Skip to main content

pulang ke rumah mertua...

mmg plan dari awal nak balik kedah last weekend. aku da siap amik cuti isnin dgn selasa lagi atas permintaan wan sebab dia ade hal nak setelkan kat penang. tapinya, sejak tuka keje ni, wan aku ni jadi pekerja yg berdedikasi sampai nak mintak cuti pun tak sempat. sampai tak nak balik kedah la.

kalau tak balik sekarang, bila lagi la nak balik nye kan. kitorg kalau bab2 balik kampung mmg serah kat aku. aku yang uruskan. aku kan mengamalkan cara demokrasi terpimpin. hahaha... sebulan sekali mesti balik kampung.

sebab raya haji nak balik umah aku lak kat perak (yup, balik perak dulu jugak. even though raya puasa aritu raya perak gak dulu, raya haji ni pun balik perak gak sebab last year mak ayah aku gi haji kitorg balik kedah, demokrasi terpimpin ok! :D), so ni je masa yg ada. this weekend wan ade seminar, next weekend cousin aku kawen kat kuala selangor, minggu lagi satu dah raya haji pulak.

dalam keadaan tak bersedia kitorg berjaya gak sampai kat umah mertua aku dalam kul 3 pagi sebab gerak pun dekat kul 11 malam. masing2 penat sgt sebab baru balik keje. amik masa nak rest, kemas umah jap & kemas barang.

disebabkan penat tak hilang, kitorg dok umah je over the weekend. mmg takde plan nak kemana- mana pun. sebenarnye nak jumpa maklong nia kat sungai petani, tapi tak jadi jumpa. so, lepak umah je la. rehatkan badan.

nia lak, mood ok. sebab adik ipar aku kan masih kanak2 ribena lagi, so dia pun happy main2 dgn diorg. tapi, mama dia mesti ade depan mata. kalau mama dia hilang jap pun, mesti cari. tak kisah la, asalkan tak nangis.

syok nye umah ade garaj kan? bole nia pusing2 depan umah..rumah aku lak, bukan pintu, jumpe pintu umah satu lagi. heheh...

kalau balik sini, nak pancing nia supaya tak nangis, diorg mesti tunjuk kucing. so perhatian teralih kejap dari mama dia. tp utk dekat dgn sentuh, jauh sekali! sekali dah pegang tu, mesti akan selsema & batuk. lepas tu sape susah? mama dia gak susah...

kalau dah ramai org tu, macam2 la pe'el nak tunjuk. sampai time nak bagi makan, letih nak kejar dia sana sini. kesana sini dia belari. aku tunggu je dia dtg kt aku. sebab nak kejar dia mmg tak larat.

set masak2 ni, maksu nia yg punya. comel kan? yg best nya, nia tau fungsi alat2 tuh. dia pegi amik tutup periuk then tutupkan. lepas tu senduk2 tu dia buat mcm sudu masuk dalam mulut. comel je tgk...

sesi membuli nia. budak2 ni letak periuk kat tocang nia. nia khusyuk main masak- masak..

ingat nak cari 1 set utk nia. sebab nia mmg suka masuk dapur main periuk yg betul punya. sana sini dia usung. kalau kaca tu mmg bahaya kan..

kitorg balik dari kedah hari ahad kul 3.30 gitu. sampai rumah dalam kul 8. hujan on & off sepanjang jalan. tapi yang tak leh lupa kemalangan baru berlaku didepan mata. dengan driver masih lagi tergolek atas jalan berlumuran darah. ngeri!

Comments

kedah kt mn alya? alor star ke?

ya la sure penat kan...x per la rest2 kt umah dh blk pon kejap...
fazilzura said…
mak aii ko mendera nia yek .. sian dia.. siap letak piuk .. kahhh dia x pasan ke ..

jauh tul perjlnan korg weekend yek ..
aku raya aji x balik ganu ler.. rugi pun kalau balik.. kejap sgt2...
Ryn said…
nia masak ape tu?
LYaFRINA said…
hehheeh,,, sape punyer kerja tu????? siap ltak perik tu cam sanggul plok .... hehehe.. klakar plok kan...
Chik Na said…
Baguslah Alya selalu amalkan balik jenguk keluarga tersayang. K.Mas believe kalu kita selalu jenguk parent kita, sok sok anak anak pun rajin jenguk kita gak ...
Lagipun masa anak-anak kecik ni la boleh selalu balik kampung sbb bila da sekolah..sibuk ngan macam macam aktiviti sekolah depa pulak.
nome said…
soker aku nengok nia main masak2...terus tingat kat leesya yg soker main masak2 gak...aku dah belikan dah set memasak...bukan main suker dia main..cam tau jer periuk tu guna tuk apa dan sudip tu tuk apa...untung derang skrg ni ada set menan masak2...kita dulu, main tanah jer..daun tu buat duit konon2 beli brg2 kat pasar...kahhhhhhhhh
ainal said…
pe beli set msk2 ni, set msk yg ade kat dapur pn x tepakai! huhu.. bli r robot ke, kete ke, construction nye mainan ke, nia sok kn nk jad engineer robotik, automotif n arkitek. so, kene r bg mainan yg cam2 bknnye set msk2! heheh..
Mrs. Simplicity said…
zura : kedah kat padang serai. dekat dgn penang. alor setar tuh jauh lg. tu la, tmbh tgh pregnant. sengal satu badan. so lepak umah je la..

fazilzura : itu la pasal. nia kena buli. macam2 lg. hahah.. lawak lak aku tgk. muka dia tetap gitu. tak tau ape berlaku.

kalau dah ganu tu mmg jauh benau tu zura oit. elok pun tak balik. aku pun sebab dekat. tu yg cari masa mencelah nak balik gak.

ryn : hahaha.. ni kes busy gila bg komen 1 line. heheh... nia masak ape tu? aunty ryn tanya. hihihi..
Mrs. Simplicity said…
lya : keje makcik2 dia la. sebab rambut tu lebat tu yg periuk pun bole hang kat situ. hehe..

chik na: betul ckp cikmas. mak bapak kite pun selalu jenguk kite, ni kan pulak kita yg da senang nak jenguk. so ade masa mmg akan balik kampung. yela, kalau da sekolah esok lg susah nak balik kan?

nome : yeke? wajib la aku beli 1 set tuk nia. aritu da nmpk tp lalu je, tak sangka dia pandai nak main. tau ape fungsi dia sume. kite dulu, betul la, main pakai daun pakai pasir jek. hahah...

ainal : apa kata uncle ainal tolong belikan? bole? bole ke? hahaha...
elani makrai said…
hehee nyempat lagi korang kang. bak kata nak raya aji kat perak jadi mesti sempat kan jugak la balik kedah kan? hehehee sgt demokrasi hahaha...

mmg comel...alya, rahsia nie. ammar pon suke main periuk n sudip sume. dia pantang masuk dapur, mesti nak sudip la senduk nasik laaa...tupperware lagi takyah kata. tapi bila dah last2, sapa dekat mmg kena hantam la ngan senduk dia...kes ammar dera kita orang hehe...

p/s : kucing tue macam mucing kat umah kita orang nama putih. kembar kot hahhaa
Jiey^Mien said…
Ly, bagusnya ko..
sebulan sekali blk..
aku ni umah mertua tak smpi sejam..
tp nk blk kemain susah..
byk nar projek ujung minggu..
seb baik diorg slalu dtg umah..
=)
OneSimpleMother said…
comey jer nia main masak2. belikanla alya satu set tuk dia. bole dia asah skill :)
Mrs. Simplicity said…
nurin : heheh.. mmg kena demokrasi utk mengelakkan perang balik kampung sape. heheh.. so far mmg ok.

haa.. pnh tgk gmbr ammar kat blog urin yg ade pegang penapis sume tu kan? mmg budak2 suka periuk kot. ke girls je ek. hehe.. takpe, ammar nak jadi chef. tp nak jd engineer gak kan? hihihi...

p/s : bole gang dgn diorg kat umah tu mmg pencinta kucing. MIL alya siap masak nasi goreng nak bagi kucing makan. bole? heheh...

jiey : demokrasi terpimpin namanye jiey. hahah.. dah aku kalau bole nak balik perak selalu kan. ko takpe, diorg dtg umah. mcm mertua aku ni takkan turun kl, tu yg kite la balik sana...

cik mas : itu la cik mas, mmg kena cari 1 set nih. mintak la mau tolong mama dia masak smpi ke besar ye :)
ibu damia said…
1. bagusnya sebulan sekali balik kg...tak pe 4 jam jer kan...kalau ayu mahu 10-12jam...huhuhu

2. rasa2nya kebanyak wife sekarang memang mengamalkan "demokrasi terpimpin" kan...hiks...masalahnya ader yg salah faham cakap kita ni "queen control" lak..walhal husband kita tak der lah kata apa2 pun...

3. bagus2...ajar nia main masak2...hehehhe macam alesya..berset2 ader kat rumah...ibu borek anak rintik, suka masak2....

4. dulu2 pun kalau tak nak bg alesya nangis, tunjuk jer cat.. mesti dia stop nangis...sampai sekarang memang aleesya ni cat lover....tapi kadang2 takut gak kena cakar ngan kucing ni...
[I][T][A] said…
bestnyer dapat balik kg... nia pun seronoklah main dgn autie2 yang masih lagi kanak2 ribena tu.. :D

Nia suka kucing tapi kesian alah plakkan... Ishhh mesti ngeri btul kemalangan yang alyya tengok tu kan... mintak2 dijauhkanlah perkara2 yang tidak diingini...
Mrs. Simplicity said…
ibu damia : 1. ayu jauh nun dikelantan, dok pulak kat jb, mmg kena consider banyak benda kalau nak balik. abis masa dalam kete je. tu yg kena transit kan?

2. yeke ade yg ckp queen control? tak sesuai betul!

3. itu la, nia belu ade 1 set pun sebab ingat kan dia tak reti main lg. tp ni nmpk dah pandai main, bole la beli kan tuk dia. suka tgk. hehe...

4. oh, yeke? tak nak la bg nia pegang kucing. mama dia pun mmg tak suka kucing. :)

ita : itu la pasal. ade gang, syok la dia. mmg tak nak bg nia suka kucing pun. even takde alahan pun.

mmg ngeri sgt ita. kitorg cam tediam jap dok pk cmne bole jd accident tuh. barusgt jd. nauzubillah...
elani makrai said…
alya, tak penah lak nurin masak nasi goreng tok kucing kat umah tue. tapi kek sume bagi jer. hehee geng suke kucing...hoorayyy!
Mrs. Simplicity said…
NURIN : NI LG BEST, KUCING DAPAT KEK! MMG BEST LA BERTUAN KAN KORANG NI. BANYAK PAHALA SEBENARNYE. :)
nizza-abira said…
cutenya nia dgn set2 masak tu, sonok dia kan ada makcik yg leh buat kawan bermain :)
Gieyana said…
dekat jer la kan kg Wan ngan Penang..nnt insyaallah ko turun Utara boleh ketemu..hehehe
mamashasha said…
alyya...byk tul persamaan ko dgn aku ye....aku pun mcm tu sebulan sekali mesti balik kg....mesti balik kedua2 rumah taw....aku amalkam balik kg sebulan sekali since bujang lagi...selagi kita ada kampung kan harus kita balik....pasal tu aku tak pernah g cuti2 lagi coz aku laki bini prefer dok kg je...release sikit...tapi dlm byk ari kat kg tu kitorang ambik kesempatan gak bwk shasha g bukit merah lake town lah, g zoo lah, penang lah...cumenye tak stay aje......
Mrs. Simplicity said…
nizza : hah tu la, suka tgk dia godek2 set tu. pandai main rupenye. kalau balik kedah mmg ade gang nizza, kalau balik perak takde la gang sebab adik2 beradik alya sume da besar. dah tu dia je sorg cucu. huhu..

gie : itu la beb, mmg teringin nak jumpa ko. dah ko terkenal di penang region tuh :D

bed : la yeke? itu la, mmg weekend yg ade kite mesti balik kampung kan? aku lak, kalau dah balik mmg teperap kat umah je. malas nak kua. sebab balik pun singkat sgt masa. + takde tmpt menarik gy terdekat. dok umah je la.

sama la dgn aku, dari bujang at least sebulan sekali mesti balik. sibuk pun mesti balik. :)
Elyn Sani said…
mane dpt set periuk kecik2 tu beb??
Mrs. Simplicity said…
elyn : mak mertua aku beli kat ekspo pertanian rasanya. aku tgk kat sini warna pink la cam tak real lak. nak kena cari gak. ko nak watpe, takkan nak bagi wafiw main kot. heheh..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber