Skip to main content

ke muar, johor (medan ikan bakar sabak awor)

kalau dah kemelaka kalau tak makan asam pedas, mesti nak makan ikan bakar kat umbai. tapi adik aku ada idea lagi menarik. alang dah ke umbai kita lajak sikit lagi ke muar. ada port lagi best kat situ. terlopong jap kitorg2 ni. bia betik pakcik ni. tapi kitorg follow je lah. kira haritu ngikut kan plan diorang je lah.

so adik aku yang drive. masing- masing dah lapar. mengharapkan that place yang adik aku kata lagi best tuh mmg betul2 best lah. gitu gini kitorg selamat sampai pukul 8 malam. just nice waktu makan. bila sampai je, mmg cozy lah tempat dia compare to umbai. 

ni lah dia medan ikan bakar yang terkenal di muar. medan ikar bakar sabak awor. apa makna dia eh? anybody??

muka kepenatan kelaparan tapi adel cam rileks je.

sementara menunggu makanan sampai, pekena sata dgn otak2 dulu. meanwhile kitorg bergilir2 solat. surau dia adalah sangat luas dan bersih. 

makanan dah sampai, moh kita ngap!

yang dioda. tomyam campur, siakap masak stim, siakap masak sambal, kangkung goreng belacan, kepah masak cili, kerang bakar, sotong goreng tepung, telur dadar, nasi 8 pinggan, air asing- asing pelbagai. apasal aku bagitau menu? sebab nanti nak kabo harga dia. ingat menu2 dia ye.

adel makan lauk siakap stim. terbaik gila! 

dalam banyak2 kedai makan, adik aku bawak ke sini. menurut katanya, haritu dia makan 15 orang total bill RM178. so kitorg ni teruja lah nak tau berapa harga malam tu. kot masa adik aku first time datang tu calculator dia rosak ke kan. tapi masa nak bawak, cam terkujat bila orang tu cakap semua RM101. dengan menu2 atas tuh. mmg wallah!! dengan 9 orang makan banyak tu je. so lajak ke muar nak makan ikan bakar compare with umbai adalah sangat berbaloi. food pun sedap.

credit to ainal sebab recommend this place. mmg nice. sape yang naik try, kalau dari utara lepas jambatan muar akan nampak signboard medan ikan bakar sabak awor ni. belah kiri.

selesai lah hari yang panjang bagi kami. dari KL ke Negeri Sembilan ke Melaka ke Johor then sampai rumah jam 12 malam. penat tapi it really was a good day for us.

Comments

@e_da said…
wow bwrbaloi la alya.. harus balik bt pahat nanti nak singgah muor nak cari la kedai ni.. asam pedas my fav
nome said…
umang ai! murah tol beb...berbaloi2...pandai adek ko rekemen...pasni bleh aku terjah tempat tu lak....tapi later2 la..tgu aryan besar sket
Elyn Sani said…
thanks beb. next time balik BP aku lajak ke muor umah pakcik faiz utk try ikan bakar ni plak!
RAMS said…
sabak awor tu nama tempat..
Mrs. Simplicity said…
all : sila lah try. mmg berbaloi baloi. romai, jenuh aku nak mengingat nama tempat ni.
Unknown said…
Medan ikan bakar sabak awor adalah termurah dan terbaik dalam malaysia !

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber