Skip to main content

terharu...

pagi semalam masa nak bangun pegi keje, aku rasa badan aku da sengal semacam. 1 badan aku teramat sakit. org putih ckp my muscle was really in pain. semua bahagian. pinggang, belakang, tengkok, bahu. tahap sakit nye sampai aku nak tarik nafas pun rasa sakit. aku kena berdiri bila nak tarik nafas, bersin or batuk.

mmg rasa lain macam. nak drive pun sakit. tapi aku pegi keje jugak la. dekat ofis aku dok fikir ape je yg aku buat sampai bole lenguh gini. mmg aku berjalan je during the weekend tapi tak la seteruk ni rasanya. aku perasan last weekend aku banyak dukung nia. so sakit sebelah badan. malam ahad tu pulak aku dok main angkat2 nia kat betis tu kan. org perak cakap main 'enjut- enjut canggung'. kalau kat kedah namanye 'kuku nana'.

sepanjang kat ofis aku bertahan dgn menepek 6 salonpas kat badan aku. tak kurang pun sebenarnya. aku balik awal semalam dalam kul 5.45, terus ke klinik. tapi sebab sakit sangat + nak tunggu turn punya ramai, sampai nak duduk kat kerusi kat klinik tu pun aku rasa nak nangis, aku terus pegi amik nia dalam kul 7 lebih.

sampai rumah aku terus baringkan diri. lepas selesai bagi nia makan, salin pampers semua, aku landing kat katil dalam guest room sebab taknak kena kipas. aku lumur biolangsing kat bahagian2 yang sangat sakit tu.

ape yang buatkan aku terharu?
  1. biasanya nia akan main kat depan tv, tapi sebab aku ada dalam bilik, dia main dalam bilik. dia main sorang2 then tego aku gitu. aku mampu tgk sambil baring je la. tetibe dia muntah. kalau dia da lompat2, lari2 sebab baru minum susu, mmg muak sikit la. aku tak larat nak bangun lapkan muak dia tuh. tetibe je dia pegi kua bilik then masuk balik amik napkin dia. terkejut sangat aku & yet sangat terharu sebab dia tau apa yg kena buat. dia suakan mulut dia kat aku, aku lapkan mulut dia. then dia lap lantai tmpt dia muak tu.
  2. aku dok kat bilik tamu tu sebab taknak kena kipas, taknak masuk angin badan aku ni, takut tambah sakit, nia pegi bukak kan kipas utk aku. masa tu aku da telelap. dia tepuk muka aku, cakap bahasa dia yang dia da tolong bukakkan aku kipas. bukak kipas no 3 lak tuh. tak pe la, tapi aku sangat terharu.
  3. aku punya minyak sapu terjatuh dari katil, dia amik kan kat bawah katil lak tu, besungguh dia amik nak bagi aku. dia tgk je aku sapu kat badan aku. terharu lagi aku...
tiga benda yang dia buat semalam buat aku teringat2 je kat dia. dalam pada manja- manja dia, aku tau, dia bole jadi independent jugak. dia tau ape nak buat.

mmg naluri ibu bila kita marah or geram kat anak, kita tak ingat pun ape yg kita marahkan, tapi bila dia buat sesuatu perkara yang buat hati kita tersentuh, mungkin kita bole ingat sampai mati kan?

betul la anak pengubat segalanya...

Comments

azyyati anuar said…
waaaahhh..aku sgt terharu bace post ko ni...nia bc ni..sure nangis nyer...hehe

jgn geram2 kat ank ko ek...kire x de problem la klau dah ade 2nd baby..
ryugiena said…
btl 2 aly..aku setuju.nak2 klu time ko demam, then ank ko tolong picit kepala..rs nk mgalir je air mata. penah terjadi pd aku ms aku demam b2 nih..
mamashasha said…
its so sweet & touched my heart....to lovely nia.....be gud always yea...alyya...anak2 ni even masih kecik tapi aku rasa diorang memahami situasi kita...same goes to shasha kalau dia nampak aku sapu balm mesti nak tolong sama....peh tu siap tny mama sakit ke mama?jumpe dr ye..smlm dlm kete aku soh picit pale coz pale aku mmg sakit since kat opis lagi ditambah pulak asyik hujan+panas....dia tlg picit pastu aku ckp la adik mama sakit adik duduk dgn papa ye...terus dia menangis...dia mmg tak boleh tgk aku sakit or diperiksa oleh Dr...aku rasa dia sedey bile tgk aku sakit....
fazilzura said…
WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.. ayat2 ko membuat kan aku sebak .. ni yg wat aku nk balik jmp akil ni..
tp mmg betui , time aku sakit gastrik teruk aritu, akil langsug x wat hal... dok tepi aku teman aku.. pehtu brg2 dia main, sume dia kemas sdiri.. huhuhuhuhu pehtu siap ambik minyak angin suh sapu kat perut aku.. adehhhh bergenang air mato den ni .. ( aku ni sejak2 ado anak. naluri keibuan tebal betul ler .. )

** beb, awalau diorg kecik.. even kite ingt dioag x paham apa2.. dlm masa sama, sebenr nye diorg dh paham satu2 situasi tu..
Ezzah said…
waaaahhh...nia pun tau mama dia penat dok baeak baby...tuh yg dia pun tlng mana yg patuttt...ishhkk...nnt dah ada adik mesti akak yg pandai urus adik niiihhh...eheheheh... :)
~chekuna~ said…
wah..bagusnya..nak jadi kakak nia..
anak2 tahu menyayangi kita kembali..jika kita tahu mengajar utk menunjuk cara menyayangi..kakna pun..kalau sakit..luqman la peneman..tukang amik ubat..tukang urut he he...
harap2 ini berkekalan hingga kita dah tua2 nanti..ada yg menjaga kita bila dah tua2 nanti.. hu hu
Mrs. Simplicity said…
along : nia tak baca pun ari2 nangis weh. tapi air matanye takde. hahah... itu la, kena banyak saba.

nana : semalam da begenang gak aku. tak sangka nia yg baru kecik tu, da faham yg mama dia tak bape sihat. aku betul2 terharu la weh..

bed : aku harap, dia membesar jadi anak yg baik..mcm tu jugak dgn shasha nanti ye. shasha tu da pandai ckp, lagi la kite rasa tersentuh kan. itu la, bila tgk dia buat kite cmtu, terus nyesal nape la nak geram2 kat dia. dia kecik lagi, ape je dia tau kan..

zura : waaa jangan sebak beb, ko sebak, aku meleleh dah. tgh type entry ni pun ala2 sebak gak. huhu.. itu la, pandai akil bawak diri time ko sakit kan? walaupun kecik lagi, rasa mcm tak lah menyusahkan kite.

** aku setuju tuh, tu pasal aku takkan tinggi kan suara aku kat dia. ape tah lagi nak tengking. aku tenung je perati ape dia buat sebab aku tau, dia paham gak..
Mrs. Simplicity said…
ezzah : memula risau gak kite sakit2 ni, nanti balik umah nak handle nia lagi cmne kan, alhamdulillah, dia tak nyusahkan kite lak malam td. nak tido pun, pandai dia tido sendiri.. harap gitu la bila dpt adik nanti..

chekuna : waaa terharu baca ayat kakna. anak2 sayang kite bila kite sayang anak2 walaupun masih kecik kan? itu la, harap kekal la sampai kite tua nanti...
ibu damia said…
betul tu alyya...kadang2 ader perbuatan anak2 yg membuatkan kita betul2 terharu..dan itu menunjukkan bahawa anak kita cepat faham dan cepat mind pick-up....sebab tu lah dia boleh buat apa yg pernah dia nampak dan apa yg perlu kena buat....

lama2 nanti banyak lagi yg Nia akan buat, contohnya massage kita lah, ambikkan air utk kita lah, amikkan tuala masa nak mandilah, hidangkan makanan lah and so on....
nome said…
aku sebak baca entry ko kali nih..terus aku x jd rock...terus jd irama mesia...mmg tol ckp ko tuh alya..anak adalah pengubat segalanyer...sbb tu aku cepat nenes kalau aku marah anak...sbb derang kecik lg...bayangkanlah nia tu tecik lg dah leh berdikari sendiri...dia cam tau jer ko x sihat...mmg aku sebak beb..sebak sesangat...ni mata pun bergenang je nih...contact lens aku terapung jer...huhuhu...nia mmg anak yg solehah...
Mrs. Simplicity said…
ibu damia : tak saba nak tunggi nia bole buat semua2 tuh. tu la org ckp, bila perangai anak ni elok je, sejuk perut mak mengandungkan. tp tu semua dari didikan kite masa kecik gak kan? allesya mesti da senang sgt jaga kan?

nome : ish, aku pun dari malam tadi, irama malaysia je. heheh.. sentimental skit. apsl tah.

tu pasal, aku tak kan tengking dia tau. aku tau, kalau aku marah ke, nanti hilang respect dia sebab dia da paham semuanya.

jgn beb, lens aku ni pun nak terapung ni. arini mood jiwang kat anak...hahah..
LYaFRINA said…
BGUS LA NIA DH MULA MNAMPAKKN KBERDIKARINYA.... NANTI ADER ADIK MSTI BNYAK LAGI Y AKN NIA BUAT.. BTL LA ALYA ADER SESETENGAH PART Y BLAKU DLM HIDUP KT,, TRUTAMA Y AMAT MYENTUH HATI...MMG AKN MNINGGALKN KESAN Y CKP MDLM... N SLALU JER AKN TRINGATKNNYA... ITULAH ANAK PENAWAR DUKA & LARA WALAU SENAKAL MANA PUN DIA KN.. SMOGA ANAK2 KITA MBESAR MJADI MANUSIA Y BGUNA, BJAYA D DNIA N AKHIRAT.
fiza said…
Alahai terharunye..betul tue alya anak ni la pengubat segalanya..fiza rasa nia dah ader naluri sorang kakak la..independent betul..
Syakil pun dah pandai kalu mintak tolong aper2 skang ni..dia akan ambik bg kat kita..Alhamdulillah kita dikurmiakan zuriat yang sempurna dan bijak..dia la pengubat tika duka, penyeri tika suka..
Chik Na said…
so touching ... Nia tahu dia dah nak jadik kakak and dia tahu/nampak Alya tak sihat,.. dah ade sifat seorg anak dan kakak yg resposible..insyaallah.
Mrs. Simplicity said…
LYA : alhamdulillah lya, dalam pada manja2 dia tuh, ade gak benda yg buat kite tak sangka yg dia bole buat sebenarnye. rasa bersalah asyik mark dia manja je, padahal dia bole jd independet sebenarnye.. amin lya..

fiza : syakil pun da makin cerdik. alhamdulillah syukur dgn nikmat Allah bagi, kena la betul2 hargai nye kan? yela, anak penyeri tika suka :)

chik na : kmas, risau gak mlm td, cmne nak handle nia. saya risau kalau sendiri sakit, susah kalau nak uruskan nia. mintak dipermudahkan semua. syukur malam td nia tak de masalah nak jaga.
Leen Die said…
yes betul kata ko bila marah tak igt semua tp bila dorang wat sumthing mesti kiter igt kan..emo lagi ko punya post nie..wat aku nak balik cepat je tau nak ambik Rayyan..huhhhh..
Mrs. Simplicity said…
leen : hahaha.. wajib balik awal la kite arini da rindu anak sgt. aku lg la, malam td, tak tido dgn dia pun. lepas subuh baru tido dgn dia. lg buat aku rindu. tambah dgn ape yg dia buat kt aku semalam. tebayang2 weh..
Chik Na said…
anak anak ni dia tahu bila kita tak sihat .. so dia mesti tak buat perangai..
ainal said…
bgs nye nia, aku pn x pnh wat kat mak aku cam2! heheh..
anak sulong kn, mmg cam2, x dpt adik lg dh stat main pranan sbgai yg sulong dlm family, biase yg lps sulong je problem ckit! hahah..
OneSimpleMother said…
nia sudah mula belajar memikul tanggungjwb sbg kakak. gud girl la nia..

alya, akak pun da 2 bulan gitu sakit2 kat belakang ni. dari tulang punggung ke bawah.. dok pikir mungkin sbb preggy kot. or sebab posisi tido sekarang dok mengiring ke kanan jer.. posisi lain tk selesa la.. :?
Mrs. Simplicity said…
ARISSA PUTRI : HARAP MAKIN BESAR, MAKIN MUDAH DIJAGA KAN KAK?

ainal : mmg pun, yg ko tau call bila duit abis kan? hahah... lepas sulung mane ade problem. aku ok jek! no 3 kot. ke no 4? ko no 3 ke 4 ha? confuse jap..

cik mas : oo akak bottom down sakit eh, saya bottom up. tu la, sebab pregnant la. sama la kite kak, kalau tido mmg mengiring belah kanan je. yg sakit ni pun sebelah kanan je. kalau tak tido tegak, tak elok, kena tido mengiring. sabajela kan kak..
nizza-abira said…
touching sungguh!!! uwaaa...
maknanya nia dah ada tokoh utk jadi kakak la alya...
jiwa kacau said…
wa ko nie dlm pada sakit larat lagi post entry.

erm terharu jgk baca entry ko nie.

bgus btui nia. dia phm ko tgh sakit.
Ryn said…
apsal aku mcm nak ngs baca entry ko nih? huhuhuhuhu~~

tak sangka kan...sebenarnya nia phm condition mama dia...bagus nia...tak lama lg nak jd kakak...
be a goog BIG SISTER!...
Mrs. Simplicity said…
nizza : harap2 gitu la bila dia da jadi kakak nanti ye. moga betambah senang. insyaAllah...

ina : masa buat entry ni aku da rasa sihat sikit. hangat pijo badan aku sapu biolangsing setiap masa. mmg bekesan la weh. tu la, aku risau gak, takut dia buat pe'el ke sebab nak bangun pun tak larat. tp dia lak tolong aku. mane tak terharu.

ryn : kalo ko nak tau, masa aku type entry ni rasa begenang jugak. apsl tah. terharu sgt. mmg tak sangka dia bole buat semua tu diusia dia.
@lfidah @dim said…
TERHARU BACA ENTRY ALYA NIE..TERINGAT PULAK KAT ADRIANA..HEHEHE..ALYA TAHU DIA NAK DPT ADIK..DIA TAHU MAMA DIA TAK SIHAT...JAGA DIRI YEA..
Mrs. Simplicity said…
fidah : tq fidah. mmg kena jaga diri lepas ni. takleh nak lasak sgt or seronok sgt main2 dgn nia. tp tu la, pandai jugak dia berdikari. risau gak :)
Ibu Mifzal said…
gud girl nia..bagus..awal2 dah tunjuk sikap berdikari..leh tolong mama jaga adik nnt ya..
Mrs. Simplicity said…
ainey : tu la, harap dia makin menyenangkan kita walaupun ade masa dia nak kan lebih perhatian :)
Elyn Sani said…
sorry beb baru nak komen.... heheh baru bule baca.

terharu aku baca nia dah pandai gitu....
waaaa...cedih la aku rase..huhuhu...ntah knp aku lak rase tharu...mmg bagus anak2 memahami sbnrnya...syukur sgt mempunyai anak kan...aku x sbr menunggu saat2 itu
Mrs. Simplicity said…
elyn : takpe beb, aku paham kesukaranmu membaca blog aku sebelum ni. hahaha..

itu la dia...mmg antara moment yg takleh lupe la aku rasa..

zura : ko jgn sedih, nanti aku lg sedih. syukur sgt. 1 day ko akan rasa gitu gak ye, insyaAllah zura...

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber