main content

booking bersalin

raya haji lepas, kitorg beraya di perak, aku amik kesempatan utk booking bersalin kat tempat aku bersalin kan nia dulu. entry raya lepas ni ek, sebab ada beberapa fakta menarik utk dikongsi pasal check up kali ni.

suasana di klinik sangat lengang. sebab raya kan, so takde la yg check up time2 raya ni. kitorg lak, time raya ni baru datang sini. dulu masa bersalinkan nia time raya puasa. lengang gak wad. tp klinik penuh la. tak banyak berubah. semua nya sama je. tetibe ter-flashbak memory lane, saat2 melahirkan nia. mmg pengalamn yang sangat berharga. kali ni insyaAllah aku akan lebih bersedia sebab dah ade pengalaman. tapi....

tapi ade beberapa perkara menarik untuk dikongsi bersama :
  • baby berada dalam kedudukan songsang (breech). last check up, kepala dia dok bawah. hmm..
  • berat baby 1kg. sepatutnya berat baby mesti 1.2kg utk aku yg da masuk 7 bulan. doktor cakap size baby kecik. so, kena banyak makan protein, susu & takleh skip obimin
  • sebab kedudukan uri kat atas & size baby yg kecik chances to have a normal delivery is there, kata dr nancy. dia bole pusing lagi. korang doakan la ye.
  • gender ? this is the interesting part. masa scan doktor nmpk cam baby boy! tapi tak berapa clear. hmmm lagi...
  • lain2 semua normal.
aku? doa yang terbaik, bersedia dengan segala kemungkinan...

nia posing dengan adiknya dalam perut mama dia sebelah tu. heheh... lepas kitorg sampai baru la ade org lain yg masuk

check-up kat sini..

aku bersalin kat sini. insyaallah kalau takde ape2 yang menghalang, aku akan bersalin kat sini jugak. kat mana ni? kat venice, lumut..

orang tak ramai, urusan pun cepat selesai. ni ondway nak gi kereta...

saja biakan nia kat luar, aku da masuk kete. ape lagi, ketat la muka member...

Comments

ryugiena said…
baby songsang ke aly? insyaAllah baby akn pusing sml kot coz ko due lmbt lg kn.

ari 2 ko check, baby besar kn. ni baby kecik la plak. hmm..ko kene jaga pemakanan la kot..

haik..baby boy plak ke? oo..blh tkr last minit ek gender die?
Mrs. Simplicity said…
nana : aku due, 14/2/2010. bole pusing lg kan? lg pun baby tgh kecik tu yg dia pusing2 kot. ceh, pandai2 je aku. nak sedap kan hati.. aku mmg still skip obimin, lepas ni nak kena jaga makan betul2 la. itu la pasal. aku pun cam heran. redha je asalkan sihat & sempurna..
Ryn said…
Songsang plak ke...tp masih ada masa berpusing lg tuh...aku doakan semoga baby pusing2 ke posisi sepatutnya yee...

gender boy? interesting nih...hehehehe..ape lagi korang redi2 la nama girl n boi also ye...

mcm tu muka ketat nia ye...ehehehehe...

p/s : jgn luper join kontest...promo2...hadiah menarik nih...
ibu damia said…
oo..balik booking tempat bersalin rupanya...btw ayu pun pernah gak mengalami masalah2 macam alyya tu...tapi masa tu first baby aleesya...

ni nak bagi sedikit pengalaman ayu based on no yg allya tulis tu...

1. masih awal lagi...ayu dulu masa pregnant 9 month pun baby songsang lagi...pas tu ikut petua org2 tua, banyakkan bercakap2 ngan baby kita dalam perut suruh dia kembali ke kedudukan normal...then alhamdulillah masa scan nak deliver tu aleesya betul2 kembali ke kedudukan normal...

2. hehehe....aleesya dulu pun kecik jugak...masa ngandungkan 8 months ++, berat dalam perut baru 1.8kg.....tapi dr dah ckp sometimes baby ni ikut gen mak ngan ayah dia....asalkan baby dalam perut sihat n normal...insyaallah everything is ok....(tapi bila dp tahu jer baby kecik, sejak dari ari tu sampai lah deliver baby memang tak tinggal pun susu anmum tu..kena paksa dengan ayah damia)

3.insyaalah...boleh pusing tu nanti....ayu lagilah..uri kat bawah n lemah (penyebab 2 kali gugur)...tapi dengan kuasa tuhan baby tu pusing balik....doa banyak2 yer...

4.alamak..yg ni tak pernah lak ayu alami....selalunya kalau mula2 lg dr kata girl..memang girl lah jawabnya....tapi kita tak tahukan kuasa tuhan....

ayu harap alyyajgn pk sgt2 masalah tu...that's normal things....kecuali kalau alyya bleeding masa pregnant...(huhuhu..pernah mengalaminya)....insyaallah semua akan selamat...
@lfidah @dim said…
alya syoknya..kejap jea da 7 bulan..rasa mcm br jea alya ckp yg alya ngandung..pas alya org pulak lah..hehehe..insyallah
Mrs. Simplicity said…
ryn : ko doakan la ryn. aku mcm blur jap bila doktor cakap breech tuh. mcm2 dah fikir.

mmg interesting. pelik pun ade. macam2 ade la. hahaha..

tu tak ketat lg tuh. ade lg ketat. tu dia control ayu lg.

p/s : aku join beb, minggu ni aku join. maru kawan2 kite join. aku tolong promo gak! :D
Mrs. Simplicity said…
ibu damia : oh ayu, tq so much for sharing. aleesya dulu sampai 9 bulan breech eh? ok2, positif balik. :) memula tau tu rasa down jap tau. tah le. tapi dah ayu ckp gitu. alya ikut la petua ayu tuh.

ooo uri kat bawah ye. hmm.. kuasa Allah kan, dia yang lebih tau apa yg terbaik utk kita. mmg kena banyak doa.

part gender tu no komen tp boy tu la 1st thing yg kua dari mulut doktor. heheh.. tunggu je la.

fidah : hah? adriana nak dpt adik ke? share2! :D
AieZa said…
alya..
careful ye.. better double check dgn doc.. bb kecik nape plak.. b4 ni kata bb besar kan?

aku time ashraf aritu.. doc pun kata gitu.. awalnya bb besar.. pastu dh nk ujung bb kecik plak.. last day aku cek up lak kata bb not grow sgt.. end up.. bb ashraf pegi sebelum deliver.. pre-caution utk ko.. aku xmola pe jd kt aku happen dkt org lain.. walau camana pun.. sume dah ditentukan.. :-) if doc kata BETTER bersalin awal.. jgn tunggu lg..

err aku tercampo lak ngan exp aku.. pdhal lain2 kes.. hehe.. insyallah sume akan berjalan dgn lancar.. jgn riso2..
Mrs. Simplicity said…
aieza : kes arwah ashraf mmg aku takkan lupe. walaupun 2nd time pregnancy ni nampak mcm sambil lewa. tp bila time baby aku tak aktif begerak mula la aku tak keruan.

aku mmg hati2 sgt. pengalaman ko mmg aku jadikan guideline. itu la, sebelum ni besar, ni kecik. terus aku teringat ko.

ape2 pun mmg aku akan ikut advice doktor. ape dia ckp utk kebaikan kite kan. mcm yg aku ckp, doa yg terbaik...
mamashasha said…
alyya...aku doakan yg terbaik utk ko & bb...mana tau next check up, kedudukan normal, confirm boy & koo dpt bersalin normal.pasal bb kecik tu aku sarankan ko check balik ye....jgn pk sgt ye..doa byk2 insyallah..
Jiey^Mien said…
InsyaAllah Ly, baby bleh pusing lagi tu.. Yg last minute pusing pun bykkan.. =)

Makan obimin tu jgn tggl wehhh!!

kata doktor aku dulu, kalo earlier nampak cam gurl, ada chances that it could be boy coz ms scan tu bird dia terkepit ke apa..
kalo boy, hepi la wan ada geng layan bola.. :P

p/s - ly, tanak buat 3d scan ke? kenangan tu.. sweet jer..
ian dulu every 2 weeks buat, tp 2 kali jer aku mintak CD,
tak sempat nk print pun, skali dah pindah umah ilang plak CD tu... Huhuhu.. Mahal tau kenangan tu!! =(
ADA said…
yes!


BABY BOY!!!!!!!!!!!
OneSimpleMother said…
akak doakan sumernya akan ok ye. akak pun risau gak ni.. nau'zubillah.. mintak dijauhkan segala yg buruk2 tu. part scan baby boy yg takle tahan tu.. bole geng la nmpknya anak2 kita nanti.. hehehe..
Nurshahfamily said…
nur doakan semua nya akan baik2 je... kalau bb boy best la nia dpt adik boy ...
Gieyana said…
cepat jer kan..pejam celik pejam celik..skrg ko dh 7 bln...cepat sungguh masa berlalu kan..x sabar nk tau gender bb ko taw! insyaallah dpt boy ler tue...take care yer..:)
Elyn Sani said…
i'allah aku doakan semua mudah tuk ko!!!

beb aritu nia pun ko bersalin kat venice ek?? baru aku tau.... heheh
hopefully selamat semua nyer... Baby BOY.. sangat intresting tuee... boleh jadi geng nnt... hehe
cepat kan ms blalu....plan nk salin kt perak la yer...apa2 pon aku doakan semoga ko selamat besalin yer...
Mrs. Simplicity said…
bed : thanks bed, mmg aku harap baby akan pusing balik. harapan nak deliver normal begitu tinggi. tp yg penting baby sihat. tu yg aku paling penting. part gender aku tak bape kisah sgt.

jiey : ha tu la kan, banyak je kes gitu. harap gitu la gak. part boy ke girl aku tak berani la nak komen, tunggu dan lihat je la. heheh..

ha ckp pasal 3d scan, kebetulan jumaat ni aku nye monthly check-up, akan aku buat. time nia dulu tak penah buat tau. huhu.. kali ni tak nak tak buat.

ada : weh, tu scan je, mcm2 bole jadi. tak nak mintak2. janji sihat.
Mrs. Simplicity said…
cik mas : yela cikmas. even sy 2nd time pregnant pun, mcm2 fikir macam rasa 1st time pregnant dulu. pray for the best ya! boy? no komen, hehe...

nurshah : tq nur. harap gitu la. kalau dpt girl lg best tgk diorg gang kan? :)

gie : yela beb, mmg cepat betul masa berlalu. tak kisah bab gender, yg penting baby keluar sihat & sempurna.

elyn : amin...ha'ah aku tak sempat nak bali kl sebab time raya masa tuh. ko penah sampai ke venice tuh?

jue : insyaAllah...hehe..mmg interesting, tunggu dan lihat je la nanti :)

zura : yup, insyaAllah 38minggu nanti aku balik perak. tq zura!
fazilzura said…
beb , ko bnyakkan doa key...
x pun ko borak dgn anak ko suh dia betui kan kedudukan .. senang ko nak push ..hope ko selamat b4 and after banak key..
Mrs. Simplicity said…
zura : tq beb. tu la, aku jarang sembang dgn anak aku dalam ni. dok sembang dgn anak kat luar je. merajuk gaknye dia ye. org ckp kalau sembang2 dgn dia dia bole pusing kan? tq..
LYaFRINA said…
lya doakan smuanya slamat... Kalu la btl bby boy...... lengkapla family alya... Tp naluri alya camne??? cam lya mse pregnant asya dulu mmg naluri lya kuat m'yatakan lya pregnant bby girl... mmg lya x prnah tgk jantina bby spanjg pregnant.. just msa lahir bru tau.. ni la naluri ibu kot.. utk 2nd pregnancy ni..lya rse bby boy... hehehehe...

~~~> alya... rsenya template ni y tbaik kot dlm byk2 y alya guna... simple... hhehehe
Mrs. Simplicity said…
lya : alya pun doa yg sama tuk lya gak ye :) jaga diri elok2 ye. naluri alya merasakan yg alya akan dapat baby girl. mmg instict dari awal lg. sama mcm pregnantkan nia dulu. :)

template mane tu lya? tak tau dah template mana alya tgh guna ni. adik dok tgh renovate blog ni skang. sape masuk mesti pening :)
elani makrai said…
alya, nurin dulu blajar kat manjung tapi tak penah lagi g venice nie. baru kan? sbb dulu tak der pon lagi.

bab pregnancy lak, nurin dulu masa dkt 8 bulan g berurut ngan 1 tkg urut ni. sbb ammar masa tue tak turun2 gak lagi. n uri dah makin matang so, dr kata ada chance ammar lahir awal. tapi syukur. lepas urut ammar dah dok dlm posisi yg betul n engaged. sume nie kuasa allah, kita iktiar n doa banyak2.

pastu ammar dulu pon last2 lambat beberapa hari mayb sbb nurin ada takot sikit nak beranak time tue. last2, nurin usap2 perut n ckp suh ammar kuar sbb nurin dah ready. dlm 2 hari ammar pon kluar.

tapi klu baby kecik mmg senang normal. nurin dulu lagi banyak pantang. dr tak bagi makan ice-cream n choclate. then kn force mkn daging, mnm susu. mmg macam2 la. tapi baby lahir kecik takper, nanti bagi susu btul2 ley besar gak...mcm ammar. sihat n cargas. hahaa

nurin doakan alya nyer baby akan selamat lahir normal. insyaallah. jom kita ramai2 doa kay...amin~

p/s : klu dapat boy...rasa la keganasan n kebuasan nyer haha.
ha, tapi mak nurin dulu penah ada xperiance anak last. dktor kata lelaki tapi lahir pompuan. kuasa allah, mana tau dapat boy hehehe...
Mrs. Simplicity said…
nurin : yup, venice ni kawasan baru lg. actually tak tau pun ade tmpt bersalin kat sini. tau ade 1 je kat area manjung. tp ramai cina kat situ la.

alya mmg tak pnh gi berurut pun sebelum ni. sebab everything mcm normal. masa nia dulu by 36weeks, kepala dia da engage. tu yg alya bersalin 38weeks tuh. penah urut sekali je masa sehari sebelum raya. sebab perut rasa cramp sgt. tu bidan ckp mmg tak lama dah nak kua & bidan pun cakap perut padat sgt means nia besar. takde ruang langsung.

kalau baby kecik, tp sihat alya tak kisah, jgn ade problem lain. mintak djauhkan..

insyaAllah nurin. tq ye!

p/s : tah le, tp instict mmg cakap girl. wait n see. :)
miemiey said…
insyaallah semuanya akan selamat...
pasal bb songsang tu biasa laaa bb akan berpusing normal semula...

pengalaman lalu mgkin mempermudahkan nak bersalin nanti

percaya tak.. saya lgi mudah ank ke 2 bersalin kat umah sebab tak sempat nk p hospital..
janji Allah dia nk kuar dah...so bykakn makan makanan berkhasiat...vitamin jgn lupa...
Mrs. Simplicity said…
miemiey : insyaAllah kak..harap gitu la.

la yeke. tak sempat nak kehospital. mesti tak rasa sakit sgt kan? ok, kena jaga makan & vitamin :)
fiza said…
7 months awal lagi fieza rasa, may b baby akan pusing lagi nantin..fiza doa sumua selamat k..wah2 nia ader chances nak dapat adik boy yer..best la allya dapat sepasang nanti leh rehat lama sket..hi.hi..hi..
Mrs. Simplicity said…
fiza : tu la, awal lagi kan. kena banyak doa & jaga diri.

fiza, kalau girl pun mmg alya nak rest lama sikit. nak besar kan 2 org dulu :D
TARIKH2 KELAS MAKEUP :

6/12 : PERSONAL CLASS DI SERI KEMBANGAN
20/12 : PERSONAL KELAS DI SHAH ALAM

15/1 : PERSONAL KELAS DI K.TERENGGANU
16/1 : PERSONAL KELAS DI KELANTAN

23 & 24 JANUARY (2 DAYS BRIDAL CLASS IN SELANGOR/KL!!!)

SMS/CALL 016-2128740 -EYRA RIZAL

HTTP://WWW.EYRARIZAL.COM
nizza-abira said…
hope semuanya baik2 aje ye alya
Mrs. Simplicity said…
nizza : hopefully nizza :)
izzahazfar said…
semoga segalanya dipermudahkan...masa zah preggykan akmalpun camtu...sat sonsang...pastu melintang...and at last...dia dah dok kat tempat yg sepatutnya..doa ye kak...!
izzahazfar said…
baru perasan due 14/2....hari aniversary saya 16/2..hehhehe
Mrs. Simplicity said…
izzah : yeke zah? harap akak pun gitu la ye. sapai masa dia dalam keadaan normal balik. ha'ah due 14/2, mana tau adik nia nak kua lewat 2 hari ke? sama la dgn anniversary izzah.
Anonymous said…
Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber