18 months check up

blogging time. masa sekarang 7.27am. kita tgk adakah entry ni akan terperam atau bole siap terus.

isnin lepas 5/4/10 genap nia berumur 18 bulan. its time for her 18months immunization. takut sebab takut kalau nia demam lepas injection tu. nia kalau dah demam perlukan perhatian yang lebih. mana nak handle adel lg. tapi dalam masa sama nak seronok sebab imunisasi wajib seterusnya hanya bila nia berumur 6 / 7 tahun. lega....... lega jugak sebab nia tak demam. 2 bulan duduk rumah mmg sihat walafiat. kalau masuk nursery esok, paham je la ye. harap antibodi nia kuat la ye. amin... less talk, let see the pics.

ondway to klinik yasmin. masa nak keluar rumah kemain panas lagi, lepas tu tetiba hujan turun dengan lebatnya. mujur la ada bawak cardigan nia. kalau tak, bole demam kot.

dekat sejam la jugak menunggu giliran. mujur adel lena je dalam pangkuan aku. nia yang tgh tak tau apa yg bakal dihadapi nya nanti.

lambat pulak doktor ni masuk. nia main stetoskop yang ada kat sini dulu la. insyaAllah besar nanti nia nak jadi neurologist macam Dr. Derek Shepard atau cardiologist macam Dr. Burke bila nia besar nanti. (kuat tul pengaruh grey's anatomy mama nia ni)

sebelum tu, nurse timbang berat nia dulu. berat nia 9.5 kg je.

ukur panjang dgn lilit kepala pulak. lilit kepala lupa aku bape cm. panjang pulak belum 90 cm. 80 bape tah. jauh pulak buku rekod nia ni.

ok, masa untuk injection. aku lak yang nervous. selalu berani je tgk. maaf la terpaksa tekup muka nia sebab aku rasakan pitching nia time tuh sangat la tinggi. huhu..

sian nya la tgk muka nia ni. bersungguh menangis tu.

bagusnya nia ni, emosi dia tak la terbawa- bawa. sekejap je bole dipujuk. lepas hulur sweet, terus sengih macam biasa. oh, jangan risau. nia tak addict dgn jajan- jajan ni. aku tak nak ajar anak- anak aku dengan makanan yang bole merosakkan gigi. harap boleh bertahan sampai ke besar.

pembesaran nia aku kira normal macam org lain. apa yang best sekarang nia dah mula bercakap. sekarang upon her instruction je la aku buat. so senang sikit aku tau apa yang dia nak. hanya untuk rekod aku & nia bila besar nanti aku list kan apa yang nia bole sebut dalam bahasa dia. alamak, mana nak mula eh..

neny = nia
yaa = nia
mama
papa
adel
atuk
apah = opah
yan = yan (paksu dia)
aliong = mak long
anal = ainal
amal = akmal
ana = ina
adik
kakak
acik = makcik
mamam = makan
air
ati = roti
andi = mandi
awel = towel
duduk
yak = berak
amik = ambil
dudu = sudu
nak
atun = kartun
ayang = sayang
epi = tepi
aju = baju
gigi
lenge = telinga
abut = rambut
kat = sikat
bee
phant = elephant
jajah = gajah
fish
cat
dog
ion = lion
nyenyet = monyet
yayat = lalat (dah umah aku banyak lalat kena la bgtau itu lalat. kalau tak, tak kenal kot)
memi = refer to handy manny
apu = lampu
tal = bantal busuk dia la
tal jugak = gatal
nek = naik
kit = sakit
bat = ubat
dak = bedak
aepo = handphone
empoo = shampoo
angan = jangan
ball
no
one
two
adoi (suka ngajuk bila opah cakap adoi sebab tgk pe'el nia) tih = letih
ish ish ish (sambil geleng kepala)
air = shahir (mama ajar ni. so skang dia dah kenal shahir. papa marah sebab merosakkan pemikiran anak dia dengan benda- benda tak berfaedah. hahaha.. afundi shahir!)

ni je la yang aku bole ingat. tak sure ada lagi ke tak. semua perkataan ni dia dah kenal & bole tunjuk & bole cakap. bab meniru orang bila cakap or buat sesuatu tu lagi la kelakar. membesar dengan bijak ye nia. mama sayang nia!

kami pun nak enterframe jugak! on our way back

note : yeay! entry ni tak diperam. berjaya siap & publish sebab 2 2 masih tido lagi..

13 comments:

mamashasha said...

I'm the first!!
wakaka....gud girl nia...hope one day can be a DR.....kahhh sama cam aku fanatik grey anatomy tuh....

nia dah besar alya...insyallah antibodi pun kuat....

hoooo 6/7 tahun nanti baru ada injection eh? injection campak dah ambik ke?

tahniah berjaya wat entry pepagi ni..

fazilzura said...

wah nia dh beso dh ..

beb , aku kalau bab2 enjit anak ni , aku serah kat pak ajil ler.. aku x mampu nak tgk .. kang ado nurse yg kene siku dgn aku ...

wah ko awal2bangat ko wat entry yek ..

AieZa said...

nia dh pndai ckp.. erkkkkk.. jeles2.. tp yg best nia pandai sebut nama aku.. AINAL.. kahhhhhhhhhhhhhhhh.. i like... pelat skit xpela.. jnji ada bunyi sudah la..

nome said...

congrates kat ko alya coz berjaya gak menyiapkan entry ni pepagi buta...walllahhhhhh.....

nia very clever girl..byk gak perkataan dia bleh ckp..kagum aku...

adel pun chomel la....baik je temankan kakak nia gi enjet...

azi said...

adel..good girl...

Jue a.k.a Ibu Iman Zafran said...

pandai pggl ayang eeekk..?? hehehe...

amalina binti anuar said...

kngah tinggal satu perkataan lagi.
pabob=spongebob
apa la ko nie..
tu pon lupa ker.
hehehhehehe...

nadja said...

eheheh seawal pagi dah kena berentry eh.. ehhehe wah nia besar nak jadi doktor.. bangus.. heehhe

eiNa said...

pandai nia sebut nama sndiri, aira sebut nama dia =yaa .. heheeehe

Chik Na said...

terkenang masa anak anak k.mas masa baya nia... masa umur cenggini lah banyak keletah mereka yg boleh buat kita hilang stress bila balik kerja...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

wah sedar tak sedar ko dah nak habis pantang pun huhu

berat nia nagn fatin lebih kurang jer
:)

Elyn said...

gud girl nia!!! aku pun tak ajar wafiq mkn jajan. sweets pun tak kenal kot ekekeke

fabulous.farah said...

wah..terus ok dia lepas nangis beria

 

Copyright © Mrs. Simplicity | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in