Skip to main content

after few consideration...

kalau sebelum ni aku check-up 2nd pregnancy aku kat an-nur, tapi setelah membuat beberapa pertimbangan, aku telah mengambil keputusan utk bertukar tempat check-up kat klinik jameaton masa aku pregnant kan nia dulu. sebabnya?
  • lokasi; an-nur kat bangi, jameaton jalan kaki dari rumah aku bole sampai dalam masa 5 minit. kalau naik kete, 1 minit je kot.
  • time consuming; kalau kat an-nur, rasa mcm cek-up kat klinik kesihatan terpaksa melanguk paling kurang 1jam setengah. kat jameaton, confirm dapat no giliran no. 1 memandangkan sekangkang kera jek
  • kos pemeriksaan; an-nur mesti lebih dari rm110, jameaton paling tinggi pun tak lebih rm100
  • kepakaran; both doctors pun sama. penerangan yang diberi pun sama. beza nya, an-nur, doktor yang kita check-up tu dia yg akan handle masa kita bersalin. tapi jametaon hanya klinik
  • disebabkan aku akan bersalin diperak tmpt aku bersalinkan nia, so no point aku bazirkan masa & duit aku kat an-nur sebab aku takkan bersalin kat an-nur pun. kecuali kecemasan, mmg an-nur la pilihan nya kalau nak bersalin kat sini.
  • confirm wan bole ikut check-up sebab hari sabtu kat jameaton berbeza dgn hari sabtu kat an-nur. kat an-nur, sabtu la paling pack
  • jameaton bukak sampai malam, an-nur sampai petang jek.
tadi kebetulan aku bawak nia ke klinik sebab batuk, aku pun terus sambung check-up kat jameaton. semua normal, kecuali baby aku besar dari due date yg sepatutnya. tapi nya berat aku turun balik, jadi 46kg.

aaa baby besar lagi ke? aku target nak berat baby bawah 3kg jek, senang nak push kan? memandangkan doktor cakap hip bone aku kecik. risau la pulak...oh btw, confirm perempuan ye :)

Comments

aik..?? cmner tue..? maknanya berat alya yg turun lagi la tue.. dah 6m stull 46kg..? patutla perut tak baper nampak..

** xper.. janji ibu n anak tak der masalah dan sihat walafiat...
Mrs. Simplicity said…
jue : turun 2 kg jue. last check-up 48.5kg. bukan risausgt kat berat, tp risau baby dalam ni takut besar sgt. huhu... harap takde ape :)
~chekuna~ said…
hai alya, patut la kakna tgk..mana perut alya...tak nampak2...he je..
masa banak nia hari tu brp kg yer..
Mrs. Simplicity said…
kak na : nia kua 3.5kg. kira besar la kot kalau banding kan dgn badan alya nih. sebab kalau tgk perut tak besar mana pun. tu yg takut 2nd baby atas 3kg gak. nak sgt merasa normal kali ni...
Gieyana said…
x per Alyya..x kisah kat mn check up pon...yg penting u selesa..

aku dulu time preggy nureen lg best./..2 tpt aku check up...Gomen n private..last2 deliver kt private psl takut kt gomen!kekeke
ryugiena said…
confuse gak ek cmne baby leh jd besar dr due datenye, coz brt ko trn. klu bt ko naik aku x rs pelik sgt..tp xpe, asalkan bb n mamanya sihat ok la 2.

aku dulu lahirkan ariana 3.1kg, normal. mulenye aku igt kene ceaser gak kot bb blh thn gak la bsr. tp alhamdulillah normal. stat 7bln nnt ko blh la minum air selusuh. pemudahkan bersalin. hope normal la...
Leen Die said…
ermm ko rn lagi berat..takper asalkan ko sihat n bb ko sihat?wah anak dara lagi ke..jenuh lah anak bujang aku nak wat pilihan..kawan aku pun checkup kat jameaton dia kata best..ermm aku pun ngah pk nak checkup kat sn lah..leh ke sbb aku duk bndr bukit puchong 2 tue?..ermmmm...
Mrs. Simplicity said…
gie : ko lg best, check-up smpi 2 tmpt. sanggup tuh. hehehe..yela 1st timer kan, risau tu lebih yetak? heheh..

nana : air selusuh ek? aku tak bape expert bab2 traditional ni sebab urban skit, tp kena tau2 gak kan? banayk membantu nak mudahkan bersalin ni. thanks wei..
Mrs. Simplicity said…
leen : kalau ko sanggup dtg, bole je. dr jameaton ni pakar O&G gak, cuma takde hospital bersalin sendiri jek. dia ckp, nanti tak jumpe anak la saya. thats y dia bukak klinik je, makin lama, makin ramai patient. consultant dia pun bagus. cuma aku je miang nak gi an-nur gak. yela, konon nak deliver sana. last2 wan ckp besalin kat perak gak. aku ok je, sebab dgn dgn mak bapak kan.
ryugiena said…
aly, air selusuh 2 air bacaan ayt2 quran. klu x silap aku, surah maryam, yusuf, yassin & x igt dh aku. org tua dulu tau la kot. ko suh laki ko wat kn pun blh. lebih afdal.;)

aku rs cam penah terserempak je ngn klinik jameaton ni. kat equine eh? ko dok area ctu ke?
fazilzura said…
wahhh turun ke brat mu.. makin slim lerrr ..
dpt gurl lg yek .. besh nye gurl..

** kalau ikut kan .. mana2 0&G pun sama.. just kite ikut pd keselesaan kite.. lebih bagus kan
AieZa said…
sorry.. ade org berpendpt jgn minum air selusuh awal.. ada yg berpendapat.. kena minum awal.. means masa 7bln dh start minum.. tp aku g darusyifa pn kata jgn minum awal.. kompius gak nih.. sepatutnya minum awal ke lmbt?

tp both anak.. aku ade la bwk bekal air selusuh tu dlm LR.. tp xsempat pun minum.. masa 1st bb nurse xbg minum.. tunggu 8cm br leh minum.. tp dah sakit nk bersalin sgt mane la nk pk air selusuh lg time tu.. masa 2nd bb semuanya berlaku dgn cpt.. mmg xsempat nk minum lgsung..

alya.. klu doc jameaton tu pakar o&g gak ok la cek up dgn dia.. klu bkn harusla ke klinik lain.. aku pn kureng gemor an-nur.. mahal sgt.. dulu aku penah g sana nk cek sbb2 aku lewat period pn dh kena rm95 without ubat or scan.. hanya consult yang sgt menyakitkan hati je.. start that day aku dh block o&g annur.. tp pastu aku g la paed an-nur snatkan hana.. sbb paed dia selalu g cina.. hehe..

nape berat ko skit je alya? klu xprgnt berat ko brp?

sorry eh terpanjang plak..
wanie md zain said…
hai alya...lama tak tinggal komen..internet kat opis ni sengal la....
wanie pun checkup kat jameaton..best kan...kalau checkup kat jameaton..blh ker kita bersalin hospital kerajaan?blh kan...
bb girl jugak ker/ dah nampak yek...syoknya..wanie baru 3bln..dok lah lagi ni..
take care tau...
wanie md zain said…
anyway..happy belated besday to nia...
Reena said…
reena rasa akak klinik jameaton better..byk bole save time money..easy also...akak thats y la tak nmpk perut ya...makan kuat2...biar besar cepat...
Elyn Sani said…
haah betui gak pilihan ko tu... sebab bersalin pun bukan kat sini. baby gurl?? besh la nia ade teman nak main masak2 hehehhe
elani makrai said…
kehkehkeh...klu bole kali nie nak try normal kan? insyaallah, doa jer slalu...

yer la alya, klu tok orang2 kecik cm kita baby mesti bawah 3kg. macam masa nurin branak doktor pon kata senang n dia kontrol per nurin makan. sbb time preggie ammar, nurin mmg pelahap. sampai nak dekat beranak pon ada appetite lagi. sib ammar 2.76kg jer. tapi kn kntrl, doktor tak bagi makan ice cream n coklat. huhuuu

takper, cuba kay. n doa byk2 tok xpriance normal labour.

best gak dapat gurl, ley la pakai comel2 dua2. ermmm, pink kaler! cute!
Ryn said…
pada aku ok je mana2 yg selesa...tp kalo ikut cost + time consuming better yg sekangkang kera tu laa...kinik jameaton.
OneSimpleMother said…
bole la wat geng nia bergaya2 ni.. :)
LYaFRINA said…
tahniah...tahniah... dpt princess lg... Tp alya x nmpak cam pregnant pon.. still maintain.. Cam lya aritu prtnent perut kecik sgt2.. asya lahir pon x ckup bulan... masuk 8 blan, trs bsalin kan asya.. tp, kalu nk dikira berat 2.55kg tu besar gak nk bnding dgn usia kndungan tu.. agknyer kalu la lya bsalin ckup 9 bln, lg la besar baby tu kot.. ape2 pun.. alya byk2 la baca surah maryam.. i'syallah, kuasa tuhan melebihi kata2 doktor.. PUSh..Push..Alya can do it!!!
mamashasha said…
tak kisah la tu alyya janji puas ati...ko pun buat decision after list down all factor right....ok gak tu...mahal jugak annur nye surcharge ek?aku kat demc sekali dua je cecah 100 lebih tu....biasanye 80 hengget je...ya allah ko kuwus betul...perut pun tak nampak lagi...
Mrs. Simplicity said…
aieza : aku ade dgr2 gak pasal air selusuh ni. so tak tau la bila yg sesuai nak minum sebab dgr mcm ko gak, minum saya dlm LR jek. aku pun tak dan nak minum masa tuh sebab da sakit benar. ape pun tak ingat.

waa ko band an-nur da ek. charge yg ko kena tu mmg mahal la kan? btw, dr jameaton ni pun mmg gynea. dulu keje kat hospital negeri sembilan. skang da bukak klinik sendiri.

yela, paed area situ mmg la cina je sume kecuali an-nur. especially kt kajang.

wanie : yeke? mana tau ade terserempak ke kan? hehehe... btw, jameaton link dgn hospital serdang. so, kalau wanie da sakit, terus gi serdang tak yah doktor buatkan referral letter. kalau kata nak besalin kat putrajaya bgtau doktor, doktor buatkan surat. or kat mane2 yg wanie nak deliver.

baru 3 bulan ye, baru lagi tu. tak nmpk lagi adik najla boy ke girl kan? :)

oh, tq for the wish too...
Mrs. Simplicity said…
reena : alya alahan lagi sampai skang tu yg berat turun tuh. tu la, kalau setakat monthly check-up kat mana2 pun bole. procedure dia pun sama.

elyn : yup2, mula mmg plan nak besalin sini, tp wan soh besalin kat kampung. so better aku check-up dkt area umah jek. wah, nia bukan main masak2 aku rasa, main tarik2 rambut kot. hehehe...

nurin : oh, no wonder la nia besar. sebab kuat makan ice-cream masa pregnant kan dia. hahahh.. kalini takde la selau sgt makan. makan pun tak lalu tau.

doa2la alya dpt normal kalini ek, mmg instict tau babyG gak :)

ryn : ini kalau ko nak tau, sure kena perli dgn laki aku 3 hari 3 malam pasal entry ni. hahaha...

cikmas : hehehe.. itu la dia, cikmas boy kan? ;)

lya : lya masa besalin pun 8 bulan, asya 2.55kg. kalau cukup bulan besar lg kot. mcm alya besalin 38minggu 3.5kg. kalau betul ikut due date tak tau la. huhu...mmg amalkan surah Maryam tu. thanks lya..
ibu damia said…
x kisah lah check up kat mana2 pun yg penting baby dalam perut condition ok.....berat turun...hehehe..dulu masa peknenkan ayyunie pun sama, baby makin besar, tapi berat diri sendiri gitu jer...kadang2 turun sikit....dr ingatkan saya diet....tapi at least baby sihat..ok lah tu...

p/s: nia sama cam aleesya...bakal dapat baby girls....insyaallah hubungan adik beradik nanti makin rapat....
Mrs. Simplicity said…
nana : ooo..baru aku tau air selusuh tu kandungan ayat2 suci..

klinik jameaton tu kat equine. aku dok situ la. apartment kt situ. opposite jusco equine. ko kan selalu pegi pasar borong kan? mesti pnh nmpk

zura : itu la, baby dalam ni makin besar, berat kite tak naik2 lak. huhu.. insyaAllah girl la lagi. aku dgn 2 2 pun ok. cuma kena amik kira faktor2 lain..

bed : DEMC mmg rate murah. aku tau tu. sama dgn umra kan? aku pun heran mahal kan? tp tu la bak kata kot, mmg aku amik kira bukan dari segi duit je, banyak benda lain. dia lebih pada masa la. aku rasa mcm wasting sangat kalau cekup kena tunggu lama2. ko besalin kat DEMC ek dulu?
Mrs. Simplicity said…
ibu damia : yeke? so takde ape la nak dirisaukan kan? asalkan dalam ni membesar ikut yg sepatutnya. yup, nia mcm aleesya la nanti. mmg akan rapat la. mcm alya dgn kakak alya :)

aieza : tetinggal, ko ade tanya berat aku before pregnant bape kan? sebelum pregnant aku cek berat aku 43kg.
Chik Na said…
ooo bagus gak klinik jamaeton tu ye.. K.Mas pun nak try p situ jugak la..selalunya k.mas bawak p clinic fazlina atau pun qistina
Mrs. Simplicity said…
ARISSA : KAK MAS, KALAU UTK AMIK UBAT KITA, OK LA KOT, TAPI KALAU UTK ANAK2 ALYA PREFER PAED TERUS. SEBAB PENAH PEGI JAMEATON KE FADZLIYANA KE, AMIK MASA LAMA NAK SEMBUH. TAPI BEGANTUNG PADA MASING2 GAK KAK. SAYA PEGI UTK CHECK-UP :)
ainal said…
mmbr ainal kat tmpt praktikal ari 2
smpi bini dh besalin xpnh gi cekup pn sbb die rase byrn wat cekup mhl sngat, ko tau bape byrn cekup 2,
RM30! huhu.. 2 pn bekira gak, padehal br besalin anak 1st.
Mrs. Simplicity said…
ainal : itu lagi tak senonoh. ko buat anak je tau, tapi kedekut nak kua duit. dah tu, apsl tak gi klinik gomen jek. tu nasib takde ape2. kalau jd ape2, baru nak nyesal. sengal!
ada. said…
corfirm perempuan la nih..?
dah decide name dah?
:D
Mrs. Simplicity said…
dah mula2 mencarik. tapi belum ade yg shortlisted. kalo ade idea, silakan bagi ye :)
Anonymous said…
dimane klinik ni? bole bg maklumat dgn lebih terperinci. no fon klinik skali. tq.
Mrs. Simplicity said…
anonymous : KLINIK JAMEATON SDN BH, B5-G-03, JALAN PINGGIRAN 1/2, TAMAN PINGGIRAN PUTRA, 43300 SERI KEMBANGAN, SELANGOR. T : 03-8944 2270. hope this info will help u ya. pregnant ke? sekarang lg canggih. klinik ni bole buat 4D scan :)

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber