Skip to main content

Ramadhan yang serba sederhana

Assalamualaikum. tajuk entry ni dah 2 minggu lepas terfikir. tapi tak terdaya nak menaip. ni wan pun takde gi site, anak3 dalam keadaan terkawal, boleh lah nak sembang- sembang.

Ramadhan pun dah towards the end ye. sekarang ni rata- rata semua dok prepare pasal raya. and tak dilupa mengejar amalan di hujung2 Ramadhan ni.

tahun ni alhamdulillah dapat berpuasa macam biasa. cuma stress bila ada hari yg tak dapat puasa. hehehe.. sejak kahwin ada lah 2 kali je kot aku tinggal puasa. dia kalau tak pregnant, breastfeed. bila x puasa ni tekanan lah kan. hahahaha.. tekanan nak mengganti. 

and aku baru dapat tips nak bagi period cepat kering, hari2 bila mandi basahkan rambut. wahhh kenapa umur dah nak 33 tahun ni mak baru tau? tapi disadvantage nye darah kotor tak keluar habis. takpe, bulan dapat boleh kasi keluar habis. hahaha.. aci? berkesan lah. so korang yang tengah ABC ni boleh lah try.

so bulan puasa ni mmg rasa tahun yang paling sederhana la. mungkin sebab faktor usia takde rasa nak berlebih- lebih time makan. cukup main dish and air. as for dessert / kuih muih aku bikin sendiri. aku dgn nia makan kek batik. as for wan aku buat cheesekut. nengokkan harga kuih muih kat bazar, mmg ridiculously pricey. so buat sendiri makan banyak mana at a very low cost. 

first time aku rasa cheesekut ni kat rumah makcik aku. masa tu petang dia projek buat ni. mangai, senang bebeno. so rasa mmg sgt sedap. whatsapp kyong, anak makcik aku tu, tanya camne nak buat. benda2 tak yah bake ni mmg aku suka lah. bake kalu, hangit ke apa, menyampah aku. ni bancuh2, susun, simpan dalam peti. esok pagi ready to eat. ni mmg buat utk wan. dia suka makan ni. tapi first batch dah habis sampai ke laa x buat2 lagi. hahaha.. penyakit M sudah mari... 

kek batik pulak. 

sepanjang puasa ni, kek batik dah buat 4 bekas. kadang sahur makan ni je. sendiri buat, sendiri makan. puas hati. tak yah fikir nak beli kuih apa.

bulan puasa ni mmg tak sempat masak. balik keje pukul 4, terus zasss sampai bazar kat serdang tu aku beli apa nak makan, then terus je tercongok kat sekolah nia. mmg sampai awal la. sempat lah nak mengaji beberapa muka surat. itu pun tgk ada sorang parents ni mengaji. dia cakap kalau kita x buat bulan ni bila lagi kita nak baca weh. ok, sentap disitu. the next day terus bawak quran and baca hari2. dapat baca 20 minit banyak gak tu kan. bulan puasa ni baca walau 1 hurup sekalipun pahala 83 kali ganda. MasyaAllah, kejar mana yang mampu.

sahur pulak mula2 dulu mmg masak. lepas tu ada insiden terbabas sahur lah. haish, sakit pulak hati aku nengok lauk yg masak utk sahur tak termakan. so lepas tu makan je lah apa yg ada. roti telur ke, makan kek batik je ke. buat nestum je ke. nia hari2 sahur makan cereal je. so settle. x lah masak beria. dah hujung2 ni lagi lah M tu makin menjadi jadi.

nia puasa ke? kalau harini dia puasa dapat lah 3 hari. stress je kan? cabaran sekolah cina ni ni lah dia, tambah pulak kelas sebelah kantin. bunyi loceng semua pakat ke kantin, ada 1 time masa amik report card tu nampak ramai betul budak2 melayu tak puasa. darjah 1 dgn 2, so knowing nia ni yg senang terpengaruh dgn kawan2, kawan x puasa, dia ikut tak puasa. mmg bergaduh lah hari2. so ending dia, aku macam give up. tapi dia mmg hari2 bangun sahur. habis kalau tak bangun sahur bila nak makan kan? bab bangun sahur mmg takde masalah. so mmg dia minum air je. sebab kantin melayu tutup kat sekolah dia. ada kadang aku bg lah bekal. so basically dia makan pun pukul 3.15 gitu lah time rehat.

then ada 1 time, kitorg buka puasa dgn family ayah aku, kan ramai 2 pupu dia, bila tau gang sebaya dia puasa, dia macam malu lah kan, baru lah next day dia nak puasa. itu pun selepas 2 minggu puasa.


so memang tak keluar lah hari tu, dia nya melepek je. tanya nak buka apa, dia nak kfc. papa pegi tapaukan. lately she's into kfc. air milo, cheezy wedges. 2 tu favorite dia. ni dah mintak kfc gak. ni lah 1st day dia puasa. second day semalam, ni 3rd day. tadi dah berjanji dgn cik ina dia nak puasa sampai rabu. kalau tak, cik ina tak beli bunga api banyak2. dia kata nak. dah cakap dgn aku nak sahur nasi telur dgn kicap. kita tgk lah camne. aku tak paksa tapi aku sentiasa pesan suruh cuba puasa. nama nak paksa tidak. aku pun kena sedar diri, aku puasa penuh pun masa darjah 5. aku lebih pada bia dia sedar sendiri.

shopping raya? takde lah beria sangat tahun ni. sebab baju2 raya pertama mmg dah ada. recycle pakai baju masa adik kahwin itu hari. so settle dah. baju budak3 dah settle beli sikit masa befor raya. sebab tak larat laa nak handle budak2 ni kalau keluar berjemaah time bulan puasa. cuma ada sekali tu ke sogo. wan kalau beli tshirt ke sogo je. sebab nye murah! so alang tu beli sekali 1 seluar rafa and sehelai sorang tshirt budak2 ni. beli 3 helai tu dah costs us almost RM300. nilai duit sekarang ye. no komen. 

tgh beratur nak bayar. sepenuh2 orang. so settle beli tu terus balik. dia jadi tak de rasa nak beria sangat sebab sekarang ni kan tgh hangat isu2 politik kat malaysia ni. so macam fikir apelah nak jadi, moganya tak menjejaskan kita sebagai rakyat ni. 

aku tinggalkan korang dgn gambar ruang tamu rumah aku versi gopro. perghh best kot. nampak luas.  padahal sekangkang semut je rung ni. esok2 kalau rasa nak jual rumah ni nak advertise gambar pakai gopro. hehehe... ni masa adik aku yg baru kahwin tu datang berbuka rumah aku bawak wife dia. first time datang. redha je lah ye pah tgk rumah kngah yg sepah2 ni. tu pinjam gopro dia lah tu. 

ok, tbc...

Comments

nad said…
kami lg la puasa ni mmg sederhana abes! masak mmg tak la.. sbb maknya tak posa kene pantang. jadiknya mmg ke bazar sesaje la setiap hari huhu.. zakwan sama mcm nia.. puasa penuh baru dpt 2hari, yg lain sume separuh hari.. jadik la at least dia tau rasa puasa tu cemana.. nak kata paksa mmg tak la kan..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber